Az a termék a leginkább fenntartható, ami el sem készül, de ha már megszületik valami, használjuk egy életen át – vallja Mitter Anna Róza, a bőrtáskakészítő workshopokat sikerre vivő Mittersisters alapítója. Nemrég a Cápák közöttben Tomán Szabinával jutottak egyezségre, amin azóta is folyamatosan finomítanak.
„Hat napja nem voltam itt, nagyon hiányzott már, megcsinálhatom neked gyorsan a nyomatot?” – Mitter Anna Róza már indul is, hogy az aprócska betűkből kirakja a nevemet. Felkapja a készülő válltáskám sárga zsebrészét, hogy szakavatott mozdulatokkal elkészítse rajta a dombornyomást, majd fóliával színt is ad a betűknek. Közben a táska mágneses csatját állítom össze és rögzítem, lépésről lépésre követve az előttem lévő tableten beszélő „másik” Róza instrukcióit.
Az utcára néző, napfényben fürdő Dob utcai üzlethelyiségben a Mittersisters új DIY Bar szolgáltatását próbálom ki, amivel a vállalkozás képessé vált függetlenedni az alapítója személyétől. Így Rózának nem kell minden egyes workshopon és minden táska vagy kiegészítő készítésénél jelen lennie.
Kipróbáltuk a Mittersisters DIY Barját. Fotók: Sebestyén László (14 kép)
Állok egy plázában diplomásan, és kalapálni tanítom az embereket
A MOME-n szerzett tervezői egóját legyőzve az elmúlt nyolc évben személyesen adta át otthonról hozott dizájnerszenvedélyét, a bőrök és táskatervezés iránti lelkesedését, tudását. A Mittersistershez mintegy 15 ezer vendég látogatott már el, akik táskákat, laptoptokokat vagy egyéb kiegészítőket készíthettek segítségükkel.
„Emlékszem, amikor először tartottunk kulcstartókészítő kitelepülést. Volt egy kétségbeesett pillanatom, hogy mit csinálok itt? Állok egy plázában diplomásan, és kalapálni tanítom az embereket? Aztán óriási váltással mindez átfordult bennem.”
Ma már menőnek érzi magát a két kezük munkáját látó emberek örömétől. „Semmiért nem cserélném el, megtaláltam a hivatásomat. Ezt a fajta örömszerzést nem lehet überelni” – mondja Róza.
Vállalkozását az egyetem után szinte azonnal elkezdte, az üzleti érzék és a céltudatos határozottság sem hiányzik belőle. Tudja, pontosan mit és hogyan akar. Egy excápa, Tomán Szabina is megláthatta benne a hasonlóságot, amikor a Cápák között legutóbbi évadában ajánlatot tett Rózának. Két üzletasszony állt szemben egymással, ahogy Balogh Petya is írta, megfagyott a levegő a stúdióban, de végül egyezségre jutottak.
Tomán Szabina 32 százalékért ajánlott fel 20 millió forintot a Mittersistersbe, pontosabban az akkor még indulásra váró DIY Barba való csatlakozásért.
Alapvetően nem a pénz motiválta Rózát a műsorba jelentkezésben. A következő lépéséhez, a DIY Barhoz már megvolt az anyagi háttér, a weboldal, az eszközpark, készen álltak a videók és az instruktorok, a regisztrációs rendszer is. De eljött az a pont, amikor a kapacitások és az idő korlátai miatt a dinamikusabb növekedéshez szakértő segítségre van szükség. Emellett a Mittersisters személyes jelenlétet igénylő márkához képest a kvázi önműködés irányába tartó DIY Bar sokkal skálázhatóbb üzlet.
„Ha elmondják, hogy ez egy jó ötlet, de senki nem akar beszállni, én annak is nagyon örülnék, így is tök jó reklám lett volna” – mondja. De elismeri, célirányosan Tomán Szabináért ment, akinek a külföldi franchise tapasztalata és a szintén személyre szabott szolgáltatások terén szerzett jártassága vonzotta.
Tomán Szabina szerint a cég szép növekedést mutat, ami jól utánkövethető, de optimalizálni kell a hátsó költségeket, a működési szabályzatot.
