Az év legcukibb Forbes magazinja

Az év legcukibb Forbes magazinja jelent meg decemberben, a címlaptól már önmagában elolvadok: Halász Judit és Bálint György közös képen. De a tartalomjegyzékben lévő felvétel az igazi kedvesség. A fotózáson […]

Bővebben

3 tanács, ha van egy jó történeted, de nem tudod, hogyan tedd emlékezetessé

Évekkel ezelőtt felhívott telefonon egy gyógyászati segédeszközökkel foglalkozó cég vezetője, és megkérdezte, hogy elmennék-e tréninget tartani a csapatának. A beszélgetésben nem is a kérdés, hanem az indoklás volt érdekes. „Hallottalak előadni ‒ mondta a vezető ‒, és a történeted első mondatánál eldöntöttem, hogy retorikát fogunk tanulni.” Így vette kezdetét egy hosszú hónapokon át tartó izgalmas munka a szóban forgó cégnél.

Meghatározó visszajelzés volt ez számomra arról, hogy

a magával ragadó, emlékezetes történet az első mondattal kezdődik.

És ez nemcsak a bevezetésben, hanem az előadás minden pontján így kell hogy legyen.

  1. A történeted első mondata is érték!

Az első mondatban tehát

Az első mondat, a történet egészével együtt: érték. Kezeld akként!

  1. Késleltess!

A késleltetés azt jelenti, hogy valamit, amiről a megszokás azt diktálja, hogy a történet elején mondjunk el, a végére hagyunk. Az alábbi történet például a név késleltetésével lesz emlékezetes:

Sok évvel ezelőtt Detroit egyik iskolájának valamelyik osztálytermében egy egér szaladt végig a padlón, majd eltűnt. A tanítónő, Mrs. Beneduci megkérte egyik tanítványát, Stevie Morse-t, hogy segítsen neki megkeresni az egeret, noha a fiú vak volt. A tanítónő nagyra értékelte a gyermek különleges képességét, vagyis kifinomult hallását, amely a látását kompenzálta. A fiú életében ez volt az első alkalom, amikor valaki megfelelően fejezte ki csodálatát egyedi tulajdonságáért.
A gyerekek elhallgattak, olyan csönd támadt az osztályban, hogy még a hópelyhek hullását is hallani lehetett volna, miközben Stevie fülelt. Végül az egyik szemetes kosár irányába mutatott, ahol Mrs. Beneduci meg is találta a kis rágcsálót.
Stevie Morse néhány évvel később megváltoztatta a nevét, Little Stevie Wonderre, kifejezve azt, hogy a tanítónő elismerése fordulópontot jelentett az életében. Stevie Wonder huszonöt Grammy-díjat és egy Oscart nyert azóta, az eladási listákon pedig a legjobb tíz előadó között fej-fej mellett szerepel a Beatlesszel és Elvis Presleyvel.

Az emlékezetes késleltetés idő- és arányérzéken alapul:

  • nem lehet túl rövid, mert akkor nem tudja kifejteni a hatását,

  • és nem lehet túl hosszú sem, mert a hallgatóság megunja a várakozást, és elkalandozik. A „ki lehet?” kíváncsisága hamar átválthat a „kit érdekel” közömbösségébe.

A késleltetés hosszánál érdemes figyelembe venni a történetben rejlő lehetőségeket, és legfőképpen: a teljes előadás hosszát.

  1. Használj érzelmileg és hangulatilag erős szavakat!

Ne kijelents, hanem érzékeltess!

Vegyük például a „János bácsi átmegy a szobán” mondatot. Az „átmegy” ige annyira általános és semmitmondó, hogy a hallgatóság észre sem fogja venni, nem hogy megjegyezze! Helyette válassz az ezernyi plasztikus kifejezésből: áttipeg, átbiceg, átcsoszog, átbotorkál, átkúszik, átkecmereg, átvánszorog, átesik, átvonaglik, átlibben, átsüvít, átvágtat, átcsattog, átlopódzik, átoson, átdülöngél, átverekszi magát stb.

A pszichológusok szerint az ilyen érzelmi-hangulati töltetű szavak „vaku emlékekként” működnek: „felvillannak és megvilágítják a teljes eseményt.” Azaz a hallgatóságnak elég megjegyeznie egyetlen egy ilyen szót, és annak alapján fel tudja idézni a teljes történetet.

Györffy Kinga
előadástechnikai, storytelling tanácsadó

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tajgai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.

 

"A mai nap csak egy az elkövetkező számtalan nap közül. De hogy mi történik a jövő számtalan napjain, az talán épp a mai naptól függ."