Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Tényleg egy fabatkát sem ér az adó 1 százaléka?

Kampányt indított a Budapest Bike Maffia, hogy öt éven belül, Magyarországon minden adózó felajánlja adója egy százalékát valamelyik alapítványnak. Évről évre egyre kevesebben rendelkeznek ugyanis adójuk egy százalékáról, és jelenleg mindössze 1,6 millió ember gondolja úgy, hogy ő szeretné meghatározni, kit támogat.

Tavaly tízmilliárd forint maradt az államnál ahelyett, hogy valamelyik civil szervezet munkáját, működését segítette volna, ami végső soron olyan, mintha egy bevásárlás során 6250 forintot hagynánk a bolti pénztárosnál, véletlenül.

„A járványhelyzetben kiemelkedően fontos, hogy az adózók felajánlják az egy százalékot, ezt a lehetőséget nem szabad figyelmen kívül hagyni akkor sem, ha azt látjuk, hogy fejenként csak nagyon pici összegről dönthetünk. Mert lehet, hogy az a pár tízezer forint éppen elég egy hátrányos helyzetű gyerek havi élelmezéséhez, vagy tanszereket kaphat belőle vagy éppen a kórházi ellátásban nyújt segítséget”– mondja Kiss Gyöngyvér, a Civil Impact Nonprofit Kft. ügyvezetője.

A 300 civil szervezetnek rendszeresen segítő cégnél úgy látják, az adózók leginkább ismertség vagy éppen érintettség alapján döntenek arról, hogy kinek adják az adó egy százalékát, de sokat számít az is, hogy mennyire népszerű aktuálisan egy téma vagy éppen kik azok a közszereplők, akik ajánlanak egy ügyet, szervezetet.

„Az is egyre kézzelfoghatóbb, hogy sokat számít, hogy a szervezetek egész éves munkája mennyire látható, hogyan kommunikál a szervezet magáról és mennyire tudnak menő, trendi, vagány branddé válni.”

 

Egy szülinapi torta vagy egy elmaradt pofon árát is adományozhatod, ha veszel egy kártyát az automatából

Egy fabatkát sem ér? De!

Az adózók passzivitásán szeretne változtatni a Budapest Bike Maffia a most induló kampányával, melynek hosszú távú célja, hogy öt éven belül egyetlen felajánlható adóforint se maradjon az államkasszában, hanem eljusson a jó ügyekért küzdő szervezetekhez.

Fabatka néven zoknimárkát alapítottak, és a zoknikból azok vásárolhatnak, akik (egyelőre saját bevallásuk alapján) rendelkeztek adójuk egy százalékáról. Így akarnak leszámolni azzal a közhellyel és kifogással, miszerint az adó egy százaléka egy fabatkát sem ér. A zokni a ruhatárunk legolcsóbb, legegyszerűbb, azonban nélkülözhetetlen eleme, ugyanakkor kiválóan alkalmas véleményünk kifejezésére, főleg, ha

olyan színes, merész vizuális elemekkel megspékelt ruhadarabról van szó, mint egy 99 százalék pamut egy százalék jószív anyagösszetételű Fabatka, ami bokamagasságban harsogja: az adó egy százalékának felajánlása menő.

„Most még csak egy exkluzív klub viselheti a zoknit, azok, akik vették a fáradtságot, és kiálltak mellettünk, vagy egy másik civil szervezet mellett. Akiknek számít az, hogy maguk döntsenek a pénzükről, és azt szeretnék, hogy olyan kezdeményezésekre költsék, amivel egyetértenek. Hiszem, hogy egyre többen felismerik ennek fontosságát, és hamarosan egy csomó fabatkás zoknis ember fog egymásra kacsintani bringázás közben, a 4-6-oson, egy irodai meetingen, vagy épp kutyasétáltatás közben az erdőben” – mondja Havasi Zoltán, a Budapest Bike Maffia alapítója.

 

 

A színes Fabatka zoknik, bokamagasságban a hirdetéssel. Fotó: Budapest Bike Maffia

A zoknis kampány mellé állt már többek között Marge, Lilu és Lakatos Márk is, a Punnany Massif pedig megígérte, hogy ezer zokni eladása után egyedi videóklipet készít a Budapest Bike Maffiával közösen. 

Magyarországon 1996 óta rendelkezhetünk az szja-nk egy százalékáról alapítványok, egyesületek javára. Egy második egy százalékot pedig egyházaknak vagy a kiemelt költségvetési előirányzatnak adhatunk, ami a tehetséggondozás. Ezzel a lehetőséggel az adózók fele sem él. Az elvi keret 32 milliárd forint, de például 2018-ban ebből csak 14,5 milliárdot ajánlottak fel valamilyen célra az adózók, 8,3 milliárdot kaptak a civilek, 4,8 milliárd forintot az egyházak, és a Nemzeti tehetségprogram 1,4 milliárdot. Míg 2015-ben 2,2 millió ember élt a lehetőséggel, addig tavaly már csak 1,6 millió. Tavalyi az átlagos felajánlás 5 900 forint volt, de a civilek azt mondják: egy szervezet életében nincs kis támogatás, csak fel nem ajánlott.

Amióta az e-bevallás lehetséges, a felajánlás mértéke tovább csökkent, mert az adózók többsége szinte rá sem néz az adóbevallására, és így még többen felejtik el felajánlani az egy százalékot, a költségvetésben hagyva tízmilliárdos nagyságrendű összeget, vagyis a költést inkább az államra bízzák.

A Bridge Budapest Egyesület idei kezdeményezése volt, hogy május 1. legyen a  Visszaadás Ünnepe, és ne legyen üzleti szereplő Magyarországon, aki nem rendelkezik és nem buzdítja erre például a munkavállalóit. Az 1% váljon a visszaadás szimbólumává, és minden üzleti vezető tervezzen ezzel a harmadik egy százalékkal tudatosan az életében, hirdette meg a szervezet, és a figyelemfelhívó kezdeményezéshez a Forbes is csatlakozott.

Borítókép: A Punnany Massif tagjai is Fabatkát viselnek. Fotó: Budapest Bike Maffia

Oszd meg!