FördősZé@Forbes

  Fördős Zé apukája az első sorban ült le az áprilisi Kilövésen, ahol bemutattuk a lapot. A család büszke Zére és a közös cégre, ő maga is azok közé a […]

Bővebben

London. Fotó: Luca Micheli // Unsplash

15 város, ahol már elkezdték az autókat kitiltani az utcákról

Európa jár az élen az autómentes kezdeményezésekben, de már Amerikában is egyre több nagyváros korlátozza a pöfögést.

Az Oxford Egyetem 2018-as tanulmánya szerint Európában évente 10 ezren halnak meg korábban az autók károsanyag-kibocsátása miatt, aminek jelentős részéért a dízelautók felelősek. A Business Insider összegyűjtött tizenöt nagyvárost, ahol már megtették az első lépéseket a légszennyezés csökkentése és az egészségesebb városi levegő érdekében.

Párizs

A francia főváros levegője az egyik legszennyezettebb Európában, csak Moszkva áll rosszabbul a nagyvárosok között. Ezért az 1997-es évjáratnál öregebb járműveket kitiltották hétköznapokon a belvárosból, a városvezetés pedig 2020-ra bizonyos útszakaszokra csak elektromos autókat fog beengedni. Ráadásul minden hónap első vasárnapja autómentes nap: a belvárosban reggel 10 és este 6 óra között nem lehet autóval közlekedni, amit aztán a város többi részére is kiterjesztették.

Párizs. Fotó: Anthony Delanoix // Unsplash

 

Madrid

Spanyolország fővárosában 2018 november végétől korlátozzák a 2000 előtt forgalomba állt gázüzemű, és a 2006 előtti dízelautók behajtását. A szabály életbelépésének első napján, november 30-án a legforgalmasabb útszakaszon harmadával csökkent a forgalom. 2020-tól még tovább fogják szigorítani a szabályokat: semmilyen gázüzemű és dízelautó nem lépheti át a város határát. A szabályszegők 100 eurós büntetésre számíthatnak.

Madrid. Fotó: Florian Wehde // Unsplash

 

Oslo

A norvégok öles léptekkel haladnak afelé, hogy 2030-ra karbonsemlegessé tegyék a fővárost, és a tervükben nagy szerepet kap az autók korlátozása is. 2019-re több autómentes szabályozás lépett életbe: korlátozzák a behajtást személyautóval a belvárosba, 700 parkolóhelyet megszüntettek, és több sétálóövezetet is kialakítottak. A város polgármester-helyettese állítja, hogy 2020-ra a teljes belvárost autómentessé teszik.

London

2018 októberében a londoni City utcáinak felét gyalogos övezetté nyilvánították – ez azt jelenti, hogy ezeken a területeken korlátozzák az autók, buszok, taxik forgalmát. 2019 áprilisától pedig minden személyautó sofőrjének, még az Uber- és taxisofőröknek is napi 14,70 fontos (több mint 5 ezer forintos) behajtási díjat kell fizetni.

London. Fotó: Luca Micheli // Unsplash

 

Brüsszel

Brüsszelben alacsony emissziós zónákat alakítottak ki, ahova öregebb és szennyezőbb autókkal tilos behajtani – ha valakit kiszúr a kamerás ellenőrzőrendszer, 400 eurós bírságra számíthat. A város azt tervezi, hogy 2030-ra az összes dízelautót kitiltsa az utakról.

New York

Az Egyesült Államok legnagyobb városa még kissé le van maradva az európaiaktól, de a kontinensen még mindig előremutatónak számít az autók szabályozását tekintve. Először a város turisták által leginkább kedvelt pontjain korlátozták az autós forgalmat – ilyen a Times Square, Herald Square vagy a Madison Square Park –, 2018-ban a Central Park területéről is teljesen kitiltották az autókat.

