Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Komplex szolgáltatások a rugalmasságért

Egy jól képzett, akár több száz fős munkavállalói csapat gyors felállítása? Bérszámfejtés? Rehabilitációs audit? A Pannon-Work cégcsoportnál megvan a szakértelem és a tapasztalat ahhoz, hogy nemcsak ezekre, de a HR területén szinte minden kihívásra a legjobb válaszokat adják. De akkor sem jönnek zavarba, ha az a kérdés merülne fel, mitől érzi magát jól egy ukrán munkavállaló egy magyarországi cég alkalmazottjaként.

Ha valamikor, hát az elmúlt bő egy év során biztosan bebizonyosodott, hogy egy sikeres cég egyik legfontosabb ismérve a rugalmasság. A pandémia először szinte minden iparágban jelentős visszaesést hozott, majd kiderült, hogy bizonyos területeken igencsak megnövekednek az igények, illetve sok esetben új lehetőségeket is tartogatott ez a váratlan, soha nem látott helyzet. A gyorsan változó körülményekhez azok a cégek tudtak jól alkalmazkodni, amelyek rugalmasan reagáltak, a legnagyobb kihívások egyikét pedig sok helyen a munkaerő létszámának vagy éppen a ledolgozott munkaóráknak a változó igényekhez történő igazítása jelentette. Pontosan ezért látja úgy dr. Homonnay Géza, a legnagyobb magyarországi HR-szolgáltatók közé tartozó Pannon-Work cégcsoport többségi tulajdonosa, hogy az utóbbi hónapok minden korábbinál inkább megmutatták a munkaerő-kölcsönzés előnyeit. „Az atipikus foglalkoztatás, a munkaerő-kölcsönzés egyik lényege a rugalmasság: ha baj van, gyorsan reagálni lehet a munkaerő-állomány leépítésével, de ugyanilyen gyorsan fel is lehet építeni, ha jó irányba változnak a dolgok.”

Tanulni a múltból

Természetesen a Pannon-Work csoportnak is nagy kihívást jelentett a kialakult helyzet. „Az általunk közvetített munkavállalók állományának nagyjából ötödét néhány hét alatt leépítették, meg kellett oldanunk, hogy ez ne jelentkezzen óriási veszteségként. A nehéz időszakot átvészeltük, az idei márciusunk pedig már lényegesen jobban sikerült, mint a tavalyi, pedig az még szinte teljes értékű volt.”

A sikeres válságkezeléshez az is hozzájárult, hogy a 30 éves múltra visszatekintő cégcsoportnál a hosszú évtizedek alatt rengeteg tapasztalat is felhalmozódott, a Pannon-Work többek közt a jelenlegivel összemérhető 2008-as válság idején is a piacon volt már. Ezek a tapasztalatok pedig az ügyfeleknek is aranyat érhetnek. „2009-ben a GE volt az egyik nagy partnerünk. A válság miatt csoportos létszámleépítés mellett döntöttek, 750 embert küldtek el. Egy hónappal később bejött egy óriási megrendelés, ennek a teljesítéséhez 1500 jól képzett ember kellett, de a korábban elbocsátott 750-et jogi okokból nem vehették vissza. Megoldottuk, de nagy anyagi és erkölcsi hátránya keletkezett ebből az ügyfélnek, pedig a döntés abban az adott helyzetben helyesnek tűnt” – elevenít fel egy régi történetet Homonnay Géza. Ez az eset is mutatja, milyen fontos a jó helyzetértékelés a HR területén, de azt is, hogy a munkaerő igényekhez igazított kölcsönzése milyen problémáktól kímélheti meg a cégeket.

Teljes körű szolgáltatás

A Pannon-Work csoportnál azonban nemcsak a múlt tapasztalataira építve dolgoznak azon, hogy megőrizzék, illetve tovább erősítsék piaci pozícióikat. Az utóbbi évek dinamikus fejlődésével eljutottak odáig, hogy az ügyfeleik a klasszikus munkaerő-kölcsönzés mellett akár teljes HR-tevékenységüket is a Pannon-Work szakértő segítségével bonyolíthatják le. 2017-ben állítottak fel egy kizárólag informatikára specializálódott toborzócsapatot, tavaly év elején pedig elindították HR-mátrix szolgáltatásukat. Ennek keretében a toborzási folyamat kiszervezését, bérszámfejtést, könyvelési szolgáltatást, adó- és jogi tanácsadást, munkajogi átvilágítást, illetve munkaügyi és rehabilitációs auditot is kínálnak. Mi több, még egy munkásszálló építését is elkezdték. „Ezekben a kiegészítő szolgáltatásokban látjuk a cégcsoport további növekedésének zálogát. Az ilyen komplex szolgáltatásokat sokkal könnyebb eladni, és ügyfeleinknek is így tudunk a legnagyobb segítséget nyújtani. Természetesen takarítói vagy szerverszolgáltatást nem fogunk kínálni, de ezek a területek összefüggenek, ezekhez a dolgokhoz értünk, ezekben jók vagyunk” – fejti ki a cégtulajdonos.

