A sok botrány után a Facebook átalakul: a privát kapcsolatokra helyezi a hangsúlyt. Nagy kérdés, elhisszük-e Zuckerbergnek, hogy itt majd tényleg megvédi a felhasználók adatait. A Messenger és a Whatsapp előretolásával a cél továbbra is az, hogy minél több interakció történjen a Facebookhoz tartozó felületeken: a megosztás helyett azonban a nagy üzlet most már a vásárlás, a közvetlen pénzutalás és a csevegőappokra fejlesztett egyéb online szolgáltatások lehetnek. Vendégszerzőnk alapos összefoglalója a Facebook május 1-jén zárult fejlesztői konferenciájáról.
A Facebook átalakította azt, ahogy az internetet és a mobilunkat használjuk és azt, ahogy az adatainkra gondolunk. Most újabb, drasztikus változásra számíthatunk a legnagyobb online platformokat üzemeltető cégtől. Legalább is ez derült ki az F8 fejlesztői konferenciájának első napján. Az eseményen nemcsak információkkal, hanem mindenféle reklámajándékokkal is gazdagodhat az az 5000 résztvevő, aki meghívást kapott a rendezvényre. Az egyik ilyen ajándék egy kameratakaró volt, amivel a laptopunk kameráját tudjuk lezárni olyankor, amikor éppen nem használjuk.
A vélt vagy valós kémkedések megakadályozására készült kiegészítő jól szimbolizálja azt a változást, amin a Facebook ebben az időszakban átesik.
Főleg ha tudjuk, hogy néhány éve egy 360 fokos kamerát kaptak ajándékba a jelenlevők azért, hogy minél gazdagabban tudják megosztani az életüket a nagyvilággal.
Zuckerberg: nem a legjobb a hírünk az adatvédelem terén
2017-ben a Facebook nagy hírveréssel bejelentett missziója az volt, hogy hozzuk közelebb egymáshoz a világ különböző részein élő embereket. Szinte ezzel egy időben indult a mai napig tartó botránysorozat (Cambridge Analytica botrány, választások orosz befolyásolása , adatszivárgások stb.), ami elvezetett oda, hogy ma a Facebook vezére, Mark Zuckerberg többször hangsúlyozta: a jövő a személyes közösségi platformoké, a privát megosztásé, ahol nem kell aggódnunk azon, hogy olyanok is hozzáférnek az adatainkhoz és a kommunikációnkhoz, akikkel nem szeretnénk azokat megosztani. „Nem férnek hozzá a hackerek, sem a kormányok, de még mi sem” – hangsúlyozták Zuckerberg és kollégái többször, ahogy a különböző újdonságokat mutatták be.
„Nézzétek, tudom, hogy sok ember nem hiszi, hogy komolyan gondoljuk ezt. Nem igazán van a legjobb hírünk az adatvédelem terén. De elhatároztam, hogy ezt jól csináljuk, és új fejezetet nyitunk a termékeinknél” – fogalmazta meg némi önkritikus humorral a Facebook vezére, miután elmondta, hogy az utóbbi időben eljutott odáig, hogy a jövő a privát közösségi platformoké, és ezek sokkal fontosabbak lesznek az emberek életében, mint a publikus megosztásra épülő rendszerek.
„Ezért ma arról fogunk beszélni, hogy néz ki ez termékszinten, mit jelent az, hogy intimebb közösségi élmény, és hogyan kell megváltoztatnunk a céget [a Facebookot] annak érdekében, hogy ezt megvalósítsa.”
Ennek a gondolatnak a mentén jelentette be a Facebook az összes újdonságát, amik közül néhány már most is elérhető, de a legtöbb csak a következő hónapokban jut el a felhasználókhoz.
Mire véget ér a most bejelentett frissítési folyamat, a Facebook és platformjai teljesen megújulnak, és már talán emlékezni sem fogunk a mostani megjelenésekre és funkciókra, mert a különböző közösségi hálózatok közötti egyensúly is megváltozik. A Facebooknál ugyanis az első helyen egyre inkább a Messenger van. Még maga a Facebook platform is mögé került a sorban, ami nem csoda, hiszen a Messenger természeténél fogva a személyes kommunikáció színtere.
