Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

A home office elterjedése a lakáspiacra is hatással van

3 intő jel, hogy az alkalmazottaid kezdenek beleőrülni a home office-ba

Jó eséllyel már mindenki rutinosan kezeli az otthoni munkavégzést. A kezdeti pánik elmúlt, de egy másik probléma felütötte fejét: a home office okozta stressz és érzelmi kiégés.

Az elmúlt hónap példátlan volt. Soha előtte (legalábbis a modern időkben) nem dolgoztak ennyien otthonról. A logisztikai kihívásokat a legtöbben megoldották és a többség már megszokta a home office rutinját.

A home office-nak kétségkívül megvannak az előnyei (olyan zenét hallgathatsz, amilyet csak akarsz és senki sem zavar meg ötpercenként), de mindig eljön az a pillanat, amikor meg kell küzdened az elszigeteltséggel és az egyedülléttel. Korábban a Forbes is hozott pár tanácsot arra vonatkozólag, hogyan dolgozz távmunkából anélkül, hogy megőrülnél.

Azok a szakemberek, akik évek óta a távmunkát kutatják, már figyelmeztetnek: az éles váltás okozta adrenalinlöket már hanyatlik, idővel pedig biztosan el fog múlni. Már most látható jelei vannak annak, hogy a távmunka munkavállalók sokaságát viseli meg mentálisan.

Az amerikai Forbes vezetőknek összeállított listájában összeszedett három intő jelet, amik arra utalnak, hogy az alkalmazottak bizony kezdenek összeroppanni az otthoni munkavégzés okozta stressz alatt.

1. Csökkenő alkalmazkodóképesség

A rugalmasság olyan képességünk, amivel könnyedebben kezelhetjük a nehezebb időszakokat. Befolyásolja, az alkalmazott hogyan érzi magát és hogyan kezeli a jelenlegi nyomást. Végeztess el velük egy tesztet, így felmérheted, csapatod tagjai mennyire tudnak alkalmazkodni a mostani helyzethez. Ha úgy adódik, egyenesen meg is kérdezheted őket a következő videókonferencia során. Ha olyan válaszok érkeznek, hogy:

összehasonlítva azzal, ahogy négy hónapja éreztem magam, most…

  • nehezen koncentrálok
  • elvesztettem az érdeklődésemet azok iránt, amiket korábban élveztem
  • reménytelennek érzem a jövőm
  • magányosnak érzem magam, elvágva másoktól
  • mérges vagyok

akkor biztos lehetsz abban, hogy a csapat tagjait nyomasztja az otthoni munkavégzés terhe.

2. Az alkalmazottaid sokat hibáznak

Az otthoni munkából való kiégés egyik biztos jele, amikor a munkatársak elkezdenek hibát hibára halmozni és a határidők csúszása is gyakoribbá válik. Stresszhelyzetben általában nem teljesítünk olyan jól, mint a nyugodtabb periódusokban.

Ez a feszültség gyakran a hanyag, pontatlan, vagy megkésett munkában csúcsosodik ki.

A hibák mellett intő jel lehet a figyelmetlenség is: elfelejtett videókonferenciák, el nem küldött szerződések, lemarad aláírások az emailekben. Apróságok, amik nem tűnnek nagy dolgoknak, de gyakran ezek az első figyelmeztető jelei annak, hogy a csapatodban növekszik a feszültség.

3. A beszélgetések egyre negatívabbak és érzelmesebbek

Stresszes időszakban megszokott, hogy a beszédünk (akár írott, akár beszélt) sokkal pesszimistább hangulatú, mint egyébként. Például egy kevésbe húzós időszakban az alkalmazott ezt mondaná: „ez a projekt nehéz lesz”, míg egy nyomasztóbb periódusban ez így módosul: „ez a projekt lehetetlen” vagy „sosem fogom befejezni időben.”

Észrevettél különbségeket az alkalmazottak beszédében? Gyakoriak az olyan szavak, mint a „lehetetlen” vagy „soha”? Ezek az úgynevezett fekete-fehér gondolkodás tünetei. A legtöbb esetben nem minden ennyire szélsőséges, az élet nem fekete-fehér. Minél inkább belesüpped valaki az ilyen típusú hozzáállásba, annál kisebb az esélye annak, hogy meglátja a lehetőségeket.

Innen már egyenes út vezet a kétségbeeséshez és a reménytelenséghez.

A kognitív torzulás másik formája, amikor az ember a stresszhelyzetet katasztrófaként éli meg. Ilyenkor egy kellemetlen szituációból élet-halál kérdést csinál. „Ha elbukom ezt a megbízást, a karrieremnek vége” – ha ilyet hallasz az alkalmazottad szájából, akkor ő is hajlamos erre.

Figyeld meg, csapatod tagjai mennyire használják ezeket a kifejezéseket:

  • Nem tehetek semmit.
  • Nincs rá lehetőség.
  • Ez lehetetlen.

Ha kiszúrtad a fent leírt jeleket, gondold végig a lehetséges megoldásokat, majd elkezdhetsz közbeavatkozni. Ha már képes vagy felismerni a problémát és tudod, mi a baj, sokkal könnyebben nyújthatsz segítséget is.

Fotó: Andrew Neel // Unsplash


Las Vegas az a hely, ahol a pénz tényleg tud beszélni. Azt mondja: viszlát.