Jó így ünnepelni

2040 oldal Forbes kedd reggel. Az íróasztalomra mindig 10 példányt tesz egy kollégám, amikor megérkeznek a magazinok a nyomdából. Most egy kicsit magasabb a stósz: egyenként 204 oldalas a novemberi […]

Bővebben

Fél lábbal a kifutón – ők ma a legígéretesebb divattervezők

A nevüket már hallottad, de a ruhájuk még nincs ott sem a te, sem a barátaid szekrényében. Ezért is szeretnél belőlük minél előbb párat. Ők ma a felfutóban levő, ígéretes, de még kevésbé ismert magyar divattervezők, akikről a Forbes Life különszámban készítettünk top 30-as listát.

„Magyarországon az oktatás olyan értelemben jó, hogy jó tervezők kerülnek ki az iskolákból, viszont még mindig nem készítik fel eléggé a diákjaikat arra a kontextusra, amibe kiküldik őket. A frissen végzett tervezők előtt három lehetséges út áll: vagy elmennek egy nagy külföldi márkához dolgozni, de ennek a követelményeire az egyetem nem igazán készít fel; vagy elmennek egy magyar márkához tervezőnek, de évente körülbelül egy ilyen állás adódik a magyar piacon, úgyhogy ez nem sokak számára járható út; vagy elindítják a saját vállalkozásukat” – mondja Ács Zoltán, a Design Terminál szakmai vezetője.

A bukási arány a divatiparban sem nagyobb, mint a többiben, Magyarországon viszont jelenleg éppen a hájp utáni józanodás zajlik. Két magyar ruhamárka, a Nanushka és az Áeron befektetőket, mínuszokat, de külföldi sztárrajongókat is tartalmazó történetét már címlapsztoriban is elmondtuk. Konsanszky, Use Unuse-d, Pipetta Knitwear – többek között ők is olyan magyar divattervezők, akikről volt már szó a Forbes magazinban. Mögöttük viszont sokan, egyre többen sorakoznak olyanok, akik hasonló szintű ismertségre és talán még az övéknél is jobb eredményekre vágynak – nem alaptalanul. Ők a felfutó divattervezők.

cover1_new-page-001

A Forbes Life-ot, benne a teljes listával megtalálod a standokon vagy megrendelheted online!

A Forbes Life-ban szakértők segítségével állítottunk össze 30-as listát a legígéretesebbekből, a lista élmezőnyét a különszámban részletesen is bemutatjuk. A mező, amelyen éppen most ezek a márkák állnak, a kritikus pont.

Évi néhány – maximum nyolc-tíz – millió forintos árbevételt el tudnak érni egy pici csapattal, és három-négy évig kihúzhatják így, de ha nem sikerül továbblendülniük, például befektetőt találni és kilépni a nemzetközi piacra, vagy belföldön extrém ügyes értékesítéssel relevánsabb eredményt elérni, akkor bezárhatják a boltot.

És bizonyára sokan be is zárják majd. „És akinek az első márkája elbukik, annak lehet, hogy majd a második jobban sikerül, vagy kiváló külföldi lehetőséghez jut; a bukást sem kell túlmisztifikálni” – mondja még Ács.

k1

Hogy melyik az a harminc koncepció, amelynek a legjobb esélyei vannak hatost dobni, annak eldöntését végül kilenc szakértőre bíztuk. A zsűri öt szempont alapján pontozott: aktuális piaci jelenlét, piaci potenciál, egyediség, termékminőség, valamint médiamegjelenések és kommunikáció. A legmagasabb pontszámot elért harminc versenyző a Forbes Life toplistája.

Az 5 legígéretesebb

  1. Kata Szegedi

A 2010-ben, Szegedi Kata és Benus Dani által alapított márka egyből felismerhető darabjait nem mindenki tudja, és nem is akarja mindenki viselni, „nyitott, az egyéniségét a mindennapokban is felvállaló” vásárlóknak tervez, legyenek akár nők, akár férfiak. Két éve van webshopja, külföldről is érdeklődnek iránta, de a nemzetközi terjeszkedésnek egyelőre anyagi akadályai vannak.

  1. Anna Daubner

Daubner Anna idén három másik fiatal tervezővel megnyitotta Punch nevű boltját a Paulay Ede utcában, ahol ők maguk állnak felváltva a pult mögé, hogy személyesen találkozhassanak vevőikkel. Anna tapasztalata szerint ide sok olyan ember is bátran betér, aki még nem ismeri a márkát, és esetleg egy showroomba nem merne bemenni nézelődni.

  1. Cukovy

A Tálosi Lívia és Csukovics Brigitta által 2014-ben alapított márka kezdettől a nemzetközi high fashion piacot célozta meg. Néhány hónapja a márka mögé állt befektetőként Papp István Thriveo nevű kockázatitőke-alapja, ami szakmai együttműködést is jelent: a külföldi stratégiák kialakításában és külföldi befektetők megtalálásában is támogatást kapnak.

  1. Kele Clothing

Kele Ildikó egyik ismertetőjele, hogy kizárólag kötött termékeket készít, mert így nemcsak a ruhákat, hanem az alapanyag struktúráját, mintáját is ő találhatja ki. A 2011 óta létező márka kollekciói „jól hordható, utcai öltözékekből állnak, és mindegyik valamilyen tradicionális tevékenység, történet vagy motívumvilág köré épül”. Modellek helyett mindig barátokon, ismerősökön mutatja be darabjait.

  1. Cakó

Menő printek, kényelmes és laza viselet, jó ár-érték arány. Cakó Kinga többgenerációs művészcsaládból származik, nem teljesen meglepő, hogy legtöbbször különböző művészeti ágakból merít inspirációt. Elsősorban a vagány, laza nőknek tervez; most nyílik az első showroomja a Margit utcában, eleinte maga fog benne árusítani, hogy személyesen találkozhasson a vevőivel.

  1. Daige

A 2012-ben elindított márka mögött (ejtsd: „déjdzs”) Tóth Melinda áll. Eredetileg szociológusnak tanult, ez visszaköszön abban is, ahogyan a divattervezést megközelíti. „Minden kollekció egy téma köré épül; a legújabb öltözéksorozatomban a nagymamám ruhatárát és textilneműit dolgoztam fel.” Idén nyitotta meg a The Mama Kin márkával közös boltját, a Repertory Concept Store-t.

Nyitókép: Kata Szegedi

Olvasd el A jó élet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő