Az év elején vezették be, mégsem működik a rendszer, az automaták kihasználatlanul ácsorognak az üzletekben. A Greenpeace jelentése szerint gyakorlatilag elérhetetlen az év elején bevezetett visszaváltási díjas italcsomagolás.
Mi történt? A Greenpeace Magyarország felmérte, mennyire voltak elérhetőek a hazai élelmiszerüzletekben a visszaváltható italcsomagolások, miután januárban életbe lépett a vonatkozó kormányrendelet. Az eredmények lesújtóak: a zöldszervezet csak elvétve talált ilyen italcsomagolást a boltok polcain. A visszaváltó automaták egyelőre szinte kihasználatlanul állnak az üzletekben, hiszen a gyártók a végsőkig kitartanak az eldobható italcsomagolások mellett.
Miért tehetik ezt meg? Kihasználják a féléves haladékot, amit a kormánytól kaptak az újfajta visszaváltható palackok bevezetésének elodázására. Még az olyan nagyvállalatok is, amelyek évek óta zöld üzenetekkel bombázzák a vásárlókat. Az üzletláncok döntő többsége is húzza-halasztja, hogy a saját márkás ásványvizeket, üdítőitalokat betétdíjas csomagolásban kínálják. Sok alumínium dobozon, PET-palackon szerepel az újrahasznosíthatóságra utaló jelölés, ami a tapasztalatok szerint önmagában gyenge ösztönző. Februárban még arról írtunk, hogy az automaták hiánya a gond.
Mit jelent a féléves haladék? A Greenpeace szerint megfelelő pénzügyi ösztönzők nélkül a PET-palackoknak és alumínium dobozoknak csak a 30-40 százaléka jut a szelektív kukákba és hasznosul újra. A többi szemétlerakókban, szemétégetőkben vagy a természetben végzi.
Ha nem kaptak volna hat hónap türelmi időt a gyártók a visszaváltási díjas termékek bevezetésére, akkor a rendelet életbe lépését követő első negyedévben a Magyarországon forgalomba kerülő műanyag palackok döntő része újrahasznosult volna. Január elejétől március végéig körülbelül 400 millió PET-palack kerülhetett forgalomba, amelynek kétharmada így jó eséllyel nem lesz újrahasznosítva.