Soha nem változott olyan gyorsan a munka világa, mint napjainkban, emiatt nem árt képben lenni, mik azok a készségek, amik tíz, húsz, vagy akár harminc év múlva is meghatározóak lehetnek majd a siker szempontjából.
Néhány évtizeddel ezelőtt sok minden egyszerűbb volt, mint ma. A munka világa is ilyen: míg a hagyományos oktatási rendszerben az emberek jó eséllyel olyan tudást sajátítottak el, ami évtizedekre előre meghatározta a karrierjüket, addig ma már rég nem ez a helyzet. A munkahelyi elkötelezettség mértéke csökkenő tendenciát mutat, a Deloitte tavalyi felmérése szerint az Y generáció 43 százaléka nem tervez két évnél tovább maradni jelenlegi munkahelyén, mindössze 28 százalékuk tartja valószínűnek, hogy öt év múlva is ott lesz majd. Egy másik felmérés szerint pedig
a 85 százaléka azoknak a munkáknak, amiket 2030-ban fogunk majd végezni, még nem is létezik.
A profit nem fontos, a jó fizetés igen – mit vár az Y generáció a munkáltatótól?
De mit, és főleg hogyan érdemes tanulni egy olyan időszakban, amikor ennyire látványosan változik meg a hagyományos munka világa?
Az amerikai Forbes összegyűjtött négy olyan készséget, amire a jövő vezetőinek a leginkább szüksége lehet ahhoz, hogy boldoguljanak.
1. Kommunikáció
Azt, hogy a kommunikáció miért fontos, valószínűleg nem kell sokáig ragoznunk:
pontosan átadni másoknak, mit vársz el tőlük, hatékonyan motiválni őket és jól artikulálni az ötleteidet elengedhetetlenek a sikerhez.
A jó kommunikációs készség azonban nem jön magától, a Forbes.com cikke egy friss tanulmányra hivatkozva azt írja, óriási szakadék van aközött, amit a fiatalok hisznek a saját kommunikációs skilljeikről, és aközött, amit a főnökeik gondolnak. Egészen konkrétan: a fiatalabb munkavállalók 62 százaléka tartja úgy, hogy jól kommunikál, de a munkáltatóknak csupán 28 százaléka értett ezzel egyet. Van tehát még hova fejlődnie az Y-oknak.
2. Kreativitás
Vagy nevezhetjük inkább rugalmasságnak, alkalmazkodókészségnek és gyorsaságnak is. A munkáltatók körében egyre fontosabb az, hogy egy alkalmazott mennyire tud adaptálódni egy új munkakörnyezethez, a kreativitás pedig szorosan összefügg ezzel.
A vezetők is értékelik, legalábbis a World Economic Forum elemzése szerint a top3 legfontosabb készség közé emelik a munkáltatók, ha valaki hatékonyan brainstormingol, új ötletekkel rukkol elő, és úgy általában kreatív és kíváncsi.
Ennek elősegítésére jó ötlet lehet, ha egy gyereket beíratunk egy színjátszó szakkörre, de az is, ha zenélni tanul. A művészeti háttér nemcsak a kreativitást serkenti, de a stresszkezelésben sem utolsó.
3. Együttműködés
Csapatmunka mindenek felett! Az, hogy valaki mennyire tud együtt dolgozni olyanokkal, akiket nem kedvel, vagy akikkel nem egyezik az értékrendje, meghatározó a munkahelyi siker szempontjából, mint ahogy az is, hogy mennyire tud rugalmasan váltani, ha a dolgok mégsem terv szerint alakulnak. Bár a legtöbb fiatal úgy gondolja, jól tud együttműködni másokkal, a kutatások (megint csak) nem ezt igazolják: egy felmérés alapján a
diákok 64 százaléka azt gondolta, hogy jó a csapatmunkában, a főnököknek csupán 37 százaléka volt elégedett velük.
Szerencsére ezt a készséget is lehet fejleszteni gyerekkorban, a Forbes.com cikke a (csapat)sportokat, az énekkarokat és az iskolai klubokat ajánlja.
+1: Empátia és együttérzés
A legtöbb modern cég már nem csupán annyit csinál, hogy teleszórja a világot a termékeivel vagy szolgáltatásaival. Ezért az alkalmazottaiktól is elvárják, hogy meglegyen bennük a szenvedély ahhoz, hogy hozzájáruljanak a világ jobbá tételéhez.
Amihez pedig elengedhetetlen, hogy valaki empatikus és együttérző legyen.
Borítókép: Samuel Zeller / Unsplash