Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Cégvezetők mutatják merre van az előre a nők munkahelyi támogatásában

Bár a koronavírus hosszú távú társadalmi hatásait vizsgáló kutatások eredményeire még várni kell, már most több nemzetközi szervezet is attól tart, hogy a járvány akár 20-30 évvel is visszavetheti a nemek közti egyenlőség terén elért eredményeket. Szervezetek és munkáltatók közösen most azon kezdtek dolgozni, hogy ebből ne legyen 50 év. Csatlakozni ér.

A Nyitottak vagyunk a Közös Ügy nevű kampánnyal a munkáltatók figyelmét szeretné felhívni a nemek közötti esélyegyenlőség fontosságára a világjárvány közepette, és tapasztalatok, vélemények, jó gyakorlatok megosztásával segítenének minél több vállalatot abban, hogy megtegyék a női munkavállalókat támogató szükséges intézkedéseket.

A kampányban már számos kis- és nagyvállalat vezetője már most nyilvánosan megosztotta tapasztalatait és jó gyakorlatait a 2020-as évről és vállalásait a 2021-es évre. Többek között beszállt a Microsoft, a Morgan Stanley, a Loffice, a KPMG, a NielesenIQ, az MSCI, az RTL Magyarország, a Sigma Technology és a Trivium Packaging. Az általuk elmondott tapasztalatokat a Nyitottak vagyunk egy kiadványba gyűjtötte. Itt mondja például Kolosi Péter RTL-vezér:

„Időnként kapok kérdéseket az esélyegyenlőséggel kapcsolatban. Például nőnapkor, hogy milyen a féri-nő arány a cégvezetésben vagy a műsorainkban, Ezeket az arányokat azonban mi nem mesterségesen alakítjuk, így aztán naprakész nyilvántartást sem vezetünk róluk. Amikor egy-egy megkeresés miatt mindezt mégis megmérjük, mindig jó érzés látni, hogy az RTL Magyarországnál – kvóták nélkül is – kiegyenlített a férfiak és a nők aránya. Hogy miért? Talán mert számunkra ez a természetes.”

A Morgan Stanley több nőket támogató programot és intézkedést is megszervezett, ebből az egyik a nők munkába való visszatérését segíti:

„Return to Work nevű programunk az elmúlt évben több tucat tehetséges nőnek adott lehetőséget, hogy a gyermekneveléssel töltött évek után felfrissítse tudását, bővítse szakmai kapcsolatait és akár a Morgan Stanley-nél találjon érdekes karrierlehetőséget.”

A Sigma Technology például a részmunkaidő fontosságáról is beszél a kiadványban:

„Jó néhány éve már, hogy a Sigma bevezette a rugalmas munkaidőt. Már akkortájt is munkaerőhiánnyal küszködtünk, de a részmunkaidőt elfogadottsága ezekben az években még alacsony volt Magyarországon.
Rugalmasság ide vagy oda, a teljes munkaidős állás nem mindenkinek felelt meg, beleértve sok édesanyát is, akik vissza szerettek volna jönni hozzánk dolgozni, de a 8 órás munkanapokat még nem tudták vállalni.

Akkor úgy gondoltuk, két rossz megoldás között kell választanunk: vagy átszervezzük a projektjeinket (ami magával hozta volna az ügyfélszerződéseink újratárgyalását is), vagy elveszítjük azt az értékes kollégát,

aki újra dolgozni akart, de a teljes munkaidejű foglalkoztatásra még nem állt készen. A részmunkaidő ma már széles körben elterjedt a Sigmában.”

A munkáltatók fokozott szerepvállalásának aktualitást ad, hogy a davosi Világgazdasági Fórum (WEF) legfrissebb jelentése szerint Magyarország a nők gazdasági részvétele és lehetőségei terén a 46. helyről a 86. esett vissza a WEF ranglistáján. Emellett megfigyelhető trend az is, hogy globálisan növekszenek a vállalatokkal és azok vezetőivel szemben támasztott elvárások: az Edelman kutatása szerint 2018-2020 között 9 százalékponttal,

74 százalékra nőtt azok aránya, akik a cégvezetőktől várják, hogy a társadalmi szempontból fontos változásokban élen járjanak, így például a nemek közötti esélyegyenlőség terén is a munkahelyen.

Nagy Beáta szociológus, közgazdász, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatója ezért a Nyitottak vagyunk kérésére megosztott néhány konkrét tippet, arról, hogy mit tehetnek a munkáltatók:

  • Ahol lehet, biztosítsa a home office lehetőségét, de ne csak az anyáknak!

  • Vonja be a nők tudását is a COVID okozta kihívások kezelésébe!

  • Támogassa a kisgyermekes szülőket, ne csak az anyákat, hanem az apákat is, a rugalmas munkavégzés lehetőségével!

  • Nyújtson mentális és egészségügyi támogatást és szűrést a munkavállalóknak, hogy ne kelljen aggódniuk, hogy nem fertőzték-e meg családtagjaikat vagy munkatársaikat!

  • A női vezetők saját támogató tapasztalatainak megosztása szerepmodellt nyújthat a munkavállalóknak is.

A Nyitottak vagyunk felhívására még a világjárvány előtt több mint 80 hazai cég 160 képviselője állt ki a Közös Ügy kezdeményezésben, sokan közülük konkrét vállalásokat is tettek 2020-ra vonatkozóan a nemek közötti esélyegyenlőség előmozdításáért. A jó ügyhöz csatlakozni továbbra is lehet itt.

A Covidot is a nők hordták ki? Ideje megkérdezni őket, merre tovább

Oszd meg!

"Az üzlet üzleti része sosem érdekelt igazán"

Hugh Hefner, a Playboy magazin alapítója