Megújult a Forbes magazin, odatették magukat Amerikában

Új dizájnt kaptunk Amerikából, és boldogok vagyunk vele. A legtöbb változáshoz kell egy kis idő, míg hozzászokik az ember, ehhez nekem igazán nem kellett. Kézbe vettem az új amerikai lapot […]

Bővebben

Jó villanyszerelőt, vagy jó coachot könnyebb találni?

A vállalatvezetők időről időre negatív kritikával illetik a coachingot. Sokan kidobott pénznek, elfecsérelt időnek tartják és haszontalan beszélgetésekről számoltak be. Vajon tényleg a coachinggal, mint műfajjal van a baj? Vagy arról van szó, hogy egy szabályozatlan, rendkívül töredezett, túltöltött piacon sokan próbálják megvalósítani terveiket egy olyan segítő, fejlesztő módszer trendi neve alatt, melynek gyakorlására kevésbé alkalmasak?

 

Egy szexi szakma

Ha a tények mentén nézzük, akkor biztos, hogy a coaching az a szolgáltatás, ahol az elmúlt években kiemelkedően meredeken nőtt a „szakemberek” vagy inkább a szakmába belépők száma Magyarországon. Tanácsadóként szinte naponta kapok kérdéseket kiégett menedzserektől, motivációt vesztett HR-esektől, alulfizetett pszichológusoktól, tanároktól, szakmát kereső pályakezdőktől, munkába visszatérő háziasszonyoktól vagy éppen elfáradt műkörmöstől (tényleg volt ilyen esetem!), hogy hogyan legyek coach, vajon melyik képzést válasszam, hogyan kezdjem el. A tanácsom egyszerű: ha kizárólag ebből akarsz megélni, akkor inkább sehogy!

Az érdeklődés azonban érthető. A szakma kívülről valóban szexi és vonzó! Pár hónap alatt elvégzek egy coach képzést, aztán olyan óradíjért beszélgetek emberekkel, hallgatom meg őket és néhány gyorsan betanulható modell segítségével támogatom problémáik megoldását, ami összevethető egy heti tanári fizetéssel. (Küldetésben hasonlít a bálnák mentéséhez, csak jobban fizet!)

A coaching azonban korántsem erről szól, még ha lassan szinte már megszámlálhatatlan mennyiségű képzés többsége ezt is hirdeti. Nem tudom kárhoztatni őket, hiszen csak kihasználják a keresletet, a piaci rést és szolgáltatást visznek oda, ahol igény van rá. A coaching szolgáltatás a világban is több milliárd dolláros üzlet, miért lenne ez itthon máshogy?

margarida-csilva-121801

 

A hazai coaching piac

Sajnos fellelhetetlenek pontos adatok, de becslésem szerint biztosan 1000 fő felett van jelenleg a coachok száma hazánkban. Az okok egyszerűek. Kevés olyan szakma van ma, amely ennyire alacsony belépési küszöbbel rendelkezik, ennyire nem méri fel előzetesen a jelentkezők alkalmasságát, ugyanakkor ilyen erővel és lelkesedéssel keresi az újabb és újabb belépőket, miközben a képzés utáni realitásról csak nagyon korlátozottan „bontják ki az igazság minden részletét”.

Az eredmény pedig nem meglepő. A magyar coaching piac finoman szólva nagyon heterogén. Néhány tucat kifejezetten tehetséges, kiemelkedő képességű coachon kívül a nagy többség szakmai kompetenciája erősen megkérdőjelezhető. Ezt természetesen a pénzügyi eredményeik is visszaigazolják, hiszen a coach képzések többségének vezetői szűk körben maguk is bevallják, hogy volt hallgatóik elenyésző számban tudnak csak tartósan ebben a szakmában maradni.

A veszély abban áll, hogy a megtapadási kísérletekben nagyon sokat ártanak a tanácsadó szakmának, hiszen rengeteg ügyfelet veszítünk el egy-egy rossz élmény miatt.

Természetesen rózsaszín szemüvegen át is nézhetjük a helyzetet. Egyre több és több ember költ önmaga fejlesztésére. A sok coachképzés eredményeként egyre többen tudjuk megoldani a problémáinkat, képesek vagyunk felelősen dönteni, vagy éppen meghallgatni és megérteni egymást. Lehet, hogy ez – hosszabb távon – egy egészségesebb társadalom kulcsa lesz. Ami persze a kiábrándult ügyfeleken még nem segít.

hope-house-press-127593

Mit tehetek business coaching ügyfélként?

A coaching egy elismert és releváns fejlesztési módszer, mely szignifikáns eredményeket hozhat az üzleti szektorban dolgozók számára is. A kulcs azonban a szakmájához értő coach kiválasztása, és ez szerencsére az ügyfél joga! Mit tehetsz?

  1. Ellenőrizd a releváns üzleti tapasztalatot! A sokféle jól hangzó coach iskola, szervezeti tagság semmiképpen nem pótolja az üzlet, a kontextus ismeretét.
  2. Kérj referencialistát, ajánlást! Kérdezz meg bátran több referenciaszemélyt, hogy hogyan élték meg a kérdéses coach-csal a közös munkát, mit adott nekik az, mi volt a hozadéka számukra, miért érte meg nekik.
  3. Kerüld a főállású coachokat! A magyar piacon néhány kivételtől, meghatározó névtől eltekintve nem lehet csak coachingból megélni! A jó coach csak részállásban foglalkozik ezzel, mellette jellemzően tanácsadó, tréner, startupot épít, könyvet ír vagy valami más hasonló „szakmai lába” is van.
  4. A coach szemléletű tanácsadás is egy műfaj. Tudd mire van szükséged!
  5. A coaching drága szolgáltatás. Az olcsó vagy ingyenes tanácsadás legyen gyanús! Ebből nagyon könnyen egy „halálspirál” alakulhat: ügyfélként örülök, hogy barterben, ingyen, pilotként vagy coachképző iskola gyakorlóterepeként „okosba megoldottam”, hogy nagyon kedvező áron kapjam meg a szolgáltatást. Aztán meglepő módon mégis az lesz a tapasztalatom, hogy járok-járok a coachingra és a várt változás nem igazán következik be. Végül levonom a következtetést, hogy ez az egész műfaj tulajdonképpen csak egy átverés.
  6. Kerüld a misztikus, trendi vagy nagyon kreatív, egyedi elemekkel dolgozó coachokat, ha valós vezetői, üzleti problémákra keresel támogatást!
  7. Merj váltani! Higgy a megérzéseidben! Ha valamit feleslegesnek érzel, az az is!
  8. Ne ítélj egy tapasztalat alapján! Lehet, hogy csak rosszul választottál! Ne add fel, míg meg nem tapasztaltad a coaching valódi erejét!

Dr. Szilágyi Judit

A Comeandgrow és a Franklincovey tulajdonos partnere, senior szervezetfejlesztési tanácsadó, business coach

 

 

„Az én vallásosságom úgy van, hogy isten ránk hagyta a teremtést, a többi marketing”

Palásti József, a Fornetti alapítója