A közösségi portálok korának vége (?)
Ezt most tovább erősítik a felhasználók közötti titkosítással, a közeli barátaink üzeneteit és Messengeren belüli megosztásait összegyűjtő füllel és titkosítással. Mindehhez egy új mobil alkalmazás készül, ahol a gyorsaság került a fókuszba. A cégen belül az elég beszédes Lightspeed néven fut a fejlesztése. Plusz érkezik az asztali verzió is, nehogy legyen olyan felület, amit nem tudunk kapcsolattartásra kihasználni.
Radikálisan átalakul a Facebook is, amelyik amellett, hogy új designt kapott, ezentúl nem a privát beszélgetéseket, hanem a csoportokat és az eseményeket helyezi a fókuszba. Ez lesz az új iránya a platformnak. Ezt kihangsúlyozandó megváltozott a platform arculata. Az Instagram és a Messenger után ez is fehér alapra váltott, sőt, a logó is megújult.
Az Instagram továbbra is erősít vásárlás terén, miközben a vizuális élménymegosztástól elmozdul, hiszen akár szöveg, akár zene is lehet a kommunikáció alapja mostantól.
Nagy újítás az Instagramon: közvetlenül vásárolhatunk a közösségi oldalról
A legnagyobb újdonság azonban nem ez. Fontosabb változás, hogy a cég igyekszik csökkenteni a visszajelzések erejét. Az Instagram követőszám láthatóságát is visszaveszik, de tesztelik már Kanadában a publikus lájk szám nélküli Instagram képfolyamot. Ez és
az online bántalmazás elleni új eszközök segíthetnek abban, hogy egészségesebb legyen a platform a felhasználók számára.
A WhatsApp sok szempontból a többi platform előtt jár, hiszen itt a felhasználók közötti titkosítás régóta alap és a sztori funkciók is jól működnek. Ez rendszer az üzleti funkciókban erősít. Megjelennek a termékkatalógusok, amitől azt várják, hogy az online értékesítést segíti a cégek számára a felületen, és hamarosan kiterjesztik az Indiában már régóta működő fizetési megoldásokat több országra is.
Tovább erősíti a Facebook a virtuális- és a kiterjesztett valóság megoldásait. Facebook mellett Instagramon is egyre több lehetőségünk lesz arra, hogy különböző elemekkel díszítsük fel a fotóinkat és videóinkat, így könnyen átváltozhatunk nyuszivá, vagy akár kedvenc filmes karaktereinkké a videóchatek során. De ezen a területen új hardverekkel is támad a Facebook, hiszen előrendelhetőek virtuális valóság szemüvegeik, Portal nevű okoshangszóróval kombinált videóchat eszközük pedig még több országban lesz elérhető.
A gyors felsorolásból is látható, hogy sok minden változik a legnagyobb közösségi platform háza táján. A Facebook fejlesztőivel és munkatársaival beszélgetve az látszik, hogy a cég új iránya egyértelmű mindenki számára: új korszakba lépnek a platformok ahol a biztonság és a személyes tér lesz fókuszban.
Ahogy Zuckerberg mondta: a jövő privát.
Bár csöndben megjegyezem, a múlt is privát volt. Az, hogy az elmúlt években nem volt, nem kicsit a Facebooknak köszönhető. Kívülről az látszik, igyekeznek megoldani mindazt a sok kárt, amit az eddigi tevékenységükkel okoztak. Csak remélhetjük, tényleg sikerül nekik.
Megvédünk titeket. Tényleg.
A Facebook fejlesztői konferenciájának második napja nem az újdonságok leleplezéséről, hanem a rendszer biztonságát biztosító és a felhasználókat védő technológiákról szólt elsősorban.
Két éve megdöbbentett mindenkit, amikor a Facebook a fejlesztői konferenciáján elárulta, hogy olyan eszközök fejlesztésén dolgozik, amik a gondolatolvasás előfutárainak tekinthetők. Pedig volt sok minden más hasonlóan érdekes akkoriban: 40 méter szárnyfesztávú, napelemes drón, ami internetet tud sugározni. 14 kamerából álló, 360 fokos képrögzítésre alkalmas rendszer Facebook Surround 360 néven. Saját fejlesztésű bázisállomások városokba és félreeső helyekre, hogy minél több helyen lehessen gyors internethez kapcsolódni. Mesterséges intelligencia, ami képes a régi fotókból újraalkotni a korábbi lakásunkat 3D-ben.
A cég fejlesztőknek szóló eseménye tele volt innovatív, izgalmas, jövőbe mutató technológiákkal az elmúlt 2-3 évben. De az még egy másik Facebook volt. Egy olyan Facebook, amelyiknek a terjeszkedés és az emberek minél szorosabb összekötése volt a zászlóján.
Amelyik még a „move fast and break things” filozófiával volt átitatva.
Ami körülbelül azt fejezi ki, hogy a gyors fejlődés áldozatokkal jár, amik nem szabad, hogy megakadályozzanak. Nos, a Facebookot sokáig nem nagyon akadályozta semmi, és össze is tört dolgokat. Nem véletlen, hogy eljutottunk odáig, hogy a héten kaptunk egy új Facebookot: egy olyan új céget, amelyiknek a zászlójára az adatvédelem és a személyesség van írva, és amelyik mindent ennek rendel alá, szinte rejtegetve azt, hogy mennyi érdekes, izgalmas és szórakoztató technológia van a tarsolyában.
Hiszen a fejlesztői konferencia első napja szinte csak arról szólt, hogy a megújuló platformok hogyan fogják támogatni a privát működést. A második nap még ennél is óvatosabb volt. Egymást követő előadások hosszú sorában mutatták be a Facebook különböző csapatainak vezetői, hogy milyen felelősséget és milyen kemény munkát igényel a választások tisztaságát megvédő mesterséges intelligencia kifejlesztése. Bemutatták, hogyan oldják meg, hogy a gépi látás során egyenlőként kezeljék a szoftverek a különböző korú, nemű, és bőrszínű embereket.
De megtudtuk azt is, hogy
milyen ellentmondásokkal jár az elhunytak emlékprofilját létrehozó rendszer kezelése a kulturális különbségek és a hozzátartozók érzékeny helyzete miatt.
A konferencia második napja tényleg arra lett felhúzva, hogy milyen rendszerek hivatottak megvédeni a felhasználókat a negatív tartalmakról és a kellemetlen élményektől.
Hasonló szemlélet uralkodott a kiállítói térben is. Míg tavaly nagyon sok olyan stand volt, ahol különböző izgalmas fejlesztésbe és eszközbe lehetett belenézni, idén itt is szinte minden az adatvédelem és a privát jövő köré volt szervezve minden. Gyakorlatilag csak olyan technológiákat mutattak be a Facebook különböző csapatai, amik hamarosan használhatók lesznek, és jól illeszkednek a „privát jövő koncepcióhoz”. Igazi kísérleti megoldásokról kis híján csak a mesterséges intelligenciát bemutató blokkban volt szó, de itt a legtöbb bemutató a rendszer védelméről szólt.
Pedig a Facebookon belül nem szűnt meg az innováció
A standokon, az egyes bemutatókban megtalálhatók voltak azok a megoldások, amikből kiderült, hogy a Facebook továbbra is gőzerővel dolgozik a jövő technológiai megújításán. De idén ezeknek nem volt helye a rivaldafényben, mert a cég szempontjából sokkal fontosabb volt a rendszer és a felhasználók védelmének kiemelése.
Baj ez? Természetesen nem, hiszen a Facebooknak most talán tényleg többet kell dolgozni azon, hogy valóban megvédje a felhasználók adatait és segítsen megtalálni azt a közösségimédia-használatot, amitől jobban fogjuk érezni magukat.
Vissza kell szerezni az emberek és a kormányok bizalmát.
Ahhoz azonban, hogy ezt elérje, biztosan rögös út vezet, de az első, visszafogott lépéseket megtette a cég. Kevésbé látványos, de határozott lépéseket a privát közösségi élmény irányába.
Lévai Richárd
Az online marketing oktatással és adatévdelemmel foglalkozó Liftup Kft. ügyvezetője.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.