„Az együttműködésünk igazi win-win helyzet. Én beleteszem a szerkezeti struktúráról és működésről, annak hátulütőiről szóló ismereteimet, ő meg azt a kreativitást és lelkesedést, ami a mindennapokhoz, a fejlesztéshez és fejlődéshez ugyanúgy elengedhetetlen”
– mondja Tomán a Forbes.hu-nak.
A deal megköttetett, hivatalossá azonban még nem vált a közös munka, a következő hetekben egyeztetnek a részletekről. A novemberi felvétel után Róza időt kért Tomán Szabinától.
„Addigra teljesen kész voltak a tervek, volt 650 regisztrált résztvevőnk a DIY Barba. Cserébe még több számot, statisztikákat ígértem neki. Azt válaszolta, én értek legjobban a saját vállalkozásomhoz.” A nyárban egyeztek meg, hogy leülnek és újra megtárgyalják a közös munka sarokköveit.
Művészek között felnőni
Mitter Anna Róza igazi művészcsaládban nőtt fel, édesanyja Balogh Eleonóra Ferenczy Noémi-díjas üvegművész, édesapja, Mitter Imre ötvös és műtárgy restaurátor, húga, Viola – akivel közösen indították el a Mittersisterst és aki a teljes arculat és a logót is készítette – Red Dot díjas grafikus lett.
A bőrök iránti vonzalma már a középiskolában kialakult, Sármán Nóra javaslatára jelentkezett a Kisképző, a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium bőr szakára. Itt alapozta meg a tudását, majd a MOME textiltervező szakán végzett, szintén bőrre specializálódva.
„Ott erős dizájnerattitűdöt kapunk, mindenki óriási ambíciókkal jön ki az egyetemről, hogy majd saját, nagy divatmárkát fog csinálni. Ez szép, csak nagyon kicsi piacról beszélünk itthon.”
Erasmussal egy évet töltött a Centro Superior de Diseño de Moda de Madrid divattervezési központban. Origami hatású, bőrrel is operáló kapszulakollekciójával megnyert egy versenyt, majd a diplomázás után mentora, Ana Locking ismert spanyol diavattervező meghívta a madridi Fashion Weekre, ahol a teljes show-t zárva mutathatta be térbeli formák inspirálta kollekcióját.
Lehet divattal etikus formában foglalkozni?
A sikerek mellett Madrid nagy felismerést és egzisztenciális válságot is hozott. „Magyarországon erős kézműves hagyományokat tanulunk, dizájner szemléletmódot. Madridban ezzel szemben belecsöppentem a durva gyártáscentrikus környezetbe, ahol a mennyiségen van a hangsúly.” Az ország óriási textilipara azonnal felszippantja a tervezőket, a művészhajlamú lánynak ez a darálás túl gyorsnak, lélektelennek hatott.
Ekkor, 2014-ben hallott először a fenntartható divat fogalmáról, holott akkor már évek óta dolgozott a divatiparban. „Sokkoló érzés volt, elkezdtem azon gondolkodni, lehet-e a divattal egyáltalán bármilyen etikus formában foglalkozni, hogy mi szükség van arra, hogy még több terméket gyártsak.”
Nehéz időszakot élt meg, de ennek köszönheti ma virágzó vállalkozását. „Rájöttem, hogy dizájnerként igenis hozhatok változást ebbe az iparba, ahol ilyen nagy a túlfogyasztás.
Megértettem, hogy úgy tudok maradandót alkotni, ha megadom az embereknek azt a fajta szabadságot, hogy ők tervezhessék meg a táskájukat, ezzel hosszabb életet kapnak a termékek.”
A workshopok ötlete 2015-ben született meg, amikor a Kálvin téri Made by You kerámiaworkshopon kívül ez a műfaj nem létezett Budapesten. Róza gyakorlatilag fél nap alatt fellelkesítette húgát, Violát, valamint legjobb barátnőjét, Endlein Zsófit.
Még aznap eszközlistát írtak, kiszámolták, hogy 300 ezer forintra van szükségük. „Zsófinak egy bloggerlány korábban felajánlotta, hogy támogatni szeretné a művészetét.
Megkérdeztük, nem akarná-e inkább a hármunkét támogatni. Akarta.”
