Egyikük közel egy évtizede gyártja az online tartalmakat, az akkor itthon még kiaknázatlan műfaj úttörőjének számít. Másikuk csak pár éve, már egy jól bejáratott influenszer világba érkezett, de annál gyorsabban és hangosabban robbant be a közönség és a hirdetők kegyeibe. Viszkok Fruzsi és Whisper Ton megélhetéssé konvertálták online tartalmaikat, és a hazai influenszer marketing fontos szereplői lettek. Mennyi munka van emögött és meddig működhet az online figyelemből épített énmárka? Többek között erről beszélgettek Gólya Ágival a Forbes Flow 30/30 Kisszínpadán.
„Nagyon kezdeti fázisban volt az egész vlog műfaj, nem néztek sokan, ezért lehetett kísérletezni.” A hazai influenszerek egyik első fecskéje, Viszkok Fruzsi tíz éve blogolással kezdte, majd a betűket lassan felváltották a Youtube-videók. Az akkor tizenhét éves lány elsősorban szépségápolási témákkal foglalkozott, és az itthon újdonságnak számító formátum hozta is a nézőket, rövid idő alatt 10 ezer feliratkozója lett, ami akkor brutális eredménynek számított. (Csak összehasonlításképp: jelenleg ez a szám Fruzsi csatornájánál több mint 400 ezer.)
Az influenszerek, azaz véleményvezérek, mivel közösségi felületükön sok követővel rendelkeznek, tömegeket képesek mozgatni, ez pedig a hirdetőknek is csábító.
Fruzsinak hosszú távon is sikerült felhasználnia az online térben megalapozott ismertségét, kiadott már könyvet, határidőnaplót és saját kozmetikai márkát is. A nála egy majdnem tízessel fiatalabb Whisper Ton szintén hisz abban, hogy a közönség növekedésével a tartalmak konvertálhatóak, és az érdeklődés egy örökké tartó folyamattá válhat.
Ez igenis munka
„Küldtek egy terméket, én meg örültem, hogy úristen, kaptam egy szempillaspirált” – nosztalgiázik Fruzsi, hogy nézett ki az első hirdetői együttműködése. Mivel Magyarországon a vlogolásnak tíz éve még nem volt múltja, a tartalomgyártók és a fogyasztók mellett a hirdetőknek is egy vadiúj piacot kellett kiismerniük.
Nemcsak kiismerték, komplett iparággá duzzasztották az online tartalmat és az azzal járó figyelmet. Az influencer marketing a reklámügynökségek egyik legjelentősebb lába lett itthon is.
Még magának Fruzsinak is nehéz volt elfogadnia azt, hogy amit csinál az érték és befektetett munka. „Beleteszem az energiát, az időt, és ennek megkérhetem az árát. Ez hosszú folyamat volt, nem tudott senki segíteni, mert mindenki ekkor próbálta kitaposni az utat.”
Fruzsinak az egyetem elvégzése óta a tartalmai nemcsak extra bevételt, hanem konkrét megélhetést is jelentenek, ezt pedig még mindig sokan nem tudják lenyelni.
„Érdekes kettősség, mert ha műsort vezetsz, vágsz, sminkelsz, arra mindenki bólint, de ha azt mondod, hogy vlogger vagy, akkor mindenki csak néz. Pedig én a felsoroltakat mind csinálom, ráadásul magamtól tanultam ki őket.”
A hirdetőket leginkább a számok, nem pedig a tartalom érdekli
„Öreg vagyok. Nézem ezt a videót, és elfáradtam” – viccel a huszonnyolc éves Fruzsi a másik vendég, a nyolc évvel fiatalabb Whisper Ton (polgári nevén Strenner Antal) bejátszott videója láttán.
A fiatal influenszer az Instagram, a Facebook és a Youtube mellett elsősorban a TikTokon nyomul, mint mondja, az ő generációjának már ez a legkönnyebben fogyasztható platform. Négy éve hobbiból kezdte el a TikTok elődjére, a Musical.ly-re feltöltött videós tartalmakkal, körülbelül egy évig egy fillért sem látott értük. Ellentétben Viszkokkal, neki már egy olyan érában kell kitűnnie, amikor már gyakorlatilag minden elérhetővé vált az interneten.
