Az 58 éves Jamie Salter haldokló márkák újjáélesztéséből csinált vagyont Amerikában Authentic Brands Group nevű cégével, amely november végén jelentős befektetést kapott.
A Forbes.com cikke szerint a legutóbbi befektetési körben 9,5 milliárdos cégértékelés mellett 3,5 milliárd friss tőkét vontak be a CVC Capital Partners-től és a HPS Investment Partners-től. Salternek, aki 2010-ben alapította a vállalkozást, a Forbes.com szerint 13 százalékos részesedése van a cégben, vagyonát anyalapunk 1,1 milliárd dollárra becsüli, de ő a cég CEO-ja.
A vállalat olyan márkák tulajdonjogát vette meg, mint a Aéropostale, Barneys, Eddie Bauer, Lucky, Nautica, Juicy Couture, Brooks Brothers, Forever 21 – jelenleg összesen 30 márka tartozik hozzájuk, ezek nyilván az Egyesült Államokban ismertebbek.
Nyáron egy IPO-val, vagyis nyilvános részvénykibocsátás gondolatával is kacérkodtak, de ezt végül félretették.
Idén októberben zárult üzleti évükben 560 millió dolláros nettó árbevételt értek el, az Authentic Brands Groupot családi vállalkozásként, 4 fiával együtt vezeti.
Salter számos, a koronavírus alatt bajba került márkát – például a JCPenney lakberendezési, vagy a Brooks Brothers ruházati láncot – is felvásárolt bevásárlóközpont-tulajdonos cégekkel partnerségben, sőt nyáron az Adidas Reebok márkáját is kinézték maguknak.
Az eredetileg Kanadából származó Salter, szörfök árusításával kezdte pályafutását a 80-as években, majd 35 ezer dollárért megvett egy snowboardos vállalkozást, amit 4 évvel később 5 millió dollárért adott el. Felépített egy saját snowboardos céget is, a Ride Snowboards-ot, amit 1993-ban vitt tőzsdére. Lifestyle Brands néven egy másik saját vállalkozásban is társalapító volt: itt már más márkák megvásárlásával foglalkoztak, első nagy dealjük az Airwalk megvétele volt. A Lifestyle Brands-t a Payless Shoesource-nak adták el 85 millió dollárért. Időközben igazi márkaszakértő lett: a Hilco nevű cégnél ő bonyolította például a Polaroid megvételét.
2010-ben 20 millió dollárral indította Authentic Brands-t.
Kezdetben elhunyt hírességek (Elvis Presley, Marilyn Monroe és Bob Marley) családjaival egyezett meg a celebek tárgyainak és képeinek felhasználási jogairól.
Ezen pedig rengeteget keresett. Salter úgy látja, ezen a területen kevés, hosszabb távon építkező cég van, de nem azért, mert nem akarnának egy stabil márkát építeni, hanem inkább azért, mert egyszerűen nem tudják, hogyan kell ezt csinálni.
A kisebb márkák felvásárlásának nagy lendületet adott amúgy az Amazon is, egyre több ún. aggregátor cég van, ezek befektetői tőkéből vásárolnak össze, kisebb, de menő márkákat, amiket aztán jellemzően az Amazonon futtatnak fel, kihasználva, hogy jobb az alkupozíciójuk, ha egy egész portfóliót kezelnek. Így sok olyan márka is bekerül a platformra, ami addig nem. Az Amazon egyik legfontosabb európai partnere is ebből nőtt naggyá, az aggregátorok egyik központja Berlin, ahol három ilyen nagy játékos is székel.
Borítókép forrása: Authentic Brands