A pozíció megszerzése nem feltétlenül jelenti azt, hogy aki megkapja, automatikusan fel is tud nőni a feladathoz.
Lehet a szakmájában kiváló, de beosztottakkal bánni, részleget, vagy akár teljes céget irányítani teljesen más feladat, mint amit korábban végzett. Sok dolog mehet mellé ilyenkor, az amerikai Forbes egy olvasói levél miatt írt egy listát a leggyakoribb hibákról. Mindegyik korrigálható!
Nézzük a problémát: Adott egy alkalmazott, akinek a főnöke egyszerűen rühelli a személyes megbeszéléseket, ha tehetné, elbújna egy privát kis irodában és csak programozna. A közelmúltban két kollégája is lelépett, három másik egész nap az álláshirdetéseket bújja, mert annyira nem találják a közös hangot. A levélíró nem szeretne elmenni a cégtől.
A Forbes tanácsadója azt javasolta, hogy mindenképpen kezdjen el nézelődni kifelé, és erről bent ne szóljon senkinek. Ha már pörög a dolog, akkor érdemes házon belül szétnézni, hogy milyen lehetőségek vannak (kis cég esetén ez ugye zsákutca). A végén marad a négyszemközti találkozó a főnökkel, ahol lehet konfrontálódni. Ha szerencséje van, és higgadtan tudja tálalni a dolgokat, akkor elérhet változásokat.
Milyen jelei vannak annak, hogy a főnököd nem jó vezető?
1. Egy főnöknek jó ötletei vannak, de nem kíváncsi a beosztott véleményére. Egyedül tervez, nem gondol arra, hogy a csapat közösen akár egy jobb tervet is összehozhat.
2. Inkább e-mailben akarja megbeszélni azokat a dolgokat, amiket személyesen, négyszemközt, vagy egy közös meeting során kéne.
3. A munka elvégzése fontosabb számára, mint az, hogy a beosztottak fejlődjenek, vagy az, hogy kialakuljon egy jó munkahelyi légkör.
4. Könnyebb megmondania valakinek, hogy mit csináljon, mint megkérdezni, hogy „szerinted mit kéne csinálnunk?”
5. Egy ilyen típusú főnök arrra a kérdésre, hogy xy beosztott hogy van, számokkal válaszol. „Elérte a kitűzött célokat, biztos minden rendben.” De igazából nem tudja, hogy hogy van maga az alkalmazott. Nem figyel a beosztottaira, pedig fontos, hogy képben legyen, mikor vannak sikereik, mik a céljaik, vagy hogy mikor van szükségük valamire.
6. Nem veszi figyelembe a beosztottak véleményét, csak feladatokat osztogat.
7. Nem érti, hogy miért kellene dicsérgetni az embereket azért, mert végzik a munkájukat, amire felvették őket, és amiért pénzt kapnak.
8. Tudja, hogy mik a beosztottak kötelességei a cég és az ő irányába, azt viszont nem tudja, hogy neki mik a kötelességei a beosztottjai irányába.
9. Ignorálják a kényes témákat a csoportos meetingeken – ilyen témák akár a kommunikációs zsákutcák, stressz a csapaton belül, vagy feszültség a szerepkörök miatt. Még válság esetén is, például ha egy kulcspozícióban dolgozó alkalmazott faképnél hagyja a céget, azt mondja az alkalmazottaknak, hogy „Meg tudjátok oldani, ne is beszéljünk erről többet.”
10. Nincs semmilyen jövőképe sem saját magával, sem pedig a részlegével kapcsolatban. Milyen vezető az, akinek nincsenek víziói?