Azok a vezetők, akik valóban nyitottak beosztottjaik megismerésére, nagyobb eséllyel teremtenek stresszmentes munkakörnyezetet, segítve ezzel az alkalmazottak kiegyensúlyozottságát.
Rengetegen küzdenek a munka okozta szorongással, ám nagy részük egyszerűen fél beszélni a problémáról a munkahelyén. A titkolózás oka sok minden lehet: attól tartanak, hogy elesnek a fizetésemeléstől, az előléptetéstől, vagy a nagyobb feladatoktól, de az egyik legsúlyosabb ok a kollégák lenézésétől való félelem.
A szorongás egyre gyakoribb jelenség a társadalomban és erre a munkahelyeknek is reagálniuk, akár az új emberek felvételéről, akár a régiek megtartásáról van szó.
Az amerikai Forbes hat olyan vezetői tippet mutat, amiknek segítségével felismerheted, ha egy kollégád szorongástól szenved, és mi erre a megoldás.
Biztasd az alkalmazottakat arra, hogy nyíljanak meg neked
Sok vezető igyekszik úgy tenni, mint akiknek az ajtaja bárki számára nyitva áll. A valóság azonban megmutatja a valós helyzetet: a dolgozók nagy része szenved a munkahelyi stressztől, szorongással küzd és ezeket még meg is tartják maguknak. A munkavállalók legnagyobb félelme az, hogy ha megnyílnak a főnöknek, az tovább szélesíti a kettőjük közt egyébként is meglévő szakadékot. Úgy látják, hogy egy coming out kapcsán a főnök még erősebbnek, ők pedig még gyengébben tűnnek, és ez az a helyzet, amit a legszívesebben elkerülnének.
Mutass empátiát és együttérzést, különösen a fiatalabb kollégákkal szemben
Lépj túl a főnök státuszon, mutasd meg az emberi oldaladat is, mert ezek a személyes gesztusok elengedhetetlenek az egészséges munkakapcsolatok ápolásában. Ha képtelen vagy az együttérzésre, vagy nem tudsz beszélni saját gyengeségeidről, akkor gyakorlatilag alkalmatlan vagy jó vezetőnek.
Kerüld a személyi kultuszt
Ha egy munkahelyben a kemény kézzel irányító vezetőség köré még egyfajta személyi kultusz is kiépül, az különösen nagy nyomást jelent a mezei dolgozók, különös tekintettel a fiatalok számára. Ők azok, akik leginkább az olyan munkahelyeket kedvelik, ahol nagy az együttműködés, és nincsenek a csapatban különleges státusszal bíró minisztárok.
Mutass magadból is valamit, oszd meg a saját kétségeidet
Szinte nincs olyan vezető, akinek ne lenne meg a saját problémája, kétségei. Ha vezetőként megosztod a saját aggodalmaidat, akkor jó eséllyel a kollégáid is meg fognak nyílni. Nemcsak bátrabban merik elmesélni azt, ami bántja őket, de azt is látják, hogy nincsenek egyedül a problémáikkal.
Csökkentsd az alkalmazottak bizonytalanságát, tegyél lépéseket
Ha nincsenek tisztázva a feltételek és az elvárások, a csapattagokban kétségek és bizonytalanságok merülhetnek fel, ami melegágya a stressznek. Tisztázd a cég stratégiáját és törekvéseit, és mondd el, mik azok az intézkedések, amiket ezek elérésében tesztek és elvártok.
Erősítsd meg kollégáidat abban, hogy a munkájuk hozzáad a csapathoz.
Így biztonságban érzi magát egy olyan munkakörnyezetben, ahol értékként tekintenek rá. Tájékoztasd arról, hogy milyen előrelépési lehetőségei vannak, hogyan fejlődhet és léphet előre.
Így meggyőződhet arról, hogy a cég hosszú távon számít rá. Ha vezetőként következetesen megteszed ezeket a lépéseket, akkor az alkalmazott úgy érzi, a vezetőség egyenrangú félként tekint rá, ez pedig jelentősen képes csökkenteni a szorongás szintjét.
Ne vegyél egy kalap alá minden munkatársat
Óriási hiba, ha kollégáid problémáit egy nagy masszaként kezeled. Minden ember és eset más, mindenki különböző frusztrációkkal küzd, amikre eltérő megoldások szükségesek. Ha feltűnik, hogy munkatársad kellemetlenül érzi magát egy bizonyos helyzetben, kérdezz rá, hogy mivel tudnál segíteni. Szerezz minél több információt, mert így tudsz minél hatékonyabban segíteni.
Fotó: Andrew Neel, Unsplash