Az első workshopokat az Astorián bérelt lakásukban tartották barátoknak, a barátok barátainak és távoli ismerőseinek. Róza szerint a workshopok, melyek során 4–12 óra alatt készülnek el az egyedi bőrtáskák, önmagukban is szemléletformálóak. Megtapasztalva a beletett munkát, nem fog két hét után a szekrényben porosodni a tárgy, és senki nem tud ugyanúgy nézni egy néhány ezer forintos táskára sem. „Már nem fogsz csak úgy lekapni valamit a boltban a polcról.”
A workshopokon is sok szó esik a fenntarthatóságról, a felhasznált anyagok ökolábnyomáról, a környezeti hatásokról. „Ez is egyfajta érzékenyítés, tippeket osztunk meg egymással a vásárlói szokások megváltoztatásához, inspiráló környezetet hozunk létre.”
Miért nem műbőr?
A bőr élettartama nem vetekszik semelyik más anyagéval, ha táskáról vagy cipőről van szó – vallja Mitter Anna Róza. A Mittersistersben kizárólag természetes bőröket használnak, amelyek a húsiparból származnak, minden egyes darab az Európai Unión belülről származik, ahol a bőrgyáraknak szigorú szabályoknak kell megfelelniük. A környezet szempontjából legkártékonyabb a bőrök cserzése, de tekintve, hogy sok esetben az úgynevezett öko- és vegánbőrök nem mások, mint műbőrök, amelyek műanyagból, így kőolajszármazékokból készülnek, miközben szintén káros anyagokat bocsátanak ki a talajba és a légkörbe, ökológiai lábnyomuk jelentős.
„A valódi bőr egy életre szólhat, míg a műbőr évek alatt megy tönkre. Ráadásul a természetes bőr lebomlási ideje körülbelül 30–60 év, ha bekerül egy komposztálóba, a műbőré viszont 300–500 év. A végén szerintem mégis az a legfontosabb, hogy a vásárlás pillanatában tudunk-e okos döntést hozni, vagy csak eszetlenül vásárolunk – mondja Róza. – Hiszen a legfenntarthatóbb alapanyag az, amiből el sem készül a termék.
A bőriparban az anyagok mintegy 30-35 százaléka végezné hulladékként a formák egyedisége miatt. „Mi ezt három százalékon tudjuk tartani: az apróbb darabokat beépülnek a mini táskákba, a többit óvodák és ékszertervezők kapják.”
Gatyába lett rázva minden
Megpályázott egy tőketámogatást, mely fiatalok vállalkozóvá válásának segítette. A Mittersisters, vagyis az egyéni vállalkozóként működő Róza 3 millió forint vissza nem térítendő uniós támogatást nyert el, amit eszközparkra fordított.
Egy idő után azonban már minden barát és ismerős ismerőse járt már náluk. A Mittersisters épp megtorpant volna, amikor a MOME+ inkubátorprogram segítette ki a vállalkozást. A Schmidt Andrea és Koós Pál által szervezett projekt célja az volt, hogy a pályakezdő dizájnereket megismertessék a piac realitásaival. Az adózás, a szellemi tulajdon kérdései mellett számos téma merült fel az előadássorozatokon.
Dr. Radácsi László tartotta az ötlettemető című előadást. A Budapesti Gazdasági Egyetem akkori rektori tanácsadója, ma stratégiai rektorhelyettese érdeklődött a dizájn iránt, gyakran vállalt ingyenes egyórás konzultációt kezdő vállalkozásoknak.
Róza is felkérte egyre, ami olyan jól sikerült, hogy Radácsi kijelentette: szeretne beszállni ő is társnak. „Akkor lett gatyába rázva minden. Lettek chartjaink, sales- és marketingstratégiánk, komolyabb üzleti terveink.”
Influenszerworkshopokat tartottak, nagyobb cégekkel vették fel a kapcsolatot, 2016 szeptemberében már három projektben dolgoztak együtt a Mercedesszel – az egyik az a bizonyos plázás kulcstartókészítés.
