Nekünk embereknek ösztönös és jelentős igényünk van a kötődésre, és ez igaz a munkahely esetében is. Kutatások bizonyítják, hogy azok, akik kötődnek munkahelyükhöz, 3,5-szer produktívabbak és motiváltabbak, illetve elkötelezettebbek, mint azok, akik nem. Ugyanakkor az is látszik, hogy egyre többen érzik magukat izoláltnak. Van megoldás.
Hogy a kötődést, és ellenkezőjét, a kirekesztettség érzését kutassa, az Ernst & Young ezer amerikai felnőtt körében végzett kutatást. Arra jutottak, hogy a kirekesztettség érzése egyre többeket érint, a megkérdezettek 40 százaléka fizikálisan és mentálisan izoláltnak érzi magát munkahelyén. (A vizsgált mintában különböző életkorúak, neműek és etnikumok tagjai vettek részt.)
Az emberek zöme elsősorban otthonához kötődik (62 százalék), és csak másodsorban a munkahelyéhez (34 százalék). Ugyanakkor a kutatók számára az is világossá vált, hogy a legtöbb munkavállalónak igénye lenne arra, hogy erősebben kötődjön munkatársaihoz.
Minthogy az elköteleződés jobb teljesítményt és alacsonyabb fluktuációt jelent, nyilvánvaló, hogy a kapcsolódás érzésének kialakítása mind a munkavállaló, mind a munkáltató érdeke.
De hogyan fokozható a kötődés?
Az EY szerint nyilvánvaló, hogy emelni kell azon lehetőségek számát, amikor a kollégák kapcsolatba léphetnek egymással – korosztálytól függetlenül ez tűnik a legfontosabbnak.
És mi nem segít? A felsővezetéssel való személytelen értekezések, a részvétel a nagy, reprezentatív rendezvényeken és prezentációkon, de az sem, ha az embert cc-zik a felsővezetés levelezéseire, vagy ha Messengeren írnak neki.
A Harvard Business Review-n megjelent cikkében az EY részletezi: mindenkinek más preferenciái vannak a kötődés kialakítását illetően. Míg néhányan ücsörögni és beszélgetni szeretnének egymással, mások az online csetelést részesítenék előnyben, míg megint másoknak talán egyáltalán nincs is igényük ilyesmikre.
Íme, néhány konkrét tipp a kötődés kialakításához
1. Ragadd meg a legkisebb lehetőséget is a kapcsolatba lépésre. Próbálj kapcsolatot kialakítani azokkal a kollégákkal, akik értékelnek és megértenek téged. Légy jelen, légy kíváncsi, kérdezd meg másoktól, hogy vannak.
2. Hagyd otthon az előítéleteidet. Ha valaki megosztja veled a véleményét, amivel esetleg nem értesz egyet vagy nem érted teljesen az álláspontját, hallgasd végig. Ne ítéld el, ne szakítsd félbe, inkább tégy erőfeszítéseket álláspontja megértéséhez, légy empatikus és nyitott.
3. Állj hozzá pozitívan. Amikor beszélgetsz valakivel, bízz abban, hogy a másik is nyitott és pozitív, különösen, ha egy nehéz ügyről van szó. Ha kell, állj meg, hallgass el, gondold át a dolgokat, tegyél fel kérdéseket, szánj időt a párbeszédre.
4. Ne félj kimutatni a sebezhetőségedet. Nyugodtan kérj visszajelzést kollégáidtól, tedd nyilvánvalóvá, hogy bízol bennük. Beszélj az előtted álló kihívásokról, kérd ki a véleményüket, fejezd ki, hogy bátorításuk sokat jelent számodra.
5. Légy következetes és számon kérhető. Cselekedj transzparensen, légy inkluzív, elfogadó, akkor is, amikor épp nagy rajtad a nyomás. Becsüld meg és ismerd el mások megbízhatóságát.
Nyitókép: Brooke Cagle / Unsplash