Jó így ünnepelni

2040 oldal Forbes kedd reggel. Az íróasztalomra mindig 10 példányt tesz egy kollégám, amikor megérkeznek a magazinok a nyomdából. Most egy kicsit magasabb a stósz: egyenként 204 oldalas a novemberi […]

Bővebben

Új Duna-híd épül Budapesten: elképesztően jól fog kinézni

Új híd épül Dél-Buda, Csepel északi része és Dél-Pest között. Ezzel nemcsak egy új átkelő, hanem egy 7 kilométer hosszú külső körgyűrű is épül, ezzel évente több millió „fölöslegesen” megtett kilométertől tehermentesítve a belvárost. Az új hidat tervező csapatot 17 nemzetközi pályázó közül választották ki, a terveket ma ismertették a Városházán.

A 17 pályázó (12 külföldi és 5 magyar konzorcium) között igazi nagyágyúk is szerepeltek, köztük a Zaha Hadid Architects, Ove Arup, Ney&Partners vagy a végül győztes holland Van Berkel en Bos (UNStudio) és a brit Buro Happold Engineering együttműködésében született, 10-es számú pályamű benyújtója. Az UNStudio munkája a rotterdami Erasmus-híd és az utrechti Prins Clausbrug is, míg a Buro Happold tervei alapján készült többek között a sunderlandi New Wear Crossing.

A Kopaszi-gáttól délre, a Galvani út-Illatos út vonalában épülő híd 2×3 forgalmi sávval épül majd. A Duna ezen részén hosszú szakaszon, 15 kilométeren keresztül nem található átkelési pont.

Az új átkelő a becslések szerint napi 30-55 ezer gépjárművel csökkenti a belvárosi területek forgalmát.

 

 

A tervezés és az engedélyeztetés legkevesebb 2-3 évet vesz igénybe. Az utolsó budapesti átkelő a 2008. szeptemberében átadott Megyeri híd volt a város északi részén. A déli híd felépülése után ismét az északi rész, egész pontosan az aquincumi híd tervezése következik.

 

 

A pályázatról

A bíráló bizottság két második helyezett hirdetett ki: a Lavigne&Chéron Architects és a Bureau d’Etude Greisch együttműködésében született, illetve a Leonhardt, Andrä, Zaha Hadid és Werner hármasának együttműködésében született pályázatokat díjazták. Ez a két pályázat is nagyon izgalmas volt, de a bíráló bizottság gyakorlatilag egyöntetűen döntött a későbbi győztes mellett.

 

 

Több pályázó egypilonos megoldást képzelt el, míg a

végül győztes pályázó kétpilonos, szimmetrikus megoldását díjazták, ez jobban illeszkedik a budapesti hidak tradícióihoz.

 

 

A magas színvonalú tervek nemzetközi tervpályázat keretében születtek, erre 1894 óta nem volt példa Budapesten. Az új Duna-híd megjelenésében is tükrözni fogja a 21. századi Budapestet – mondta el Tarlós István főpolgármester a nemzetközi tervpályázat eredményhirdető ünnepségén. A 17 pályázó teljesen különböző elképzelésekkel érkezett, de egy ilyen városképileg is jelentős híd megépítése nem is olyan könnyű feladat – tette hozzá Michel Virlogeux nemzetközi hídtervező szaktekintély videóüzenetében.

Olvasd el A jó élet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő