Vége a legsötétebb időszaknak, bár jelentős javulás csak a téli menetrendre való átálláskor, októberben lesz.
Átvészelte a legrosszabb időszakot a Lufthansa, miután a munkaerőhiány miatt közlekedési káosz alakult ki a légitársaság körül. Christina Foerster, a vállalat igazgatósági tagja a német Funke Mediának nyilatkozva azt mondta: a betegszabadságok további kihívást jelentenek, de a túl vannak a nehezén.
Az európai légiközlekedést nagyon megviselte a járvány utáni turisztikai visszapattanás: számos repülőtér és légitársaság nem tudta megfelelően kezelni a megnövekedett utasszámot. Szinte mindennaposak voltak a járattörlések, az óriási csúszások és sztrájkok. Mostanra viszont a német cég szerint stabilizálták a tevékenységüket, bár jelentős javulás csak a téli menetrendre való átálláskor, októberben lesz látható.
Mi is többször írtunk róla, mi okozta az európai légikáoszt. Sokszereplős egyenlet gerjeszti a légiközlekedés látványos bukdácsolását:
- Az első – és legegyértelműbb – a munkaerőhiány. A járványhelyzet beálltával, a rengeteg járattörlés miatt generált óriási, dollár- és eurómilliárdos veszteségeket a légitársaságok és a reptereket fenntartó (állami vagy privát fenntartású) vállalatok gyors, de nem fájdalommentes megoldásként óriási léptékű leépítésekbe kezdtek. A tavaly tavasszal még kérdéses helyzethez képest viszonylag gyors helyreállásnak nevezhető trendek alapján ezzel azonban hatalmas öngólt rúgtak maguknak: most, hogy újra szükség lenne a munkaerőre – a pilóták mellett légiutaskísérőkre, és a földi kiszolgáló személyzetre ugyanúgy –, az időközben más, biztosabb és a járványhelyzetben is garantált megélhetést nyújtó szektorokba átvonult embereket egyszerűen nem tudja visszacsábítani.
- Az elküldött munkaerő mellett a pilóták baby boomer generációja, azaz az 1946-1964 között születettek pályától való tömeges visszavonulása tovább súlyosbítja a járványhelyzet által indított felmondás-lavinát. A veteránok ráadásul a teljes munkaállomány elég nagy részét teszik ki, aminek közelgő problémáját már jóval előre láthatta volna a légiipar – repülőgépet nem lehet a végtelenségig vezetni, jogosítványt egy pilótás járatokra 60 évig, többpilótásra 65 évig kaphatnak a szakemberek a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) sztenderdjei szerint.
- Az már csak hab a tortán, hogy a szintén járványhelyzet miatt visszafogott alkatrészrendelések, javítások újraindítása az ellátásilánc-káosz áldozata lett: több repülőgép így fel sem szállhat, hacsak nem ignorálják a légitársaságok a játékszabályokat (amire már volt bőven példa).
Sőt, magyarázót is írtunk róla, mely reptereket érinti legjobban a káosz és mit lehet tenni ellene.