Egyre több applikáció köt dollármilliós tőkebefektetési üzletet, ahogy a pandémia átterelte a hívőket a telefonjukra.
A nyugati világban egyre csökkenő hitélet iránti érdeklődés mellett a koronavírus járvány is megtépázta a templomok látogatottságát: több felszentelt helyet zárva tartottak, vagy elővigyázatosság miatt maradtak távol a hívők.
A trendekre több applikáció fejlesztő, valamint kockázati tőkebefektető is ráugrott: 2021-ben jelentősen megnövekedett a befektetések mértéke, írja amerikai anyalapunk, a Forbes.
2016-ban ugyanis 6,1 millió dolláros befektetést látott a piac, ez azonban 2020-ban 48,5 millió dollárra, idén pedig 175,3 millió dollárra – nagyjából 57 milliárd forintra – növekedett.
Az Egyesült Államokban a koronavírus szintén kiterelte az embereket a templomokból, a hitüket azonban csak megerősítette a járvány: az amerikaiak 28 százaléka szerint megerősödött a hitük a pandémia hatására. A felére visszaeső templomi látogatottság azonban több keresztény felekezetet arra sarkallt, hogy hibrid módon tartsa a gyülekezeti eseményeit.
Nem vasárnap használják a legtöbbet
Az egyik legnépszerűbb felekezeti applikáció, a katolikus tanokat követő Hallow (magyar fordításában Szent) 50 millió dolláros befektetést kapott idén. Az imádkozáshoz rutint, a Bibliához magyarázatot adó, profitorientált alkalmazásban
még a keresztények számára híres személyek, színészek tartalmai is megtalálhatóak.
A szintén keresztényeket célzó Glorify (Dicsőítés) alkalmazás 40 milliós tőkebefektetést szerzett idén, a befektetők között nem csak bankok, hanem Michael Bublé is szerepel.
A vallási appoknak terepet is kell nyerni, ugyanis nem egyedülállóak a piacon: a világi oldalról több meditációs versenytárs is létezik, mint például a 2 milliárd dollárra értékelt Calm. Kérdés, hogy hogyan tehetik: több kritikus hang ugyanis arra hívta fel a figyelmet, hogy a vallási applikációknak etikátlan előfizetői díjat felszámolniuk.
„Nem gondolom, hogy bármelyik vallási app profitorientált kéne, hogy legyen. Az imádkozás mindig is ingyenes” – mondta Walter Rossi, a washingtoni bazilika rektora.
Érdekesség, hogy a legtöbb applikáció aktivitását nézve nem a keresztény hitélet legfontosabb napja, a vasárnap a kiugró: ez arról árulkodik, hogy a legtöbben kiegészítőként használják a hívők, nem pedig a személyes, gyülekezeti találkozások alternatívájaként.
Borítókép: Akira Hojo // Unsplash