Az Amazon 2018 szeptemberében belépett a billiódolláros cégek exkluzív klubjába, az amerikai Forbes pedig emlékeztetett rá, hogy az alapító-tulajdonos, Jeff Bezos 2015-ben már megmondta a tutit a helyes döntéshozatallal kapcsolatban.
Egy részvényeseknek írt levelében Bezos kétféle döntéshelyzetet vázolt fel. Az első típus egy ajtó, amin ha belépsz, nincs visszaút: ilyen például, amikor felmondasz a jól fizető munkahelyeden, hogy azzal foglalkozz, amit igazán szeretsz (és élvezel).
„Ezeket a döntéseket tervezetten kell meghozni, óvatosan és lassan, nagy pontossággal és sok konzultációval” – fogalmazott.
A második döntéstípus egy adott személy vagy csoport által visszavonható – erre példa az új termékek bevezetését megelőző tesztidőszak, aminek eredményei akár az adott eszköz visszavonását is eredményezheti.
Bezos-balhé: 5 komoly tanulság a kríziskezelésről, amit minden cégvezetőnek érdemes megszívlelnie
Az első típusba tartozó döntéseket ne éhesen, mérgesen vagy magányosan hozzuk meg, mert később megbánhatjuk őket és akkor már nem lesz menekvés. Ami a második típust illeti, azokat lerendezhetjük a lehető leggyorsabban, sőt akár ki is szervezhetjük őket, a lényeg, hogy előrébb lépjen a projekt.
„Ha nem épp optimális második típusú döntést hoztál, nem kell örökre viselned a következményeket” – írja Bezos.
De persze van az úgy, hogy tévedünk, és már nincs visszaút. A világ leggazdagabb embere tudja, ilyen ez.
„Tízből kilencszer úgyis tévedni fogsz” – fogalmaz, de hozzáteszi, hogy ez az üzlet része, és elég, ha egyszer megütöd a főnyereményt, már megérte meghozni egy nehéz döntést. Bezos üzenete tehát tulajdonképpen az, hogy merjünk lépni, mert ha már az első pofonoknál elfutunk, sosem lesz belőlünk dollármilliárdos.
Bezos 24 év után letaszította a trónról Bill Gates-t – itt a Forbes 400-as amerikai gazdaglistája