Polgári szám Elon Muskkal

Büszkeség: a szokásos 128 helyett most 160 oldalas a Forbes. Van egy belső szabályunk, hogy a hirdetés nem lehet több a lap tartalmi részének egyharmadánál. Most több lett volna, így […]

forbes_cover_szept_hq

Bővebben

404_cimlap

10 tipp, amivel drasztikusan javíthatod a felhasználói élményt

Oszd meg!

Egy vállalkozás weboldala vagy mobilalkalmazása maradandó hatást képes gyakorolni az ügyfeleire. Hogy ez a benyomás, élmény rossz vagy jó lesz, az számos tényező függvénye: ezek befolyásolásával foglalkozik a felhasználói élmény (user experience, azaz UX). Összeállítottunk egy tízes listát, miből válogathatsz a legkönnyebben megvalósítható UX-et javító lehetőségek közül.

Mi az a felhasználói élmény?

Mindennel kapcsolatban, amit használunk, kialakulnak bennünk élmények. Legyen az egy konzervnyitó, egy forgalmas iroda üvegajtaja, vagy egy komplexebb webes szolgáltatás, például egy netbank. Üzleti értelemben ennek az a következménye, hogy hiába van egy zseniális ötletünk, ha az ügyfeleinket vagy leendő ügyfeleinket rossz élmények érik a weboldalunk használata közben, az hosszútávon borítékolja a kudarcot. Itt jön képbe a felhasználói élmény.

A UX egy olyan több szakterület magában foglaló tervezési módszertan, aminek a célja, hogy befolyásoljuk a felhasználók élményeit. A végső cél az, hogy minden egyes érintkezési pont után minél elégedettebb userek távozzanak.

A UX design (UXD) folyamat nagyon hasonló a tudomány módszertanához: kutatjuk a felhasználókat, majd megoldásokat dolgozunk ki a felhasználói és az üzleti problémákra, majd teszteljük, hogy az ötletünk a gyakorlatban is működik-e.

Bár egy bonyolult folyamatról van szó, azért így is lehet találni egyszerűen alkalmazható, szinte mindig sikeres UX javító lehetőségeket.

1. A következetesség ne legyen alku tárgya

A konzisztencia azt jelenti, hogy a design ugyanúgy néz ki oldalról-oldalra, eszközről-eszközre (mobilon és asztalon). Mikor ma megnézem a Forbes.hu-t, elvárom, hogy ugyanúgy nézzen ki, mint legutóbb. Ez segít abban, hogy például könnyen megtaláljam a menüt, gyorsan navigáljak az oldalak között. Tehát a következetesség egyfajta biztonságot nyújt számukra, így a konzisztens weboldalakra és appokba szívesen visszatérnek később is.

2. Az egyszerűség a barátod

Nyilvánvalóan az impresszív design fontos,

de a legtöbb felhasználó nem azért érkezik egy weboldalra, hogy megcsodálja annak kinézetét.

Ehelyett azért navigálnak egy website-ra, hogy egy konkrét műveletet hajtsanak végre, vagy informálódjanak. Az öncélú funkciók csak gátolják a célok elérését. A webanalitikából például könnyedén ki lehet deríteni, ha egy funkciót nem használnak a látogatók.

3. Beszélj a felhasználó nyelvén

A használhatóság egyik fontos alapelve, hogy a “rendszer és való világ megfeleltethető”. Más szóval: beszélj a felhasználó nyelvén! A felhasználó mindent elolvas, amit szükségesnek lát, de csak akkor, ha az megfelelően van megírva. Kommunikálj emberi hangnemben, lényegretörően, körmondatok és szakzsargon nélkül.

4. Betöltődési sebesség mindenek felett

A felhasználó állandóan siet. Emiatt egyébként nem hibáztathatod őket, hiszen a rendszer van az emberért és nem fordítva. Ha a user nem kapja meg 10 másodpercen belül, amit keres, távozik az oldalról. Tekintsd ezt a számot ökölszabálynak, és fejlessz villámgyorsan beöltődő oldalakat.

5. A mobilbarát weboldal esszenciális

Vannak divatos webdesign trendek, amelyek talán már holnap érvényüket vesztik, de a mobil eszközökön való hozzáférés nem tartozik közéjük. Az emberek mobilról böngésznek utazás közben, néha munkában is, bármikor amikor nincs a közelben asztali számítógép. Értelemszerűen elvárják, hogy az információ gyorsan elérhető legyen eszköztől függetlenül.

6. Használj egyértelműen azonosítható linkeket

Talán hihetetlen, hogy ezt is megemlítjük, de mind a mai napig jellemző használhatósági hiba a weben, amivel találkozunk a projektjeink során, hogy az oldalon belüli linkek nem felismerhetők. Egy linknek három egyszerű tulajondonsággal kell rendelkeznie:

Szín alapján felismerhető (gyakran kék);

Színnel meg van különböztetve az is, ha már rákattintottunk korábban;

A link szöveg elárulja hová vezet.

Ezt a három egyszerű alapelvet próbáld következetesen alkalmazni az oldalon belüli linkeknél.

7. Írtsd a 404-es oldalakat!

A 404-es, tehát nem található oldal egy nem várt reakció a felhasználó szempontjából, ezért ha ezzel találkozik, nem sok motivácója marad arra, hogy ne távozzon. Rendszeresen monitorozd a 404-eket (például Google Search Console segítségével), és igyekezz az arányukat 0-hoz közel tartani.

404_02

8. Segíts a felhasználóidnak

Az a legideálisabb, ha annyira jól van megtervezve a weboldalad, hogy nincs szükség segítségre a használatához. Néha komplexebb alkalmazásoknál mégis jól jöhet a segítség, ez esetben biztosíts könnyen elérhető és érhető felhasználói útmutatót a usereid számára.

9. Legyen jól használható belső keresőd

A weboldalon a belső kereső, pontosabban a kereső találati oldal egyik legmellőzöttebb oldaltípus. Pedig kritikus fontosságú, például webshopoknál a keresőt használó felhasználóknál nagyobb az esélye a vásárlásnak (persze, csak ha jól működik).

A legfontosabb, hogy a találatok relevánsak legyenek. Speciális esetben, például jelentősebb számú termék attribútum esetén, szűrőkkel segítsd a felhasználót a navigálásban.

10. Kérdezd meg a felhasználóidat

UX szempontból figyelmen kívül nem hagyható adottság, hogy a weboldalat a felhasználóid használják, nem pedig te. A legtöbb felhasználói élményt érintő hibát magadtól nem tudod kitalálni, egyszerűen azért, nem mert túlságosan ismered a saját oldaladat hozzá.

A legjobb mód arra, hogy ezen változtass, ha megkérdezel hús-vér embereket arról, hogy mi a problémájuk a weboldaladdal.

 

Boros Norbert, a The Cave társalapítója és stratégiai igazgatója. 

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tajgai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.

Ezeket láttad?
Címkefelhő