Hogy alakul a piac dinamikája, mikor beszélhetünk majd áttörésről az elektromos járművek esetében?
Mi történt? Tavaly az értékesített új autók ötödét tették ki Európában (a 27 uniós tagállam mellett az Egyesült Királyságban, Norvégiában és Svájcban) a teljesen elektromos (BEV) és a plug-in hibrid járművek (PHEV). Három évvel korábban minden 25 eladott új kocsiból csupán egy volt ilyen modell – jelent meg az EY és az Eurelectric legfrissebb közös jelentésében. A kisteherautó-eladások több mint 7 százaléka már elektromos, míg az elektromos teherautók a piac 1,5 százalékát teszik ki, ami ugrásszerű növekedést jelent a 2022-es 0,4 százalékos értékhez képest. Az elektromos buszok értékesítése a piac 14 százalékát fedi le, jelentős bővülést eredményezve Franciaországban, Spanyolországban és Németországban.
Mi várható? A riport szerint az elektromos és hibrid járművekből (EV) 2030-ra 75 millió járhat majd az utakon.
Mit jelent mindez? Rózsa Tamás, az EY-Parthenon autóipari szakértője szerint az áttörés akkor következik be, amikor az elektromos járművek aránya a teljes járműparkban eléri a 10 százalékot. “Az adatok alapján határozottan arra számítunk, hogy Európában 2030-ra az EV eladások részesedése meghaladja az összes többi típusát.”
És a töltés? Európában 2022-ben mintegy 530 ezer nyilvános töltőpont volt, 2023-van már 744 ezer. A gyors és ultragyors egyenáramú (DC) töltők kiépítése is élénkült 77 százalékkal, számuk több mint 100 ezerre nőtt, a váltóáramú (AC) töltők telepítése pedig több mint harmadával (36%) ugrott meg. Ugyanakkor az állomások több mint háromnegyede (78%) mindössze hét országban összpontosul: Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Svédországban és az Egyesült Királyságban.
Kontextus. A gyors felfutás után lassulni látszik az elektromos átmenet az autóiparban, visszaestek a rendelésszámok. Ugyanakkor ezzel együtt is úgy tűnik, hogy a folyamat nem akadt el, csak lassabb lesz, mint amire korábban a piaci szakértők számítottak.