Az ingatlan.com csendes zsenije

Egy idő után azt vettem észre, hogy startupokkal kapcsolatban Zsiborás Gergőnél tájékozódom. Ha kijött egy hír, tőle kérdeztem meg, mi a jelentősége, ha felmerült egy új cég, ő adott hátteret […]

Bővebben

5 pofonegyszerű stratégia, amivel Elon Musk megcsinálja a lehetetlent

Űrprogram, alagútfúrás, lángszóró, elektromos autó, szatelithálózat – nyugodtan feltételezhetjük, hogy  Vasember valószínűleg Elon Muskos pizsamát hord. A kaliforniai  (eredetileg Dél-afrikai)vállalkozónak nagyon oda kell tennie magát, hogy minden flottul menjen – vajon hogy lehet egyszerre ezer felé figyelni, és mozgásban tartani egy többmilliárd dolláros bizniszhálózatot? Az amerikai Forbes megsúgta.

Egyértelműen kommunkál

Nagyon sokan elkövetik azt a hibát, hogy elkezdenek szakzsargont használni, dobálóznak olyan szavakkal, amik a többség számára érthetetlenek.  Musk kipurgálta ezeket a SpaceX-nél, mert nem akarta, hogy egy meeting során a menedzserek, vagy akár a mérnökök úgy üljenek ott, hogy nincsenek tisztában azzal, hogy más területek mérnökei miről beszélnek.

Tanul a hibából

2017 szeptemberében Musk közzétett egy videót, aminek az volt a címe, hogy “Hogyan ne landolj egy rakétával”,  és a videó alá a Monthy Python egyik zenéjét vágta be.  A videó lényegében a 2013 és 2017 közötti (sikertelen) rakétatesztek egyvelege volt, Musk ezeket vicces kommentárokkal látta el – de az is kiderül, hogy mi okozta ezeket a hibákat. Bár a befektetők valószínűleg kicsit sápadtan néznek végig egy ilyen videót, Musk tudja, hogy a tanulás és fejlődés egyik záloga a kudarc. Persze később összejött a landolás.

“A kudarcnak itt nagy a valószínűsége. Ha nincs kudarc, azt jelenti, hogy nem vagy elég innovatív”. – írja egyik tweetjében.

A legrosszabra készül

Musk azt várja el a csapatától, hogy szoros határidők ellenére érjenek el nagy eredményeket, mindig készül a legrosszabbra. Példának ott a Telsa – mióta megalapították, a cég rengetegszer nézett farkasszemet a csőddel, elemzők vetettek rá keresztet. Musk a saját vagyonát tolta bele a gyengélkedő vállalatba, ami végül beindult – 2014 ben 2 milliárd dollárt szedett össze egy kötvénykibocsátás során a Gigafactory (az akkukat gyártó gyár) megépítésére. Musk beismerte, hogy ennyi pénz nem kell a gyár felhúzására, viszont jól jön majd, ha esetleg megborulnak a dolgok.

Abból főz, ami van

Kívülállóként nehéz elhinni valakiről, hogy egyszemélyben tud online fizetéses platformot fejleszteni, elektromos autót gyártani, meg újrahasználható rakétákat lövöldözni az űrbe.  Musk viszont mestere annak, hogy a saját képességeit (mérnök, marketinges, menedzser, satöbbi) hadrendbe állítsa a cél érdekében. A Google-alapító Larry Page szerint Musk azért tud ennyi dolgot vinni a vállán, mert folyamatosan tanul a cégein keresztül.

Belső és külső határidőket szab

A SpaceX megalapítása után Musk bejelentette, hogy a Falcon 1 rakéta 2003-ban már repülni fog – aztán ebből 2006 lett. A Teslánál is hasonlóan nagy bejelentéseket hasonlóan nagy csúszások követtek – nem csoda, hogy az elemzők már azt pedzegették, mikor fog bedőlni a cég.  A Tesla-vezér viszont tanult ebből, és egy agresszív belső határidő mellé betolt egy engedékenyebb, a nyilvánosság felé kommunikált határidőt.

 

Olvasd el Legyél jobb rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő