Az EU jobban felelősségre vonná az e-kereskedelmi piactereket portékáik miatt. Brutálisan megugrott a kis csomagos online kereskedelem mérete.
Mi történt? Az EU új vámreformon dolgozik, céljuk, hogy az olyan e-kereskedelmi platformokat, mint a Temu, a Shein vagy az Amazon, felelősségre vonja az oldalukon értékesített veszélyes vagy illegális termékekért, tudta meg a Financial Times. A tervezetet hivatalosan szerdán tehetik közzé.
Miért fontos ez? Az uniós reform hatására az Unión kívülről rendelt csomag importőre papíron már nem a fogyasztó lenne, hanem a kiskereskedő platform. Ez által nekik kellene beszedniük a csomag után keletkező vámdíjakat és az áfát is, továbbá biztosítaniuk kellene, hogy minden forgalmazott termék megfeleljen az uniós szabványoknak.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A javaslat alapján az említett platformok kötelesek lennének vámadatokat szolgáltatni, mielőtt az áru az Unió területére lépne. Szintén a terv része, hogy mind a 27 uniós tagállam vámadatait egyetlen informatikai rendszerben gyűjtik össze, ehhez pedig egy központi uniós vámhatóság is létrejönne. Utóbbi még azelőtt átvizsgálná a szállítmányokat, mielőtt az árut felrakodnák szállításra vagy megérkezne az EU-ba.
Kontextus. Az EU-ba áramló importtermékek forgalma irdatlanul megugrott az elmúlt években.
- Tavaly összesen 4,6 milliárd darab alacsony értékű áru (150 euró alatti értékű csomag) érkezett a területre, ez kétszerese annak, amit az Unióba 2023-ban importáltak. Most mindössze hat tagállam felelős az Európába behozott, online rendelt áru 89 százalékárt, írja a Shopifreaks hírlevél.
- Az alacsony értékű áru 91 százaléka Kínából származik. Ebből a vámhatóságok ellenőrzik a H7 adattartalmú bejelentéssel történő kezeléseket is, de érthető okokból az áruforgalomhoz képest célzottan, tehát kisebb arányban, mint normál áruk esetében.
A tervezet a 150 euró alatti vámmentességet is megszüntetné, ahogy azt már az uniós szabályozók korábban is tervezték 2028-ig.
Hogyan tovább? Egyetlen központi rendszer létrehozása levenné az egyes tagállamok válláról a megfelelő importellenőrzés terhét, de megkönnyítené az e-kereskedelmi platformok számára is az együttműködést az Unióval.