0,2 másodpercen múlott, hogy eljárást indítson a Médiatanácsa a Tv2 fura reklámjai miatt.
A Forbes.hu olvasója vette észre még novemberben, hogy a Tv2-n a másodperc töredékére felvillanó reklámok futnak két reklámblokk között. A hirdető az MVM volt, és az atomerőművet népszerűsítették. A témát szabályozó jogszabály nem pontosan fogalmaz, annyit ír, hogy “tudatosan nem észlelhető reklám: olyan reklám, amelynek közzétételekor – az időtartam rövidsége vagy más ok következtében – a reklám címzettjére lélektani értelemben a tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű látvány, hang- vagy egyéb hatás keltette inger hat”.
A Médiatanács – több párt bejelentése után – ezért napirendre vette az ügyet, megvizsgálták, hogy az MVM reklámjai is ebbe a kategóriába tartoznak, illetve, közleményükben korábban azt írták, hogy “ez a terület nem szabályozott”, mivel ugyan nagyon rövid időre látható a reklám – nem egyetlen képkocka -, tényleg a másodperc töredékére jelenik meg.
A vizsgálat eredménye: a hatóság nem indít eljárást. A közlemény szerint “a szóban forgó reklám miatt nem vetődött fel a reklámok tudatos észlelhetőségét előíró, a médiaalkotmányban (Smtv.) rögzített rendelkezés megsértése. A hirdetések ugyanis 0,7 másodpercig látszottak, amelyek a szakirodalomban elfogadott 0,23–0,5 másodperces érzékelhetőségi határértéken felül találhatóak, emellett azokat megfelelően elkülönítve sugározták a reklámblokkokon belül”.
A Médiatanács szerint ez a reklámtechnika amúgy sem ismeretelen a magyar hirdetési piacon – volt is belőle, szintén felmentéssel végződő fogyasztóvédelmi eljárás korábban -: 2015-ben például kilenc hasonló kampány futott a TV2 és a Super TV2 kínálatában.
Nem indul egyébként eljárás Tények november 14-ei műsorában „Furcsa fotó Vona Gáborról” címmel megjelent riport miatt sem, amelyben egy bejelentő szerint a közszereplőt hamis színben mutatták be, mert a tanács szerint sajtó-helyreigazítási, személyiségi jogokkal kapcsolatos ügyek nem médiajogi, hanem büntető- vagy polgári peres eljárásban elbírálható jogsérelmek. “A Médiatanács ugyanis csak olyan, emberi méltósággal kapcsolatos esetekben járhat el, amelyek túlnyúlnak egy konkrét magánérdek sérelmén, és ahol az emberi méltóság tiszteletben tartását a médiát figyelemmel kísérő közönség érdekében szükséges elvárni” – írják.