A webes szöveganalitikával foglalkozó SentiOne elkészítette 2017-es Social Index riportját. Az adatalapon értékelték az adott márka internetes életútjának és online percepciójának alakulását is. A kutatásból egy rangsor született, amihez több száz márkát és több százezer, magyar nyelven megjelent online említést vizsgáltak Facebookon, Twitteren, Instagramon, YouTube-on, valamint a különbözo website-okon, blogokon, fórumokon és értékelő oldalakon.
A készítők a listázott márkák internetes pozíciójának meghatározásához nem csupán a velük kapcsolatos, az adott márkát érintő minden publikus bejegyzés, poszt, komment, cikk mennyiségét vették figyelembe, hanem ezek érzelmi hátterét is. A bejegyzések pozitív, negatív és semleges érzelmi hátterének meghatározásán keresztül (ezt a magyar nyelvű internetes említések esetén körülbelül 75 százalékos precizitással képesek felismerni) nem csupán a mennyiséget, hanem a minőséget is figyelembe vették. Végül ezt a két jellemzőt fűzték össze egy algoritmusba, amelyet adatalapú igazságok mentén egyesítettek a Social Index 2017 rangsorban.
Az eredmény:
2 568 166 említés
365 nap
332 márka
6 kategória
1 teljes körű riport
A 2017-es magyar Social Indexben összesen 6 kategóriát (autó, mobil, celeb, bank, divat, nasi) vizsgáltak, és a magyar piacra releváns márkákra fókuszáltak. Az adott márka online „hírnevét” egy kifejezetten ebből a célból fejlesztett saját algoritmus segítségével mérték, ami a tartalmi mennyiség indexálása mellett azok minőségét is súlyozta.
Bár a márkák száma alapján a divat és a nasi a legkiterjedtebb kategória, az említések számát tekintve ugyanakkor az autó és a mobil márkákkal kapcsolatos webes diskurzus generálta tavaly a legtöbb tartalmat. Csak az autómárkák kontextusában közel 1,1 millió egyedi online említés született 2017-ben, a mobilokról nagyjából 660 000, a celebekrol pedig egy kicsit több mint 330 000.
A nemek és az említett kategóriák aránya.
A SentiOne Social Index Magyarország 2017 rangsor felépítésénél mind a 6 vizsgált kategória mind a 332 márkáját számításba vették, és egymáshoz viszonyított online jelenlétük minősége mentén súlyozva az eredményeket, adatalapon határozták meg a 2017-es toplistát.
A győztesek rangsora:
1. Apple
2. Samsung
3. BMW
4. Huawei
5. Nike
6. Mercedes
7. Ferrari
8. Audi
9. Opel
10. Sony
11. Ford
12. Adidas
13. LG
14. Suzuki
15. Honda
16. Renault
17. Xiaomi
18. Nutella
19. Nokia
20. Skoda
Ahogy az összeállítás készítői fogalmaznak, „2017 a mobiltelefonok és az autók éve volt”. Rengeteg céges, fogyasztói, vásárlói és olvasói tartalom jelent meg a
kategóriába tartozó márkákkal kapcsolatban a magyar nyelvű interneten.A listát böngészve megfigyelhető, hogy az autók esetében a prémium szegmens (sorrendben BMW, Mercedes, Ferrari, Audi) erőteljesen képviselteti magát. A mobilok esetében az Apple előnye megkérdőjelezhetetlen, második helyen a Samsung, a harmadikon pedig a Huawei, de a relatív ismeretlen Xiaomi és a OnePlus mégis felkerült a TOP10-be, és olyan márkákat szorítottak maguk mögé, mint például a Nokia vagy épp a Lenovo.
A divat kategória vezetői a Nike, az Adidas és a H&M, őket követi a Zara, az Amnesia és a Puma, tehát a legtöbbet sportmárkákról beszélünk az interneten. A celeb kategória abszolút győztese Majka, míg a második és harmadik helyre szinte holtversenyben érkezik be Kasza Tibi és Hosszú Katinka olimpikon (aki mellesleg a Forbes idei sportlistájának legértékesebb sportolója is egyben). A nasi kategóriában a Nutella, a Pöttyös és a Raffaello végzett az élen,
de a TOP10-be befért még 8. helyen a CSerpes és 10. helyen a Sport szelet is.
A bankok online említéseinek összehasonlításában az OTP nyert, de elegáns pozíciót tudhat magáénak a K&H és az Erste is. Bár ez a kategória a leggyengébb adatmennyiség szempontjából, de az online banking és a fintech térnyerésével 2018-ban talán megugrik majd ez a szám is. Így is közel 100 000 alkalommal említették 2017-ben valamelyik márkát a vizsgált 30 névből a magyar nyelvű interneten.
Nyitókép: Joao Tzanno / Unsplash