Nettó 8 óra, és menj haza játszani!

Csanády István szembe megy az árral. Van egy 30 fős startupja, amely most kapott 2 milliárd forint befektetést, nem is akárhonnan, hanem a Revolut és a Spotify egykori befektetőitől. Alkalmazásuk, […]

Bővebben

Forrás: Unsplash

Amerikai sebesség magyar szemmel

A megszokott, hazai környezettől kicsit eltávolodva, egy sikeres amerikai üzletembert hallgatva mindjárt másképp nézünk sok mindenre, a technológiára is. Amivel szükséges rosszként élünk együtt, az talán pont az egyik legnagyobb segítségünk?

Floridai üzleti utazásaim során rendkívül sok eltérést tapasztalok nem csupán a kelet-közép-európai és az amerikai üzleti környezet, hanem az általános üzleti hozzáállás és működés területein is. Mindig szembejönnek újdonságok, másságok, melyek közül az üzletmenet gyorsaságáról, hatékonyságról és a technológiáról vallott nézeteket szeretném megosztani. Írásomhoz egy fantasztikus emberrel való beszélgetést választottam alapul: az idézetek – ha nem is szó szerint – Mr. Joe Gibbons gondolatai. Mr. Gibbons számomra megtestesíti a tipikus amerikai üzletembert: erősítette már az IBM-et, volt demokrata politikus is, de elsősorban vállalkozó. Floridai üzleti körökben nagyon ismert és elismert személyiség. Ő az a 70 éves, lendületes amerikai, akinek megjelenése tiszteletet sugároz, és ha elkezd beszélni, akkor mindenki issza a gondolatait. Így jártam én is.

Agilitás

Több, mint 21 éve vagyok vállalkozó, cégvezető, ezalatt megszoktam bizonyos tempót mind a működés, mind a döntések, beszerzések, jóváhagyások tekintetében. Mivel jellemzően közép és nagyvállalatok felé értékesítünk komplex termékeket, számomra nem szokatlan, hogy hosszas, sok iterációt igénylő döntési és jóváhagyási folyamatokon kell keresztülmennünk, melyek akár több hónapig is eltarthatnak. Ezek a döntések az USA-ban sokkal gyorsabban, akár napok alatt megszületnek, ugyanakkor nagyobb időnyomás keletkezik a beszállítók felé is. Mr. Gibbons véleménye szerint „A világ gazdasága nemcsak globalizálódott, hanem nagyon fel is gyorsult, ezért nincs idő hosszasan töprengeni döntéseken, és egyszerűen nem engedhetjük meg magunknak, hogy ne automatizáljuk, amit csak lehet”. Ez a következő fontos, itthon még éppen csak kialakulóban lévő témakör.

Automatizáció

„Meg kell őriznünk versenyképességünket, hiszen a piac nagyon gyorsan mozog, és ha nem követjük a változásokat, óhatatlanul lemaradunk. Ennek megfelelően az Egyesült Államokban folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket és megoldásokat, amelyekkel egyszerűsíthetjük, gyorsíthatjuk és automatizálhatjuk működésünket, racionalizálhatjuk üzleti folyamatainkat. Ha versenyben szeretnénk maradni a nemzetközi piacon, akkor mindig a legújabb technológiákat kell alkalmaznunk, hiszen így csökkenthetjük legjobban a költségeinket, ez pedig kiemelt szempontja a versenyképesség megőrzésének. A mai digitális korban bizonyos értelemben kiszolgáltatottak vagyunk az informatikának, technológiának. Ennek egyik oka, hogy a technológia körülbelül ötévente hatalmas változásokon megy keresztül: ami ma még fénysebességnek számít, az öt éven belül már túl lassú lesz. Így nagy nyomás van rajtunk, hogy mindig olyan eszközök álljanak rendelkezésünkre, amelyek a legfejlettebb technológiát képviselik. Ez természetesen nemcsak szoftveres, hanem minden egyéb technológiára is igaz, legyen szó berendezésekről, termelésről, vagy bármiről.”

Munkaerő

„Az előzőekhez kapcsolódóan meg kell említeni, hogy a munkaerő költsége folyamatosan növekszik, ugyanakkor csak azok a cégek maradhatnak versenyképesek, amelyek minőségi munkaerőt alkalmaznak. A személyes kiadások is minden évben növekednek, legyen szó egészségügyi, lakhatási vagy egyéb alapvető költségről. Így olyan megoldásokat kell találni, amelyek más területeken csökkenthetik a költségeket, hiszen egy cég sem emelheti az árait csak azért, mert a munkaerőköltségek növekednek. Ez értelemszerűen a versenyképesség elvesztéséhez vezetne.”

Változások és diszruptív technológiák

„Ha megnézzük a legnagyobb vállalatokat, akár a Microsoftot, a Google-t, az Amazont, akkor azt látjuk, hogy technológiájuk segítségével tradicionális iparágakat változtattak meg. Vagy akár, ha az Uber példáját vesszük alapul – amely úgy lett a világ legnagyobb személyszállító vállalata néhány év alatt, hogy egyetlen saját járműve sincs – láthatjuk, hogy az újabb és újabb technológiai megoldások a mindennapi életet is megváltoztatják, mindeközben tradicionális versenytársaikat pedig kiszorítják a piacról. Az Uber egy egyszerű technológiát használ, és mégis globális változást idézett elő egy egész iparágban.”

Vertikális integráció

„Az Amazon jó példa a vertikális integráció és a technológia kihasználására. A vertikális integráció miatt az Amazon gyakorlatilag mindent elvégez, amire a teljesítéshez szüksége van: beszerez, készleten tart, kiszállít. Mindennek következtében gyorsabban és olcsóbban tudja kiszolgálni vevőit, mint bárki más. És ne feledjük, az Amazon alapszolgáltatásán túlmenően mára már további iparágakban is képviselteti magát: felhőszolgáltatás, dropshipping és még sorolhatnánk.”

Mr. Gibbons szavaiból világos, hogy az Egyesült Államokban nem valamilyen szükséges rosszként tekintetnek a technológiára, hanem olyan eszközként, amely nem csupán segítheti és eredményesebbé teheti a vállalkozásokat, hanem kikerülhetetlen tényezője a vásárlókért folytatott mindennapi küzdelemnek rendkívül sok területen. Ezek lehetnek iparágak vagy akár a belső működés területei, a lényeg, hogy amelyik cég nem innovál, az inkább előbb, mint utóbb elveszíti piacát.

Szederkényi Zsolt
Az xFLOWer / Click On cégcsoport tulajdonosa, vezetője

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.

 

"Sose kopogtass a lehetőség ajtaján. Csak rúgd be simán, mosolyogj és mutatkozz be."