New York. Fotó: Barron Roth // Unsplash

Koppenhága

A dán fővárosban a biciklisek uralkodnak: a lakosok fele választja a bringát a mindennapos közlekedésre, és Európában itt az egyik legalacsonyabb az autótulajdonosok aránya. Koppenhágában már az 1960-as években elkezdték a közlekedést a gyalogosokra és kerékpárosokra szabni: rengeteg a gyalogos zóna, a biciklisforgalomra pedig már főutakat hoznak létre. Ezt megfejelve Dániában tilos lesz benzin- vagy dízelautót vásárolni 2030-tól.

Koppenhága. Fotó: Max Adulyanukosol // Unsplash

 

Róma

Rómában a légszennyezés már az ókori építészeti emlékek fennmaradását veszélyezteti: egy 2017-es minisztériumi tanulmány szerint 3600 kőépítmény és 60 bronzszobor károsodott súlyosan a szennyezett levegő miatt. A város ezért 2024-re ki akarja tiltani a dízeleket a központból, továbbá egy sor ideiglenes intézkedést hozott: bizonyos napokon csak páros vagy páratlan számvégződésű rendszámmal lehet közlekedni – amit nehezen tudnak betartatni a rendőrök, sokan úgy játsszák ki a szabályt, hogy vesznek egy használt autót alternatív rendszámmal.

Milánó

Észak-Olaszország gazdasági központja 2019 januárjától megtiltotta az öregebb dízelautók közlekedését hétköznaponként. A szabályt pedig fokozatosan terjesztik ki egyre több autóra, hogy 2030-ra teljesen betiltsa a dízeleket.

Milanó. Fotó: Thoots Y // Unsplash

 

Athén

A görögök is a páros-páratlan rendszámos szabályzással próbálkoznak a városközpontban, továbbá bizonyos napokon tilos a belvárosba hajtani dízelautóval. 2025-re az összes dízelt kitiltják a városmagból.

Mexikóváros

A hegyek által körülfogott mexikói főváros (elővárosokkal együtt több mint 20 millió lakosával) egykoron a világ egyik legszennyezettebb városa volt. Azóta sokat javult a helyzet a szigorúbb szabályozásnak köszönhetően, például az autózóknak heti egy napra megtiltják, hogy kocsival közlekedjenek. 2008-tól a szombatokat autómentes nappá nyilvánította a városvezetés, amitől a károsanyag-kibocsátás 15 százalékos csökkenését várták, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: nem változott számottevően a légszennyezettség, mert az emberek taxira vagy autómegosztásra váltottak.

Bogotá

Kolumbia fővárosa már 1974-ben elindította autómentes programját, a Ciclovíát: minden vasárnap reggel 7 és délután 2 óra között több mint száz kilométernyi utat zárnak le az autósok előtt, ami a város lakosságának negyedét, közel 1,7 millió embert – gyalogost és bringást – vonz rendre az utcákra.

Bogotá. Fotó: Michael Lechner // Unsplash

 

Frankfurt am Main

2018. szeptemberben a német szövetségi bíróság arra kötelezte a várost, hogy kitiltsa az utcáiról szinte az összes dízelautót, mintegy 60 ezer autót, kivéve a legújabbakat. Az ítélet nagy vihart kavart, de a német pénzügyi központ városvezetésének nincs mit tenni, mint 2019-ben bevezetni a szabályokat.

Berlin

Berlin is hasonló sorsra jutott, mint Frankfurt: minden 2015-nél korábban forgalomba helyezett dízelautót ki kell tiltania bizonyos városrészekből. Mintegy 200 ezer autót érint a rendelet, ami 2019. áprilisban lép életbe.

Berlin. Fotó: Julia Solonina // Unsplash

 

Amszterdam

Hollandiában eleve nagy hagyománya van a biciklis közlekedésnek, de a kormány olyan cselekvési tervet tett közzé, amivel újabb 200 ezer biciklist csábítanának az utakra, valamint 2030-tól csak károsanyagkibocsátás-mentes járművel lehetne közlekedni. Ezzel együtt Amszterdam közel 350 millió eurót (több mint 100 milliárd forintot) különített el a kerékpáros infrastruktúra bővítésére és a bicikliparkolás javítására.

Amszterdam. Fotó: Jace Afsoon // Unsplash

Borítókép és fotók: Unsplash

Olvasd el A jó élet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő