Mesterséges intelligencia, hús-vér stylist, internet: egy berlini startup új utakat kezd járni az online shoppingolás világában – kifejezetten férfiak számára.
Julia Bösch, az Outfittery társalapítója szerint egy férfi számára háromféle vásárlás létezik:
- Amikor tudja, mit akar, például lecserélni az alsónadrágjait.
- Amikor kábé megvan, hogy mit szeretne, és csak a megfelelő árnyalatot, méretet kell megtalálnia.
- Amikor lövése sincs, mit akar, de kell valami akár az irodába, akár egy különleges alkalomra.
A probléma szerinte ott kezdődik, amikor nem az első esetről van szó, mert abban az esetben az emberek (legalábbis Németországban vagy az Egyesült Államokban) csak felmennek az Amazonra és megrendelik az utánpótlást azokból az alapdarabokból, amikből mindig ugyanaz kell. Azonban ha a második vagy harmadik opciót kell választani, az online shoppingba beletörhet a bicska.”Pedig igazából csak azt akarod tudni, hogy mi az, ami jól áll” – mondta az amerikai Forbesnak.
Erre a dilemmára húzott céget, amiben a mesterséges intelligenciát 150 hús-vér stylisttal egészítette ki.
Ma a cég nem csak a hatodik szülinapját ünnepli, hanem azt is, hogy már 500 ezer vásárlója van összesen nyolc európai országban. Amerikában az Outfittery női verziója elég nagyot ment. A Stitch Fix nevű startup 120 millió dollárt szerzett amikor tőzsdére lépett. De vajon ez menni fog a férfidivat terén is? „A személyre szabhatóság a következő lépcsőfok az értékesítésben, és mi ennek szeretnénk a páneurópai vezetői lenni” – mondja.
Julia Bösch és Anna Alex / Fotók: Outfittery
Julia Bösch és Anna Alex együtt indította az Outfittery-t 2012-ben, amikor az egyik ismerősükről megtudták, hogy 100 dolláros órabért fizet egy stylistnak csak azért, hogy segítsen neki ruhát vásárolni. „Láttuk, hogy igény van a kényelmes vásárlásra – különösen férfiaknál” – mondta az amerikai Forbesnak. A berlini startup eddig 62 millió dollárnyi befektetést zsákolt be, a befektetők között pedig ott van például az a Northzone is, akik a Spotify szekerét tolták annak idején.
A befektetésnek köszönhetően Bösch-ék meg tudtak erősödni Németországban (a márkaismertségük 75 százalékos), illetve a skandináv országokban is sokan használják már őket (különösen a 25-55 éves korosztályból). „Nem ritka, hogy egy család több generációja is nálunk vásárol” – mondja az alapító.
Valamit tényleg tud a cég. A vásárlók átlagosan 200 eurót költenek egy körben, ami elég jó eredménynek számít, viszont ide is el kellett jutni valahogy. Sokat szívtak azzal, hogy nem minden márkával tudtak együttműködni, a náluk forgalmazott kb. 100 márkából 80 ismert és népszerű, 20 viszonylag ismeretlen).
Az Outfittery az utóbbi időben elég sokat fektetett a gépi tanulás fejlesztésére (2016 óta majdnem megduplázták a fejlesztőcsapat méretét.) Az írott vagy éppen képes kérdőívek mögött (mint például a ”hordana-e ilyen inget” kérdésre feldobott 5 különböző kép) finomhangolt mesterséges intelligencia dolgozik, és a végén ez irányít a megfelelő stylisthoz, a gépi tanulás része pedig folyamatosan gyűjti az infókat a vevő ízléséről, és segít a stylistnak is. A júzer feltölthet magáról fotót, hogy még egyszerűbb legyen a dolog, vagy foglalhat időpontot a stylistnál.