12 millió német dízelautó-tulajdonos kapott a szívéhez tegnap, amikor a lipcsei Szövetségi Közigazgatási Bíróság kimondta, hogy a helyi önkormányzatok kitilthatják a dízelautókat a német nagyvárosok központjaiból. A döntés azonban nem csak őket érinti rosszul, a Forbes.com szerint a német autógyártóknak is fel kell készülniük a dízelautók népszerűségének további csökkenésére.
Döntött a német Szövetségi Közigazgatási Bíróság: a légszennyezettség csökkentése érdekében a helyi önkormányzatok kitilthatják a nagyobb városok központjaiból a dízelautókat. A döntés egyelőre a stuttgarti és düsseldorfi autósokat érinti (a bíróság egyelőre ezt a két várost kötelezi szeptembertől a szabály betartására, a 2015-ös Euro 6-osnál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású dízelmotoros járművekről szól döntés). Az viszont már most látszik, hogy a döntésnek komoly következményei lehetnek az egész autóiparra nézve, a nagyobb gyártók (BMW, Mercedes, Volkswagen) jobban teszik, ha felkészülnek.
A dízelautókra már 2015 óta rájár a rúd, ekkor ismerte be a Volkswagen, hogy manipulálta egyes dízelautóinak motorszoftverét, hogy a teszteken kedvezőbb károsanyag-kibocsátási számokat mutassanak, mint amennyit valójában produkálnak. A lipcsei bírósági döntés valószínűleg további népszerűségcsökkenéshez vezet majd.
Arról, hogy vajon milyen komolyan érinti majd a piacot a bírósági ítélet, a vélemények megoszlanak. Alexander Haissl, a német Berenberg Bank elemzője szerint a negatív hatások széleskörűek lesznek. Tovább esik majd például a dízelautók piaci részesedése. A legrosszabbul szerinte a német gyártók járnak, nekik a dízeljárművek az eladások 50 százalékát teszik ki. Mások a döntés precedensteremtő jellegét hangsúlyozzák, a stuttgarti és düsseldorfi példán felbuzdulva valószínű, hogy más európai városok is megfontolják a szabály bevezetését.
A Bernstein Research elemzője, Max Warburton kevésbé presszimista. „A tényleges kitiltás nem azonnal jön majd. A szabály valószínűleg korlátozottan lesz bevezetve, például úgy, hogy csak a legszennyezettebb körzeteket érinti, és csak bizonyos időjárás esetén. Az is valószínű, hogy eleinte csak a legrégebbi dízelautók lesznek kitiltva.
A városoknak érdekükben áll, hogy a kitiltást a lehető legóvatosabban oldják meg, hogy a városlakók azért tudjanak ingázni. A német kormány sem szeretné, hogy a döntés túl durván érintse a gyártókat vagy a gazdaságot.”
Warburton megjegyzi azt is, hogy már most formálódnak csoportok, akikre a szabály nem vonatkozik majd, az egyik ilyen kivételezett kör például a kisteherautóval dolgozó mesteremberek lehetnek. Azzal ő is egyetért, hogy a döntés precedenst teremt majd környezetvédelmi lobbicsoportoknak arra, hogy más európai városok is hasonló szabályokat hozzanak.
A környezetvédők mindenesetre ünnepelhetnek. James Thornton, a Client Earth CEO-ja szerint a döntés egyértelmű üzenet az iparágnak, hogy itt az ideje tisztább megoldásokat fejleszteni.
Németországban múlt hónapban a dízeleladások az autópiac 33 százalékát tették ki (2017 januárjában ugyanez 45 százalék volt). A dízelautók eladására egész Európában rájár a rúd: míg 2011-ben az újonnan eladott autók 56 százaléka volt dízel, a becslések szerint 2025-re 15 és 25 százalék közé eshet vissza.