Isten selejtet nem teremt

 Böjte Csaba tud valamit, amit az eddig Forbes-címlaposok nem tudtak. Megérkezett, beállt a kamera elé (a kettő között 30 másodperc, ha eltelt) és 15 perc múlva távozott. Sokan szerettek volna […]

Bővebben

Itt az új csodafegyver: Minden kereskedő használhatja az Amazon egykattintásos rendelését

Szeptember 11-én lejárt az Amazon egykattintásos rendeléséről szóló szabadalma, ami elvben azt jelenti, hogy mostantól bárki használhatja a legendás eszközt az online rendelési arányok javítására.

Az Amazon alapítója, Jeff Bezos mindenkinél jobban értette az Internetet már a kezdetektől. A 90-es években megértette azt, amit manapság is gyakran külön el kell mondanunk az e-kereskedelembe újonnan belépő ügyfeleinknek: ha sikeres akarsz lenni, valami olyat kell nyújtanod, ami az online világon kívül nem elérhető. Másfelől a cég kezdettől fogva ügyfélcentrikus vállalat akart lenni, és minden későbbi döntés e cél érdekében történt.

A fentiek jegyében született meg például az Amazon korai éveiben a felhasználók által írt könyvkritikák lehetősége. A cég nemcsak az Interneten először tette lehetővé a vásárlók számára vélemények írását a megvásárolt könyvekhez, de biztosította a többi vevő számára a kritikák minősítését. Az ügyfélcentrikus gondolkodás jegyében pedig a negatív véleményeket is megtartották, ami a konkurencia kezdeti vélekedésével ellentétben szintén végül az Amazon sikerét végérvényesen eldöntő eszköz lett.

Legalább ennyire hatékony megoldás volt az egykattintásos vásárlás lehetősége is, ami az Amazon filozófiájának megtestesülése.

A hírhedt egykattintásos rendelés

A fejlesztést 1997-ben készítették el, amikor az Amazon még csak három éves volt, és még a Google sem létezett. A funkciót Peri Hartman programozó készítette el, aki az egész felhasználó felület kidolgozásáért felelt akkoriban.

Bezos leadta a rendelést Hartmannak, miszerint valami olyan megoldásra van szükség, ami teljesen zökkenőmentessé teszi a rendelés folyamatát. Hartman elmondása szerint Jeff Bezos azt mondta, hogy arra van szükség, ha egy felhasználó a vásárlás során rákattint egyetlen elemre, már kész is legyen a rendelés.

Az ötlet kivitelezése zseniálisan egyszerű, habár a szabadom 19 oldalon részletezi. A júzer és az általa választott fizetési módot az első alkalommal regisztrálják, így amikor legközelebb megnéz egy terméket, már látni fogja az egykattintásos rendelési gombot az oldalon.

1367228_orig

Azzal, hogy az Amazon enyhíteni tudta a vásárlás során szükséges erőfeszítéseket, többmilliós extra bevételre tett szert, illetve behatárolta a versenytársak lehetőségeit is.

A rendszer szabadalmi kérelmét 1999 őszén fogadták el, és az Amazon levédette az 1-Click nevet is. A szabadalom 2017. szeptember 11-én járt le, szabad utat biztosítva az eszköz használatára a Google, a Facebook, az Apple de lényegében a kkv-k számára is.

Itt a végső megoldás a kosárelhagyások problémájára?

A magas kosárelhagyási arány – azok aránya, akik nem fejezik be a vásárlást – komoly problémát jelent az asztali, de különösen a mobil eszközökön is. A globális arány mind a mai napig rendkívül magas, a cikk megírásakor 69%-os.

A probléma meglehetősen tipikusnak mondható, esetenként mi magunk is a kosárelhagyási arány csökkentésében segítünk e-commerce cégeknek, a vásárlási folyamat különböző elemeinek, leginkább a felhasználói élményt érintő javításaival.

Habár a legtöbb kosárelhagyás az addicionális költségek miatt történik (például szállítási költség), az okok között a következő mindig a felhasználói élménnyel szokott összefüggésben állni. A nehézkes vásárlási folyamatok egyszerűsítése feltehetően nagyságrendekkel több befejezett vásárlást eredményezne.

Kinek lehet érdekes az egykattintásos modell?

A funkció csak a visszaérő látogatóknál jöhet szóba, értelemszerűen azok az e-commerce oldalak jelentős potenciállal rendelkeznek, ahol ez az arány magas. Általánosságban  elmondható, hogy a visszatérő látogatók vásárlási aránya eleve magasabb az új vásárlókétól, így ebben a szegmensben masszív potenciál rejlik. Ha a weboldalad megfelel ezeknek a kritériumoknak, akkor érdemes megfontolni a funkció implementálását.

Ha az ágazatokat tekintjük, szintén azokban lehet a legjelentősebb potenciál, ahol a rendszeres, rutinszerű, vagy szezonális vásárlások jellemzők. Például az élelmiszervásárlás ilyen terület lehet, ahol rendszeresen nagyon hasonló termékeket vásárolnak, így az egykattintásos fizetés tehermentesítené a vásárlókat, és növelné a vásárlások esélyét.

Ha implementáljuk az egykattintásos rendelést, az több előnnyel is fog járni. Egyrészt a visszatérő látogatók várhatóan még gyakrabban térnek vissza a weboldalra, mert úgy érzik, hogy az adott webshopon tudnak a legkönnyebben vásárolni a szóba jöhető oldalak közül. Természetesen a PR potenciál is jelentős azok számára, akik az adott szegmensen belül elsőként implementálják a megoldást, mely így egyedi értékként kommunikálható.

 

Olvasd el Legyél jobb rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő