A Berkeley Egyetem friss kutatása megmutatja, milyen kapcsolat van az elektromos járművek elterjedése és a kibocsátáscsökkenés között.
Az elektromos járművek körüli diskurzus egy része a távoli jövőbe mutat: mennyivel csökkenhet majd károsanyagkibocsátás, ha a járműpark egy része elektromos lesz, mennyivel kevesebben halnak majd meg a rossz levegővel összefüggő betegségek miatt, stb.
De vajon van-e már most is hatása az elektromos autóknak – és ha igen, valójában mekkora?
Az Environmental Science & Technology című folyóiratban nemrég közzétett tanulmány szerint 2018 és 2022 között a San Franciscó-i öböl térségében a széndioxid-kibocsátás – figyelembe véve valamennyi forrást – évente mintegy 1,8 százalékkal csökkent, amit a Berkeley Egyetem kutatói az elektromos járművek elterjedésének tulajdonítanak. A járművek kibocsátása évi 2,6 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban. Ebben az öbölmenti régióban értékesítik az Egyesült Államokban a legtöbb elektromos autót. Tavaly az elektromos autók, pickupok és SUV-k az új autóbejegyzések közel 40 százalékát adta San Jose és 34 százalékát San Francisco.
Az öbölmentén a Berkeley 2012-ben kezdett el kihelyezni légszennyezettséget mérő szenzorokat, mára egész hálózatot alkot a rendszer, ennek az adatait elemezték a kutatók. Az érzékelők a légszennyezést és a széndioxid-szintet (CO2) vizsgálva segíthetnek a kibocsátási források azonosításában. (A nehéz tehergépkocsik például sok nitrogén-oxidot bocsátanak ki, míg a személygépkocsik szinte semmit, így tudják a járműveket megkülönböztetni.)
Az öböl vonzáskörzetében mintegy 50 aktív érzékelő található, és a kutatók három kategóriába tudják sorolni az érzékelők által megfigyelt kibocsátásokat:
- az iparból, például a finomítókból származó állandó kibocsátások;
- a szezonálisan változó kibocsátások, főként az otthoni és kereskedelmi fűtésből származó kibocsátások;
- valamint a közlekedéshez kapcsolódó kibocsátások.
Éppen ezért tudják azt is azonosítani, hogy melyik forrásból kerül kevesebb vagy több szennyezőanyag a levegőbe. A kutatók szerint az utolsó kategória javulása egyértelműen két okra vezethető vissza: az elektromos járművek elterjedésére, illetve az újabb, hatékony üzemanyagfelhasználású autók megjelenésére. Az egyetem szerint a kutatásuk az egyik első direkt bizonyítéka annak, hogy az elektromos járművek valóban kevésbé szennyezőek és hogy elterjedésük javíthat a levegő minőségén.
Persze a kibocsátási szintnek tovább kell csökkennie. Kalifornia célja, hogy 2045-re karbonsemleges legyen. Ennek eléréséhez a kibocsátásnak évente 3,7 százalékkal kellene csökkennie. A most kimutatott évi 2,6 százalékos csökkenés csak a gépjárművektől jön, ami a helyi kibocsátások mintegy harmadát teszi ki. A tágabb cél eléréséhez a háztartásoknak és az iparnak is hozzá kell tennie a magáét. Az egyetem kutatói szerint ez a csökkenés is biztató, eleve úgy számoltak, hogy az átállás az elején lassabb ütemű lesz, később pöröghet fel.