A bérszámfejtési üzletágban különösen nagy lehetőséget látnak, ezért tavaly a cégcsoport megvásárolta a HR-Face Kft.-t – az egyik legnagyobb és legkiemelkedőbb szaktudással rendelkező bérszámfejtő céget a piacon –, hogy ezen a területen is a legjobb szolgáltatást tudja nyújtani. Persze a legtöbb cég nem veszi igénybe egyszerre az összes szolgáltatást, de egyre inkább jellemző, hogy a szolgáltatáscsomagból többet is kiválasztanak. A Pannon-Work szakértelmét kihasználva ugyanis egyrészt egyszerűsíthetik a HR-területhez kapcsolódó folyamataikat, másrészt rugalmasabbá tehetik a cégüket HR-szempontból, s mindemellett akár jelentős költségeket is megtakaríthatnak.

„Egy cégnek általában a bérköltség a legnagyobb kiadása, mi pedig komoly hozzáadott értéket kínálunk például egy munkaügyi vagy rehabilitációs audit esetében – magyarázza Homonnay Géza. – Utóbbi szolgáltatásunk egyedülálló a magyar piacon. Néha a cégek nem is tudnak arról, hogy megváltozott munkaképességűnek minősülő munkavállalók dolgoznak náluk. Pedig a megfelelő papírmunka elvégzésével, esetleg néhány további ilyen alkalmazott felvételével elérhetnék, hogy másik több tucat munkavállaló után ne kelljen rehabilitációs járulékot fizetni, ez pedig érzékelhető megtakarítást jelentene.”

Próba szerencse

A tapasztalat és a szakértelem más területeken is megmutatkozik. Sok cégnél például még mindig ódzkodnak a Magyarországra egyre nagyobb számban érkező, a még mindig meglévő munkaerőhiány enyhítésében kritikus szerepet vállaló ukrán munkavállalók alkalmazásától. Homonnay Géza szerint ez hiba. „Ez is egyfajta rugalmatlanság. Persze vannak szervezési, nyelvi problémák, de nálunk megvannak a bejáratott módszerek, például általában minden 15 fős csapat mellé szervezünk egy tolmácsot, ő kommunikál a műszakvezetővel. Abból is szoktak gondok lenni, hogy az ukrán neveket máshogy írják át mondjuk a bankszámlanyitásnál és máshogy a tb-nyilvántartásban. Mi az elején készítünk egy átírást, és már mindenhol azt adjuk le. Segítünk az ukránoknak mindenben, térképet készítünk nekik, fogjuk a kezüket, hogy könnyebben menjen a beilleszkedés. Az is fontos, hogy legyen a munkásszállón jó minőségű wifi, akkor esténként is nyugalom van. Aki kipróbálta őket, mind azt mondja, küldjünk még – nem szabad egy ilyen lehetőségtől elzárkózni.”

Ugyanez igaz magára a Pannon-Work cégcsoportra is. „Aki kipróbál minket, az általában az ügyfelünk is marad. Bár a piacon nagy a verseny, csodák pedig nincsenek, mi stabil hátterű, 30 éves múltra visszatekintő cégként kínálunk olyan komplex szakértői szolgáltatásokat, amelyeket így egyben egyetlen versenytársunk sem tud nyújtani” – fejti ki Homonnay Géza, miért érdemes a cégcsoport ügyfelének lenni. A cégtulajdonos abban is biztos, hogy bármennyire is átalakulóban van a munka világa, a Pannon-Work a jövőben is mind a munkaadók, mind a munkavállalók biztos partnere marad. „Őszintén megmondom, nem tudom, mi lesz három év múlva. Az biztos, hogy lesz munka, és mi alapvetően házasságközvetítők vagyunk: embereket közvetítünk a munkalehetőségekhez. A rugalmasság pedig egyre fontosabb lesz, nem éri meg túl mereven ragaszkodni semmihez egyik oldalon sem. Ahogy mondani szokás, nem a lehetséges legjobb, hanem a legjobb lehetséges megoldást kell megtalálni. Mi ebben segítünk.”