A többórás táskakészítő workshopok teljes gőzzel 2018-ban indultak be, köszönhetően az Airbnb Experience szolgáltatásnak, melyre az elsők között regisztráltak. Több, rövid távú beutaztatással foglalkozó céggel is kötöttek szerződést, megnőtt a külföldi vendégek száma. „Hétfőtől péntekig naponta kétszer angolul tartottam rövidebb, 2,5-4 órás workshopot, hétvégente pedig magyaroknak hosszabb táskakészítő workshopokat.”
Kiderült, hogy hétközben is ráérnek
A szintén az Astorián bérelt második lakásstúdióból készült továbbköltözni az üzletet akkor már Radácsi László és húga nélkül vivő Róza – „nekik volt mellette rendes munkájuk is”. Csakhogy a covid megállásra és átszervezésre késztette.
A három hónap kényszerpihenő hatására a magyar közönségre kezdtek fókuszálni. Kiderült, ők is ráérnek hétközben táskát készíteni. Megszületett az előjegyzést nem igénylő DIY Bar gondolata is, így azokat a vendégeket is ki tudják szolgálni, akiknek nincs ideje kivárni egy több hetes előjegyzést vagy csak spontán támad kedvük a kézműveskedéshez. Itt kisebb tárgyakat, kulcstartót, kártyatartót, pénztárcát, laptoptokot, notesztartót készíthetnek.
Az érkező vendég kiválaszthatja a színes, előre vágott bőrök közül a neki tetszőt, kap egy telepakolt szerszámosdobozt és egy tabletet, amin csak követni kell a tutorial videó utasításait. Gyakorlat és bármilyen előzetes ismeret nélkül bárki képes megalkotni így saját, egyedi táskáját.
Nem kell bele a pénz, csak a tapasztalat
Ezek a foglalkozások a fél- vagy egynapos, hosszabb csoportos workshopokkal ellentétben nem igényelnek állandó jelenlétet, ami eddig jelentősen bekorlátozta és Róza idejéhez kötötte a növekedést.
Februárban nyitott meg a DIY Bar, azóta közel 1000 vendéget fogadott.
A Cápák közöttben Mitter Anna Róza még kifejezetten a DIY Barba kínált részesedést a cápáknak. Azóta azonban meghozta azt a döntést, hogy nem két önálló márkaként fognak létezni, a DIY Bar is a Mittersistersen belül működik. Az egyéni vállalkozási forma sem volt fenntartható, megalapította a Mittersisters Kft.-t. Az első becslések szerint ugyanis a tavalyi 12 millió forintos árbevétel három–négyszerese várható idén. Ő az ügyvezető, a csapatot rajta kívül hat lány alkotja.
„Megváltoztak kicsit a körülmények, a következő időszakban fogjuk átbeszélni Szabinával a közös munka lépéseit. Sokat segíthetne például egy külföldi üzlet kialakításában” – mondja Róza, aki első körben London és Madrid irányába céloz.
Az első megbeszélések után a cég vezetője szerint elképzelhető, hogy a pénzfaktort ki is veszik az egyenletből, a Mittersisters organikus fejlődése megalapozta a további növekedést, nem ezen a téren van szüksége segítségre.
A múlt heti tárgyalásukról Tomán Szabina a Forbes.hu-nak elmondta, hogy bár még nem jutottak százszázalékos eredményre, együttműködésről már most lehet beszélni, mert „mind a ketten ugyanazt az utat látják”.
„Csak számosítani kell a tulajdonrészt és az összeget. Mivel Róza most egy teljesen más üzleti ajánlattal jött, a korábban megbeszéltek változni fognak”.
Terveik szerint első körben 2–3 magyarországi üzletet szeretnének még nyitni, ahol kitapasztalhatják, hogyan tudnak ezek úgy működni, hogy Róza nincs ott személy szerint. „Utána jöhetnek a külföldi nyitások, ezek lehetősége már a kapuban van. Csak mögé kell rakni a szervezetet, itthon kitanulni a gyerekbetegségeket. Először három másik országot tartok reálisnak” – fogalmazott Tomán Szabina.
Az üzletforma gyakorlatilag franchise-kompatibilis, Róza szerint néhány hónap munkával összeállítható az ehhez szükséges dokumentum- és protokollcsomag is. „Most ezen is dolgozunk gőzerővel.”