A Mercedes-Benz gyárának németesen precíz tárgyalótermében ülünk. Tíz éve szó szerint zöld mező volt itt, most éttermekről, divatiparról és üzletről beszélgetünk. A (road) shownak mennie kell tovább: Kecskeméten ezúttal Zsidai Zoltán Royt, Pataki Ágit, Lászlóffy Vivient és Szik Mátyást, valamint az autógyárat ismerhettük meg kicsit közelebbről, Galambos Márton főszerkesztő és Török Zoltán vezető elemző pedig a 2017-ben várható trendekről beszélgetett.
A Forbes az indulása utáni első évben indult először országjárásra, Kecskemét – és a Mercedes-gyár – az első vidéki helyszínünk, ahol harmadszor rendeztünk nagy rendezvényt. Beszámoló a Forbes 2017-es roadshow-jának első, tegnap esti eseményéről.
„Munka után folyamatosan törtem a fejem éjszakánként. Virtuálisan 40-50 vállalkozást építettem fel, üzleti tervvel, mindennel.” Többek között erről mesélt Zsidai Zoltán Roy, aki számára a csütörtök egy átlagos nap volt: 7-kor kelt, elvitte négy gyerekét oviba-iskolába, jógázott, tárgyalt, belenézett néhány róla szóló cikkbe, mosolygott (a Várban “kedvezményesen” kapott ingatlanokról azt mondta, az elmúlt években 1 milliárd forintot fordítottak beruházásra és felújításra, nem készen kapott ingatanokba költöztették éttermeiket), megkötötte csokornyakkendőjét, vezetett, fellépett és beszélt. Ezúttal velünk.
Fotók: Egyed Péter
Korábban dolgozott tanácsadóként és a kétezres évek elején Ausztriában kiépítette az akkoriban úttörő mobil fizetési rendszereket, ma pedig az egyik legsikeresebb pesti gasztronómiai csoportot vezeti. Azt mondja, cégük fő erénye, hogy a családi vállalkozás személyességét és rugalmasságát ötvözni tudják a nagyokra jellemző profi szervezéssel. Magyarországra hozta Jamie-t és Galambos Márton kérdésére – hogy idén tervez-e új helyeket nyitni – a világ legtermészetesebb módon vágja rá: „Persze!”
„Fontosnak tartom a tisztaságot a borban, ahogy az üzleti életben is.” A Forbes 30/30-as listáján is szerepelt Szik Mátyás, aki történészként végzett, de még az egyetem alatt sofőrszolgálatot szervezett. Korán észrevette, hogy kivételes a szaglása és az ízérzékelése, majd az egyik „törzsutasa” révén kezdett el komolyabban foglalkozni a borral.
Nincs még 30 éves és – három győzelemmel – örökös magyar bajnok sommelier, egy borbolt társtulajdonosa, tanácsadó és a Gresham italokért felelős főnöke
(kicsit bonyolultabban: Head Sommelier and Beverage Manager at Four Seasons Budapest Gresham Palace). Matyi egyébként a családjával érkezett, de mivel 12 év alattiak sajnos nem léphetnek be a gyárba – családosok figyelem – a sommelier este a család sofőrjeként újraélhette a régi szakmáját, csak kapatos cégvezetők helyett felesége és kislánya voltak az utasai.
Pataki Ági stabilan adja a retrót – de ez csakis a Forbes februári címlapjára igaz, az életben pont olyan sugárzóan stílusos, mint korábban bármikor. A humora sem utolsó: „Gyerekek nem jöhetnek, de az a szerencse, hogy felső korhatár nincs, úgyhogy bejöhettem.” Gyakorlatilag húsz évig volt topmodell, ruhaüzletet nyitott a Váci utcában, saját gyártóbázist szervezett és jól megkülönböztethető stílust alakított ki. A nagy nemzetközi márkák betörésének idején mérlegelt, bezárt és valami újba fogott. Nem tudott hibázni, producerként első filmje az Üvegtigris volt.
„Keménynek kell lenni a tárgyalásokon, a divatiparban végképp.” Lászlóffy Vivien mögött egy német-magyar érettségi, a Boston University és komoly sportolói múlt volt, amikor – 24 évesen – rábízták az egyik komoly potenciállal rendelkező magyar divatcég, az ÁERON ügyvezetését. Olaszországból és Japánból származó anyagokból, itthon gyártanak, stílusuk jól felismerhető. Az amerikai Forbes is fölfigyelt rá, fel is került a legsikeresebb 30 év alattiak európai toplistájára.
„Az új elnöktől először nagyon megijedtek. Ez tartott úgy 2-3 óráig.” – mondta utolsó vendégünk, Török Zoltán, a Raiffeisen Bank vezető elemzője az Egyesült Államokról. A Magyar Nemzeti Bank kezében immár egy szofisztikált eszközrendszer van, amivel a forint árfolyamát alakítani tudja, így komolyabb kilengéstől nem kell idén tartani.
Az általános pozitív hangulat megmaradhat a piacokon, idén 3 és 4 százalék körül várható a gazdaság növekedése. A versenyben lenne hová fejlődnünk, de „Magyarország idén talán ledolgoz valamit a lemaradásából.” Ha az autógyár munkásain múlik, ez így is lesz, kevesebb, mint kétpercenként gördül ki egy új magyar Mercedes az üzem kapuján.