Mark Zuckerberg nem kevesebbet vállalat magára, mint hogy “megjavítja a Facebookot” 2018-ban. Az ambiciózus vállalás egyik első mérföldköve a hírfolyam megújítása, mostantól elvben többet látjuk az ismerősök, barátok, családtagok bejegyzéseit, a cégek posztjainak rovására.
Zuckerberg szerint ezzel javítani lehet a Facebookon eltöltött idő minőségét. Már ez utóbbi utópisztikus hipotézis kapcsán is megoszlanak a vélemények, de az új rendezési elv első ránézésre a márkákat és a kiadókat eléggé hátrányosan érinti.
A probléma tényleg a Facebookkal van?
Azt nem árt figyelembe venni, hogy a Facebook kapcsán a legtöbb márka és kiadó (médiacég) számára
az elsődleges érték valójában a forgalom és nem a közösség.
A Facebook valóban masszív forgalmat tud terelni a weboldalakra, de önmagában kevésbé tud erős közösséget biztosítani.
A fogyasztók a Facebookot “mini szünetekere” használják, rendkívül alacsony elköteleződési szándékkal és ebbe a kontextusba kerültek be a kiadói tartalmak. Mit kapunk, ha alacsony elköteleződéssel rendelkező látogatók elé dobunk tartalmakat, ahol nyilvánvalóan esély sincs mélyebb tartalom fogyasztásra? Éppen olyan viselkedést, amit évek óta láthatunk,
azaz a fogyasztónak nem kell gondolkodnia, és elég érzelmi alapon reagálnia.
Ez a közeg kiváló táptalaja a hamis híreknek. A fake news viszont mindenkinek probléma, a látogatóknak és a Facebooknak egyaránt.
A közösségi óriás választás elé került a probléma megoldása kapcsán. Elvben választhatná azt az utat, hogy megváltoztatja az alapvetően mikro interakciókra és fogyasztásra épülő modelljét. Ehhez viszont túl nagy, ezért inkább a a meglévő környezet optimalizálására törekszik, magyarul megtartja a rendszer jó elemeit, és kidobja a rosszakat. Ezért helyezi a középpontba a baráti interakciókat, hiszen azok a legértékesebbek a fogyasztó számára.
A döntés ugyan nem oldja meg a hamis hírek problémáját teljesen, de érthető választás és lehetővé teszi a Facebook számára, hogy tovább tudja növelni a bevételeit is.
Mit jelentenek pontosan a változások a márkák számára?
Rövid távon a cégeknek kétségtelenül új kihívásokkal kell szembenézniük. Azon vállalatok, akik forgalma erősen a Facebookra támaszkodik, kisebb eléréssel és növekvő hirdetési költségekkel találják szembe magukat.
Hosszútávon viszont nagy léptékű változások is elindulhatnak, ami a vállalatok számára is előnyös lehet. Lényegében most a Facebook próbál egyensúlyt találni a tartalomtípusok, az elköteleződés és a bevétel között. Ha a közösségi média platform úgy változik meg, hogy a felhasználók számára vonzóbb lesz, akkor gyakrabban fogják használni, több időt fognak rajta eltölteni, az a cégek számára is remek lehetőségeket tartogat.
Tippek, hogy túléld a változásokat
Bár azt senki sem tudja pontosan, hogy számszerűsítve mekkora változást fog okozni az új hírfolyam a márkák közösségi média mutatóiban, a változásokhoz való alkalmazkodással rövid távon is csökkenthetjük a visszaesést.
- Értékes tartalom, ami kiváltja az interakciókat
Ami nem változott továbbra sem, az értékes tartalom ereje. Érdemes kérdéseket tenni a bejegyzésekbe, illetve gyorsan reagálni az aktuális történésekre, amelyekről a közönséged tagjainak véleményük lehet.
A lényeg ugyanis, hogy a felhasználók nagyobb eséllyel fognak találkozni azon tartalmakkal, amit az ismerőseik vagy a családtagjaik kommenteltek.
2. A hirdetési büdzsé növelése
Az organikus elérés a Facebookon egyébként is kritikusan alacsony volt, hirdetések nélkül nehéz volt érdemi elérést generálni.
Az új változásokkal, ahogyan a márkák és a kiadók tartalmainak súlya csökkenhet, felértékelődik a hirdetések szerepe, a megfelelő hirdetői stratégia. Érdemes elmélyedni a hirdetések menedzselésében, vagy szakértő kezekre bízni, mert sajnos elkerülhetetlen eszközzé vált.
3. Készíts több Facebook live videót
A videókat a hírfolyam (newsfeed) algoritmusa egyébként is jobban rangsorolja, de különösen értékesek lehetnek a Facebook élő közvetítések.
Éppen Zuckerberg írta, hogy a live-ok átlagosan hatszor annyi interakciót kapnak, mint a rendszeres videók.
Ha eddig nem invesztáltál Facebook Live készítésébe, most érkezett el az idő, hogy kihasználd a lehetőséget.
4. Építs Facebook csoportokat
Mivel a Facebook Csoportok eleve a közösségi interakciókra épülnek, ezért feltehetően az új algoritmus alatt is jól fognak teljesíteni. A márkáknak tehát meg kell találniuk az utat, ahol a hirdetési stratégiával összhangban hatékonyan tudnak csoportokat is menedzselni.
Boros Norbert,
a The Cave társalapítója és stratégiai igazgatója.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tajgai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.