„Nem gondolom, hogy olyat csinálok, amit ne lehetne rekreálni, de a személyiségem nagyon valós a kamerán keresztül. Emiatt tartok itt.”
Szerinte ma már nem egyszerű online tartalomgyártóként helyt állni, mikor nincs új a nap alatt (őt is megvádolták már plágiummal). „Nem tudsz teljesen egyedi lenni és inkább arra kell törekedni, hogy a tartalmat a személyiségünkkel a sajátunkká tegyük.” Neki bevált, munkái nemcsak a követők, hanem a hirdetők figyelmét is felkeltették.
Videóinak kreativitása és a profizmus, amivel elkészíti őket, messze kimagaslik a magyar TikTok-szcéna és korosztálya sivatagából. A legváltozatosabb témákat dolgozza fel igencsak szorgalmasan, és ezzel már kamaszként jól keresett. Idén céget is alapított – írtuk a Forbes legértékesebb celebek listáján Tonról, akit zsűrink 2021 legjobb tiktokkerének választott.
Mindketten abban hisznek, hogy csak akkor lehet hosszú távon fennmaradni, ha önazonosak maradnak. Fruzsi már ismeri annyira a piacot, hogy tudja, mi az, ami száz százalékosan működik és mivel lehet hirtelen nagy nézettséget generálni, de ő inkább hisz a következetességben és a báziskövetők megtartásában. „A közönségem velem nőtt fel, a legnagyobb arányban azok követnek, akik anno a blognál is velem voltak.”
A hirdetői szerződésekben persze kikötés, hogy tartózkodjanak a szélsőségektől, de abban mindketten egyetértenek, hogy a hirdetőket leginkább az elérések, nem pedig a tartalom érdekli.
Fruzsival és Tonnal is sok olyan cég együttműködne, amik filozófiája vagy stílusa teljesen távol áll tőlük, ezekre mindig nemet mondanak.
Szerintük fontos, hogy valaki konzisztens legyen és akkor is gyártsa a tartalmat, ha azt adott esetben kevesebben nézik, de az influenszer számára fontos témát érint. Nem a mennyiség a lényeg: ha a csatorna átcsap egy futószalagon gyártott tartalomgépezetbe, azt a nézők is kiszagolják. Fruzsi úgy látja, hogy a magyar piac ugyan picinek tűnik, még sok kiaknázatlan terepe van. „Rengeteg olyan csatorna van, ami a személyiségre, egy adott életre koncentrál, viszont olyanból kevés van, ami niche témákra fókuszál, tematikus.
Nem nekik kell gyereket nevelni
„A cél az, hogy hiteles legyél és add önmagad. Nem azért kezdtem el, hogy példakép legyek, én mindig azt kommunikáltam, hogy az fogyassza a tartalmaimat, aki tud velem azonosulni” – mondja Ton. Igyekszik figyelni arra, hogy ne mutasson rossz példát a célcsoportját jelentő fiataloknak, de úgy érzi, mindig lesznek dolgok, amikbe valaki úgyis beleköt.
„Van bennem egy automatikus öncenzúra, és lehet, hogy bizonyos témákban jobban kifejteném a véleményem, de nem akarom utána mentegetni magam.” Fruzsi egyébként is kerüli, hogy radikális témákban megszólaljon, szerinte nála egyértelmű, ki a célközönség, és annak megítélése, hogy a tartalmaihoz a fiatal hozzáférhet-e, vagy sem, az a szülő felelőssége.
Ton egyébként sem foglalkozik a kommentekkel, szerinte az ő tartalmai eleve megosztóak, amiket valaki vagy nagyon szeret, vagy nagyon utál. „Sok embernek nehéz elfogadni azt, hogy valaki boldog és elégedett magával.
Az Instagramon például akárhányszor posztolok, mindig mínuszba megyek.”
És hogy mennyi időt vesz el az influenszer munka az életükből? Ugyan mindkettőjük mögött áll egy ügynökség, aki a kommunikációért, a hirdetői együttműködésekért és az adminisztrációért felel, a tartalomgyártás az ő reszortjuk. A felvételek, a vágás és egyáltalán a kreatív ötletelések egész hetes melók.
Borítókép: Viszkok Fruzsi // Facebook