FördősZé@Forbes

  Fördős Zé apukája az első sorban ült le az áprilisi Kilövésen, ahol bemutattuk a lapot. A család büszke Zére és a közös cégre, ő maga is azok közé a […]

Bővebben

Négy szexi kortárs. Budapesti galériakörkép, 1. rész: Everybody Needs Art

Bencze Pétert gimiben még kis híján meghúzták művtöriből, mert nem sűrűn látogatta a tanórákat, ma mégis övé Budapest egyik legizgalmasabb kiállítótere. Egy tetőn. Bemutatunk négy, nagyon különbözőképpen szexi kortárs galériát. 1. rész.

A Forbes Life-ban a Kieselbach Tamásról és családjáról, valamint galériájukról szóló cikk mellett kisebb, progresszív kortárs galériákat is bemutatunk. Szakmabeliek tippjeit is begyűjtöttük, de végeredményben szubjektív szempontok alapján választottuk ki azt a húsz galériát, amit térképre tettünk, közülük pedig négyről online olvashatsz bővebben. Ez itt az első rész.

20 budapesti kortárs, térkép kizárólag a Forbes Life-ban. A Forbes Life már megtalálható az újságárusoknál és megrendelhető online.

Everybody Needs Art

A még most is csak 28 éves Bencze Péter 22 éves kora óta foglalkozik kortárs képzőművészettel, amivel egy totális véletlennek köszönhetően került kapcsolatba. Gimiben még kis híján meghúzták művtöriből, mert nem sűrűn látogatta a tanórákat, majd az érettségi után kiment Londonba, ahol egy pakisztáni festőművésztől bérelt szobát, és itt indult el valahogy a dolog: konkrétan ráeszmélt, hogy művészetre mindenkinek szüksége van.

Az Everybody Needs Art az ő szavaival egy „hibrid művészeti ügynökség vagy kurátori platform”, ami különbözik egy hagyományos galériától. Az első igazi, budapesti bemutatkozásukra 2013 végén került sor a 6. kerületi Lázár utcában, az egykori ecsetgyár helyén, egy 36 nm-es helyiségben tartott csoportos kiállítás keretében. Péter azóta rendezett kiállítást többek közt a Magyarországon élő japán Fukui Yusuke munkáiból a Kiscelli Múzeummal közösen, és a Petőfi Irodalmi Múzeummal is együttműködött egy képzőművészet és irodalom kapcsolatát vizsgáló kiállításon.

„Nem fix struktúrában és nem kizárólag olyan művészekkel dolgozom, akiket én képviselek, hanem különböző keretek közt kiállításokat valósítok meg, amelyeknek az a céljuk, hogy minél szélesebb spektrumon eljuttassák a kortárs képzőművészetet az emberekhez.”

„A kortárs művészettel kapcsolatban sokakban kialakult egyfajta küszöbfélelem. Azon dolgozom, hogy ne legyen ijesztő az emberek számára, akár olyan kanonizált terekben jelenik meg, mint a múzeumok, akár olyan off space-ekben, mint egy mosoda, akár az ENA Viewing Space-ben.”

Ez utóbbi Péter kiállítótere, amelynek különlegessége, hogy egy budapesti lakóház tetején, falakkal körbevéve, de a szabad ég alatt található. 2014 nyara óta minden évben hat kiállítást rendez az évi 365 napban üzemelő helyen. „Nem zárunk be télen, hanem próbálunk az időjáráshoz idomulni. A téli kiállításaink december elején nyílnak és a következő márciusig tartanak. Idén Benczúr Emese készít majd egy helyspecifikus installációt a tető sajátosságaira reagálva.”

Bencze Péter és Saša Tkačenko alkotása a tetőn (Fotók: Orbital Strangers)

Nem arról van szó, hogy ellenezné a hagyományos galériás rendszert, csak nála kissé máshova esnek a hangsúlyok: „A galéria sokkal inkább helyhez kötött és általában a galerista neve fémjelzi, itt fontosabbak a művészek. A for-profit és a nonprofit között mozgok, az eladásokból élek, de a bevétel egy részét beleforgatom a nonprofit tevékenységbe.” A tetőn rendezett kiállítások jellemzően az utóbbi kategóriába tartoznak. Példaként hozza Keresztesi Botond múlt téli kiállítását, amelyen a művész befestette az összes falat, de leakasztható, eladható képből csak egy szerepelt a kiállításon. Azért Péter hozzáteszi, hogy a fiatal alkotó, aki szerinte a posztdigitális festészet legjelesebb magyar képviselője, amúgy nagyon is eladható, „jó piaca lesz”.

November végéig egy szerb művész, Saša Tkačenko munkáját, egy „Am I gonna do this alone?” feliratú zászlót lehet megtekinteni az ENA Viewing Space-ben, ami a kortárs művészeti közegre (is) reflektál: bár egy kiállítás megrendezésében mindig sok ember munkája van benne, mégis mind a művésznek, mind a kurátornak sokszor az az érzése, hogy mindig mindent egyedül kell megoldania. Persze Péter véletlenül sem panaszkodik, az Everybody Needs Art teljes programja már most le van fixálva egészen 2020 közepéig.

A Forbes Life már megtalálható az újságárusoknál és megrendelhető online. Lapozz bele itt!

Olvasd el A jó élet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő