Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Farkas Anna // fotó: The Orbital Strangers Project

Olyan rangos elismerést kapott Farkas Anna, amit előtte még egy magyar női grafikus sem

A grafikus holdkalendáriumához, az Anaptárhoz írt doktori disszertációja a Red Dot-díj kommunikáció és márka dizájn kategóriájának Best of the Bestje lett. Farkas Anna Anaptár. Művészet és tudomány metszéspontja című doktorijával az első magyar női grafikusként lett a kategória egyik legjobbja a nemzetközi versenyen.

Farkas Anna tervezőgrafikus és a férjével, Batisz Miklóssal közösen tervezett lámpája, a Starry Light // fotó: The Orbital Strangers Project

Farkas Anna tíz éve, saját szórakoztatására vágott bele az Anaptár névre keresztelt adatvizualizációs kalendárium tervezésébe. A naptár a napok felsorolásán túl jelzi az ünnepnapokat, heteket, hónapokat, évszakokat, felsorolja a fontos napfordulókat, a nyári és a téli időszámítás kezdetét, a napkelték és a Föld-Hold távolság változását is. Munkájában Anna most ehhez kapcsolódóan írta doktori disszertációját.

Anaptár. Művészet és tudomány metszéspontja

Kutatásában a grafikus az általa készített adatvizualizációt csillagászati és asztrofizikai vonatkozásban vizsgálta, és ehhez kapcsolódóan kutatta a korábbi csillagásznők munkáit is.

„Az egyik leghíresebb csillagásznő, Cecilia Payne meghímzett egy szupernóva maradványt, ami érdekes kapcsolódási pont volt az én munkában is. Szerettem volna ennek emléket állítani” – mondja Anna. „Kiragadtam egy részletet az Anaptárból, és ráhímeztem a borítóra a nappalok és éjszakák hosszát.”

Anaptár. Művészet és tudomány metszéspontja

Az összesen hat példányban elkészült könyv értékelésekor a Red Dot zsűrije a különleges kinézet mellett értékelte a munka tudományos alaposságát.

Szintén nem mindennapi, hogy a kategória egyik nyertes műje nem egy alkalmazott, megrendelésre készített munka, hanem saját tudományos kutatás.

2020-ban a Red Dot kommunikációs és márka dizájn kategóriában összesen 6992 nevezés érkezett 50 országból, ebből a Best of the Best kategória a jelöltek munkáinak csak 0,8 százalékának sikerül.

Anaptár. Művészet és tudomány metszéspontja. Az oldalon Cecilia Payne hímzett szupernóvája látható.

A Red Dot hivatalos eredményhirdetése októberben lesz, itt jelentik be azt is, hogy a Best of the Best címek közül ki nyeri el a díj legrangosabb elismerését, a Grand Prix-t is. „Csodálkoznék, ha megnyerném, de végül is benne van a pakliban” – mondja Anna. Az Anaptár már ismerős lehet a Red Dot zsűrijének, maga az adatvizualizációs munka korábban már megkapta a díjat, de akkor még nem értékelték Best of the Bestként. A hatvanhat éves múltra visszatekintő Red Dot Awards a világ legnagyobb és legtekintélyesebb dizájn- és formatervezési díja.

Farkas Anna a hazai tervezőgrafikusok közt az egyik legsikeresebbnek számít, aki ha nem saját terméket fejleszt, prominens megbízókkal dolgozik. A rajzolás szeretete nem véletlen: nagymamája, F. Györffy Anna az elmúlt évtizedek egyik legnépszerűbb mesekönyv-illusztrátora volt. Anna teljes sztoriját a Forbes magazin januári számában írtuk meg.

Borítókép: Farkas Anna // fotó: The Orbital Strangers Project


 

„A világ egy könyv és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el”