Legyél jobb!

Mit kezdjünk egymás online stresszével? Kérjük, amire szükségünk van!

Pataki Katalin
2020. április 18. 9 perc olvasás

Online üzemmódban, amikor csak hangunk van, vagy beszélő igazolvány képünkkel kommunikálunk, bizonyos nonverbális karakterjegyeink elnyelődnek, mások felnagyítódnak. Mire figyeljünk, hogyan tartsunk tiszteletben magunkat és másokat? Mely igényeinkre legyünk különös figyelemmel? A PCM modellen keresztül keressük a válaszokat.

A koronavírussal visszavonhatatlanul beköszöntött az online meetingek, tréningek és workshopok ideje. Nemcsak technikailag, pszichésen is érdemes felvérteződni a virtuális kapcsolódás kihívásaival szemben. Van, aki számára a home office a Riviéra, mások rövid úton úgy érzik, beleőrülnek. Mit kezdjünk egymás stresszével? Kérjük, amire szükségünk van, és adjuk úgy is, ha nem kérik.

Példa a személyiség építményére, 4320 különböző variáció lehetséges

A PCM szerint minden ember személyisége leírható hat alapvető személyiségtípus egyedi kombinációjaként. Ennek illusztrálására képzeljünk el egy hatszintes házat, melyben a különböző szintek (Mozgató, Lázadó, Harmonizáló, Elvhű, Gondolkodó, Álmodozó) sajátos sorrendben és erősségben vannak jelen. Mindegyik személyiségtípust speciális világlátás, munkakörnyezeti preferencia, kommunikációs stílus, pszichológiai szükséglet jellemez.  A házunk szerkezete meghatározza azokat a viselkedésmintázatokat, amelyeken keresztül a világhoz és más emberekhez kapcsolódunk. 

A modell szerint a legalsó szintünk a bázisunk, ami egész életünkben biztonságos kommunikációs terep a számunkra. Aktuális életpozíciónk a jelenlegi fázisunk, amely arra utal, hogy jelenlegi élethelyzetünkben mely pszichológiai igényünk kielégülése a legfontosabb a számunkra. 

Amikor jól gondoskodunk magunkról (olyan környezetben tartózkodunk, ahol a számunkra fontos személyi és tárgyi feltételek adottak vagy megteremthetők), egyensúlyban vagyunk akkor könnyedén alkalmazkodunk egymáshoz és a szituációkhoz. Ezt „liftezésnek” nevezi a PCM. Mindig azt az énünket mozgósítjuk, amivel a leghatékonyabban lehet megoldani az adott helyzetet.

Ám a sok liftezés fárasztó: ha folyamatos kényszeralkalmazkodással kizsigereljük magunkat, ha közép- és hosszabb távon nem vagyunk tekintettel az igényeinkre, könnyen kifogy az energiánk, és konfliktuskatasztrófa fenyeget.

Egy egyszerű példán: egy „lázadó bázisú” munkatárs, akinek „elvhű” energiái aktiválásáért egészen a hatodikra kell fellifteznie, könnyedén megteszi ezt, ha éppen nyugodt, kiegyensúlyozott, jól van. Korlátozott ideig ugyan, ám mégis képes türelemmel hallgatni mondjuk „elvhű bázisú” véleményvezér kollégája nagy ívű, lelkesítő beszédét. Amikor azonban elfogy az ilyen esetekre tudattalanul tartalékolt energiája, akkor a „lázadó”, akinek a játékos kapcsolódás az eleme, önsegélyező módon bedob egy viccet, félbeszakítja a beszámolót egy poénnal. Online tréningen elkezdi nyomogatni a gombokat, chat üzeneteket ír, alternatív kapcsolódási lehetőséget keres a többiekkel.  

Ha „elvhű” kolléga épp töltött állapotban van, akkor reagál a tréfára, nevetgélnek egyet, és folytatódhat az okítás. Ám amennyiben „elvhű” partnerünknek lemerülőben vannak a telepei, akkor előfordulhat, hogy nem méltányolja, hanem elítéli „lázadó” kolléga lazaságát, ideges lesz a poénoktól, és prédikációba fog tiszteletről, egymás megbecsülésének erkölcsi alapjairól, majd lenémítással vagy képernyő elsötétítéssel fenyegetőzik. 

Erre „lázadó” befeszül, értetlenkedik, kötözködni kezd vagy arcokat vág, bosszút forral. Így indul a negatív spirál, kiismerhető stresszmintázataik mentén eljuthatnak a teljes értetlenségig és elutasításig. A kommunikáció kudarcba fullad. Ezt nevezik vesztes-vesztes helyzetnek, amit mindenki szeretne elkerülni. 

A PCM kiszámíthatóvá, előreláthatóvá teszi a distressz mintázatokat. Kommunikációs eszköztára segítségével lehetővé teszi már az enyhe stressz kezelését is, megelőzhetőek a komolyabb konfliktusok.

Összefoglalom még a PCM személyiségtípusait, hogy a lehető legkörültekintőbben tudjunk egymás szükségleteihez alkalmazkodni:

1. Gondolkodó

A Gondolkodó erős események megszervezésében és részletek kidolgozásában. Örömmel vállal felelősséget, amit a profi világban és a magánéletben is nagyra értékel a környezete. Strukturált és logikus, elképzeléseit gyorsan és tényszerűen kommunikálja. Előre meg kell tervezniük, hogy mit csinálnak az adott napon vagy másnap, vagy a jövő héten. Ha nincs más dolguk, mint feküdni a napon, a „Gondolkodó” bázisú emberek fejében az jár: „Mit fogok tenni?

Ahhoz, hogy jól érezze magát egy helyzetben, azt igényli, hogy pozitív megerősítéseket kapjon a gondolataira, a kompetenciájára és a teljesítményére. Szeret, és jól tud egyedül vagy párban dolgozni. Elvárja, hogy az online meeting legyen strukturált, alaposan előkészített, tényszerű és célszerű. 

2. Elvhű

Az Elvhű bázisú ember elsősorban az általa preferált értékeken, meggyőződéseken és hiedelmeken keresztül szűri a beérkező információt. Az emberek tisztelik a következetességéért és szilárd értékrendjéért. Nagyon jó megfigyelő. Kommunikációs helyzetekben szívesen mondja el a véleményét, és érdekli, hogy mások miről hogyan vélekednek. Elkötelezett a személyes és szakmai fejlődése mellett. 

Ahhoz, hogy jól érezze magát, fontos, hogy mások meghallgassák, amikor a meggyőződéseiknek adnak hangot. Azt is igénylik, hogy mások elismerjék a teljesítményüket, mert ez jelzi számukra, hogy értékelik az adott feladat vagy célkitűzés iránti erős elkötelezettségüket, és a belé vetett hitüket. 

3. Harmonizáló

A Harmonizáló bázisú emberek azok a különlegesen melegszívű, együttérző társaink, akik az érzéseken keresztül szeretik értelmezni a világot. Olyanokkal van jól, akik elfogadják az érzelmek fontosságát. Empátiát és harmóniát visznek a kapcsolódásba, hogy megélhessék a kölcsönös elfogadást.

Az ilyen emberek úgy tudnak jól teljesíteni, ha érzik a személyes figyelmet és elfogadást, mindenféle elvárás nélkül. Egy online találkozón nagyra értékelik a személyes „becsekkolást”, ha mindenki megoszthat magáról valamit. Nagyra értékelik, ha a figyelünk a virtuális környezetünkre: legyen például egy barátságos háttérképünk, vagy engedjünk számukra betekintést a saját kuckónkba. 

4. Lázadó

A Lázadó kolléga nagyon kreatív, aki alkatánál fogva hajlamos a helyzetek könnyed oldalára fókuszálni, ahol mások még csak a problémát látják. Spontán reagál a környezetére, jellemzően nem cenzúrázza a mondanivalóját, és bármilyen unalmas feladatot képes játékossá varázsolni. Csapatjátékos, tele pozitív energiával, akit szívesen invitálnak meg összejövetelekre.

Olyan környezetre van szükségük, amely „beindítja őket”. A gyakori interakció másokkal, a figyelemfelkeltő ruhák, a zene, a játékok, erős színek stb. mind-mind energizálóan hatnak rájuk. Egy virtuális találkozón adjunk teret a humornak, könnyedségnek.

5. Álmodozó

Álmodozó bázisú ismerősünk befelé forduló, nagy fantáziával megáldott ember. Gyakran figyeli önmagát, és mereng az életen, és a lehetséges szcenáriókon. Ezért is igényli gyakrabban az egyedüllétet. Ha beszél emberekkel, nem tényszerű dolgokat oszt meg. Szereti hosszan elemezni magában a lehetőségeket, mielőtt megoldásra jutna.

Fontos számukra az egyedüllét, hajlamosak arra, hogy visszahúzódjanak, és gyakran merülnek el saját önelemző, fantáziadús álomvilágukban. Ők általában rendben vannak önmagukkal, élvezik önmaguk társaságát. A távmunka ideális lehet a számukra. Figyeljünk arra, hogy kiszámítható módon, de ne túl gyakran ellenőrizzük a teljesítményüket.

6. Mozgató

A Mozgatók elbűvölő és népszerű emberek. Kivételesen leleményesek, találékonyak és reziliensek. A Mozgató energia folyton akciókra, élményre vadászik, szereti a dinamikus környezetet, ahol lehetőleg mindig történik valami. Kommunikációja direkt, egyenes, rögtön a tárgyra tér.

Szüksége van arra, hogy rövid idő alatt sok izgalom érje. Általában szívesen osztják be úgy az idejüket, hogy rövidebb, intenzív időszakokban végezzék a munkájukat a megszokott 9-től 5-ig tartó munkarend helyett. Számukra élvezetes a kockázatos tevékenységekben rejlő izgalom. Nem tud sokáig egyhelyben ülni, nem bírja a hosszú megbeszéléseket. A tettek embere.

Mi a PCM?

A PCM megalkotója Dr. Taibi Kahler amerikai pszichológus, aki a Tranzakció Analízis területén végzett munkásságáért is nemzetközi elismerésekben részesült.  A PCM egy személyiség- és kommunikációs modell. Mint módszer, a NASA programjában az űrhajósok kiválasztásánál és felkészítésénél kezdte el hódító útját az 1970-es években. Ma már világszerte több millióan töltötték ki a tesztet. Ez egy olyan tudományosan is hitelesített, megbízható eszközrendszer, amely mindennapi kapcsolódási problémáinkra egyértelmű, konkrét és hatékony válaszokat ad.

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.