Riad Naboulsi közel ötven éve azért érkezett Libanonból Magyarországra, hogy orvosnak tanuljon. Néhány év praktizálás után azonban először Magyarország és Jugoszlávia édességexportőre, majd később négy üzemmel az egyik legnagyobb hazai sajtgyáros lett. A Kőröstej Kft. a 2020-as üzleti év adatai alapján jelenleg 22,8 milliárd forintot ér. A vállalat ezzel a Forbes Magyar 100 listájának 44. helyére került.
A Forbes listacsapata idén ötödször állította össze a száz százalékig magyar tulajdonban lévő legértékesebb cégek listáját. A lista cégeinek összértéke meghaladja a 4400 milliárd forintot – tavaly ugyanez nem érte el a 2700 milliárdot.
A top magyar vállalkozások soha nem értek még ennyit összesen.
A legértékesebb 100 százalékban magyar kézben lévő vállalat 2021-ben a Kafijat Zrt. lett 366,4 milliárd forintos értékkel, második helyre az MPF Holding 288,2 milliárd forinttal, harmadik helyre pedig a Videoton Holding 240,1 milliárd forinttal került.
A Kőröstej Kft. 22,8 milliárd forintos becsült értékkel a Magyar 100 lista 44. helyét foglalja el.
A listához készült miniportréhoz a Riad Naboulsival a Duna Tower legfelső emeletében található irodájában beszélgettünk. Íme néhány gondolat a Kőröstej tulajdonosától:
A vállalkozói karrierje indulásáról:
„Apám azt mondta, hogy nem kereskedőnek nevelt, hanem orvosnak taníttatott. Mivel nem támogatta az ötletet, hogy az édességek exportjába kezdjek, ezért a Datsun autómat adtam el, hogy legyen kezdőtőkém. A rendszerváltáskor váltottam az édességeket sajtra. 1992-ben került hozzám az akkor a bezárás előtt álló nagykőrösi tejüzem.”
Arra a kérdésre, hogy azért még ma is szereti-e a csokit, nevetve válaszolja, hogy „ki nem?”
A járványhatásról:
„A járvány alatt a kereslet nem esett vissza, de a lezárások nekünk is okoztak logisztikai problémákat. Az 55 ország közül, ahová szállítunk, eddig a libanoni volt az egyik legerősebb piac, de az ország gazdasági problémái miatt az ottani vásárlóerő a tizedére csökkent. Emiatt most máshol kell erősíteni a jelenlétünket, például a balkáni országokban, Japán, és Kína piacain.”
A kedvenc sajtjáról:
„Az, amelyik a legtöbb pénzt hozza.”
A robotizációról:
„A tejipar egy olyan hagyományos iparág, amiben egy bizonyos kapacitás alatt nem éri meg robotizálni. Azokban az európai üzemekben, ahol naponta több mint ötmillió liter tejet dolgoznak fel, az elmúlt időben elkezdték az automatizálást, de Magyarországon összesen nem dolgoznak fel a sajtgyárak ennyi tejet naponta. Így egyelőre itt sok sajttípus esetében még drágább lenne a teljes körű gépesítés, mint amennyi hasznot hozna.”
Az identitásról:
„100 százalékban átvettem a magyar kultúrát és 100 százalékban megőriztem a libanonit. Úgy érzem, most dupla ember vagyok.”
A teljes, 100-as lista a novemberi Forbesban! Itt belelapozhatsz a magazinba: