Válság? Hol?

  „Újra 36 óráznunk kell” – mondja Novotni Anna, a Hajdu alelnöke. Először fordul elő, hogy címlapsztorink alanya arról beszél, hogy mi történt már meg náluk (és nem arról, hogy adott […]

A Forbes 2019. szeptemberi címlapja

Bővebben

Boldogtalanul nyaralsz? Van pár tippünk!

Kevesen vallják be, de a nyári szabadságok sokszor közel se olyan felemelőek, energizálók, boldogok, mint azt előzőleg képzeltük (máskor pedig sokkal jobban sikerülnek, mint amit vártunk). A kutatások azt mutatják, hogy az emberek többsége sok esetben boldogabb, amíg tervezi és várja a vakációt, mint amikor ténylegesen nyaral, vagy ahogy a nyaralás után érzi magát.

A nyaralás, mint készség?

A nyári szabadság célja a feltöltődés, kikapcsolódás, kilépés a megszokottból. Úgy tekintünk a vakációra, mint egy lehetőségre, hogy végre kilépjünk a mókuskerékből, elengedjük a stresszorokat, megszökjünk a hétköznapokból. A kérdés csak az, hogy erre vajon képesek vagyunk-e? Egyik ügyfelünket idézve:

„Péntek délután még négy meetingem van, 200 olvasatlan e-mail vár a postafiókomban, két projektem van csúszásban, de szombat reggel már lelkesen kellene nyaralnom.”

Tapasztalataink szerint a pihenésre soha nincs ideális időpont, hiszen mindig lesznek olvasatlan e-mailek vagy csúszó projektek. Ahhoz, hogy ne legyen igaza az idézett kutatásnak és ne nyolc héttel a nyaralás előtt legyünk a legboldogabbak, hanem a szabadságunk alatt, érdemes fejlesztenünk azt a kompetenciánkat, ami segít a jelenben lenni és arra figyelni, azt tapasztalni, ami éppen körülöttünk van.

A tudatos jelenlét lényegében azt jelenti, hogy megtanuljuk figyelmünket tudatosan a jelen pillanatra irányítani. Ez a jelenlét egyben

szükségszerű alapja a kommunikációnk, érzelmi intelligenciánk, vezetői képességeink fejlesztésének, de – és erről kevés szó esik – elengedhetetlen előfeltétele egy boldog nyaralásnak is.

Az éber jelenlét megtanít arra, hogy többet legyünk az adott pillanatban, ahol magasabb tudatossággal vesszük észre a körülöttünk lévő világot, ezáltal például sokkal élménydúsabb vagy éppen pihentetőbb vakációnk lesz. De az éber jelenlét erősíti empatikus készségünket, segít figyelni másokra, látni, hallani őket, így a családunkkal, barátainkkal való fokozott időtöltés se idézhet elő kellemetlen perceket.

zach-izraeli-125130

Mindful tippek

1.Merülj el, ne csak turistáskodj!

A látnivalók kipipálása, meglátogatása fontos pontja lehet egy utazásnak, hiszen nem véletlenül híresek ezek a helyek. Találj időt azonban arra, hogy néha csak elmerülj egy-egy helyszínen. Ücsörögjetek egy kávézóban, parkban, egy véletlenszerűen kiválasztott padon, és figyeld meg az embereket, a fényeket, az épületeket.

2. Tedd le a kamerát! Most!

Az utazás folyamatos megörökítése elvon a tapasztalás valódi élményétől és sokszor arra se emlékszünk, hogy hol és miért is fotóztuk azt a szuper képet.

A temérdek fotó többségét soha többet nem nézed meg, az élmény és a hozzá kapcsolódó érzés – akármilyen közhelyesen hangzik is – megmarad, de csak akkor, ha hagyod, hogy élménnyé váljon.

3. Könyörgünk, hanyagold a közösségi médiát!

Sokszor azt érezzük, nem is igazi a nyaralás, ha nem posztolunk naponta tucatnyi képet az élményeinkről és tudatjuk a létező összes ismerősünkkel, hogy milyen jól mulatunk. A közösségi média a látszatról szól, az egót (és az irigyéget) mozgatja, és akadályoz bennünket az utazás során megtapasztalható teljesen új valóság befogadásában.

4. Engedd el a kontrollt!

Egy utazás, nyaralás gyakran hoz komfortzónán kívüli helyzeteket, hiszen közel se készülhetünk fel mindenre. Figyeld magad, reakcióidat, használd egyfajta önismereti tréningként a vakációt!

5. Légy türelmes! Mindenki jobban jár.

Egy nyaralás tele van várakozással. Várunk útitársainkra, más ritmusban élő családtagjainkra, ücsörgünk reptereken, sorban állunk múzeumok előtt, vagy éppen jóval lassabban sül a pizzánk egy tömött sétányon, mint a bulinegyedben. Sok utazó folyamatosan veszekszik, zsörtölődik ezek miatt, ami persze nem rövidíti le az adott időt. A várakozás az utazás szükségszerű társa és az éber jelenlét gyakorlásának kiváló terepe, használd tapasztalásra, szemlélődésre, igazi beszélgetésekre.

6. Ne akarj mindent!

Sokszor szeretnénk a nyári két hétben bepótolni mindent, amire egész évben nincs időnk. Megnézni minden látnivalót, minőségi időt tölteni mindenkivel, kiolvasni egy polcra való regényt, napi kétszer sportolni és legalább az elmúlt fél év alváshiányát behozni! Bármekkora közhely, de ezt engedd el! Dönts tudatosan a prioritásaid mellett, ne legyen sok elvárásod és ez teszi majd lehetővé, hogy nyugodtan és tudatosan élvezd az adott pillanatot.

+1

Plusz egy tippünk pedig lehetne a mindfulness „nagypapájának”, Jon Kabat Zinnek egyik könyvcíme is: Bárhová mész, ott vagy. Ha rendezetlenek a dolgaid, ha káosz az életed, ha alapvetően sem vagy jól, akkor ne várd, hogy ezt egy hét szabadság megváltoztatja. A „rendrakásban” persze nem segít a mindfulness, de a legfontosabb előfeltétele.

Hivatkozott kutatás: ITT.

dr. Szilágyi Judit és Schieszler Tamás 

A szerzők a  mindfulness.work  keretében tanácsadóként és szervezetfejlesztőként elsősorban az üzleti szféra képviselőit támogatják a tudatos jelenlét képességének, a mindfulnessnek az elmélyítésében.

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.

 

Mert helyes ugyan, ha az ember felkészül a legrosszabbra, de bizonyosra mégsem szabad venni.