Hét évvel a Kickstarter alapítása után senki nem lepődik meg azon, hogy be lehet szállni egy üzletbe az interneten. A Seedrs-hez hasonló szolgáltatások már azt is lehetővé teszik, hogy Peter Thielt játsszunk, és korai fázisú startupokba szálljunk be némi zsebpénzzel. Még ebből a mezőnyből is kilóg az, amit a Ceiba ígér: pénzt adhatunk egy vitorlás kereskedőhajó építésére.
A Ceiba vitorlás kereskedőhajó terve. Interneten gyűjtenek rá pénzt, a cél a fenntarthatóság.
A Ceiba – aminek egyelőre a gerincét sem fektették le – mintájául az 1907-ben még az Orosz Birodalom részét képező Finnországban épített sóner szolgál. A hajó 45 méter hosszú lesz, nyolcméteres árbócokat kap, Costa Rica-i tikfából és kanadai fenyőből építik meg. A hajó érdekessége azonban az, hogy ahol csak lehet, modernizálnak rajta az építők.
A kötélzetét abból a Dyneema nevű speciális, az acélnál is nagyobb szakítószilárdságú szálból készítik, amit az Olaszország nyugati partjainál oldalára dőlt Costa Concordia felegyenesítésénél használtak. A vitorlák ugyan vászonnak fognak tűnni, de egy speciális, poliészter szálakat is tartalmazó szövetet terveznek használni, amelyet az Amerikában a kilencvenes években megépített HMS Rose nevű fregatthoz fejlesztettek ki. Ha összedobják rá a pénzt, és megépül, a Ceiba olyan hajó lesz, amit ismerősként üdvözölne Long John Silver, vagy hogy létező hajóst mondjunk, Amundsen. De a fedélzetre lépve lenne pár érdekes kérdése.
A Ceiba nincs egyedül, a fairtrade mozgalmak farvizén felbukkant, fenntartható szállítási kezdeményezések európai képviselői Hollandiában gyűjtenek pénzt a Spirit of Rotterdam nevű háromárbócos sónerre.
A csapatnak nem ez lesz az első hajója: a Tres Hombres a Dominikai Köztársaságból hordja a rumot és a csokoládét Amszterdamba, az épp felújítás alatt álló Nordlys olivaolajat és bort szállít a spanyol és francia partok mentén. A szövetség tagja még a Csendes-óceán felé tartó Avontuur és a Grayhound is. Az Egyesült Államokban a Vermont Sail Freight Project üzemeltet termelői piacot Vermont állam és New York között egy 14 tonna teherbírású ketch-csel. De lehet találni kereskedőhajót a Nagy-tavakon, és a Disney-filmek által újra híressé tett Karib-tengeren is.
A vitorla nem csak egy hippi hülyeség
A tonnák számát jobb nem bolygatni. A Tres Hombres teljes 35 tonnás rakománya elférne durván másfél olyan konténerben, amelyből a Maersk Madrid, a világ legnagyobb teherhajója húszezer-ötszázat képes elszállítani egyszerre.
A vitorla azonban nem a múlt technológiája.
A hamburgi főhadiszállással működő Skysails közel egy évtizede árul olyan, a sárkányra hajazó, automatikus rendszer által kezelt vitorlákat, amelyek a szél segítségével 10-15 százalékkal csökkentik a hajók fogyasztását. Ahhoz viszont, hogy az ötlet elterjedjen, szükség van arra is, hogy szigorúbb nemzetközi szabályozás szülessen a teherhajók károsanyag-kibocsátására. A hamburgiak nincsenek egyedül: tucatnyi cég tervez szilárd testtel rendelkező, esetenként napelemekkel is telepakolt vitorlapótlékokat, a hajó után vontatott, zöld energiát szolgáltató generátorokat és energiacellákat. Az olajzabáló teherhajók napjainak még nincs vége, de már látszik az akarat a környezetbarátabbá tételükre.
A Christian Radich oktatóhajó. Ez volt Onedin kapitány egyik hajója a sorozatban.
Mihez képest? Környezetterhelési kisokos.
Az áruszállítás során kibocsátott károsanyagokat gramm/tonnakilométerben mérjük. A viszonyszám azt mutatja meg, hogy egy tonna áru egy kilométerre történő elszállítása során hány gramm széndioxid kerül az atmoszférába. (Az egyszerűség kedvéért a nitrogénoxidokkal, kénoxidokkal nem számoltunk.)
A nyitóképen a Tres Hombres látható, amely most is terhet szállít.