A Prezi múlt héten jelentette be, hogy megvették az Infogram nevű, grafikonokkal foglalkozó startupot. A bejelentés után beszélgettünk a két startup alapítóival, Árvai Péterrel (Prezi CEO) és Mikko Järvenpäävel (Infogram CEO).
Kérdezett: Laza Bálint és Somody Evelin
Mennyire működik majd külön a két cég? A felvásárlás bejelentésében azt írtátok, Infogram megvásárlása nem egyenlő a beolvadással.
Árvai Péter: Folytatni fogjuk a Prezi üzemeltetését és az Infogramét is külön-külön. A termékek továbbra is megmaradnak, ugyanakkor elkezdünk dolgozni több közös projekten. Szóval mindkét irányt visszük majd. Például 10 hónappal ezelőtt lement az első megosztott hackathonunk (jellemzően 1-2 napos, koncentrált projektmunka). Emellett például jövő héten az egész rigai csapat (az infogram eredetileg lett startup) itt lesz, hogy eltöltsünk három napot együtt, álmodozzunk a közös jövőről.
Árvai Péter, Prezi CEO
Ki tudnád fejteni a részleteket egy kicsit? Egyesítitek például a felhasználói adatbázisotokat?
P: Még nincs semmilyen termékbejelentésünk, elmondjuk majd, ha ott tartunk. Egyelőre annyit mondhatok, hogy több időt fogunk a közös munkára áldozni, közös dolgokat csinálunk.
Mikko Järvenpää: Keressük a lehetőségeket a közös munkára.
Az Infogram tulajdonképpen már az elejétől kezdve felnézett a Prezire.
Az alapítóink 5 évvel ezelőtt találkoztak először, hogy tanácsot adjanak egymásnak. Természetesen nagyon sok közös van bennünk, mind a termékekben – a szerkesztő, ami vizuális kommunikációt alkot, a könyvtár, ami tárolja a tartalmat -, mind a gondolkodásban.
P: Csak hogy megértsétek, hogy ez az egész, hogyan állt össze: talán tudjátok, hogy a Prezi akkor lett először ismert, amikor a Ted-előadók elkezdték használni, az Y-generáció körében terjedt legjobban. Az emberek általában megrekedtek a Microsoft világában, és amikor ezek a fiatalok lediplomáztak, vitték magukkal a Prezit a cégekhez. Ezért 10 hónappal ezelőtt elindítottuk a Prezi Businesst.
Az ügyfeleknek egyre nagyobb igénye van az egyszerűbb adatfeldolgozásra. Az üzleti szektorban a marketingesek és értékesítők között növekszünk legjobban. Ők igénylik az adatvizualizációt, hogy jobban meséljenek történeteket.
Elindítottuk a Prezi Nextet is, ami egy új platform. Egyszerűbben márkázhatók vele a prezik, az előadók mérhetik és elemezhetik az előadásaikat, könnyebb becsatornázni a megbeszélések vitáit is. A Prezi Next még ennél is több, teljes egészében új, technikai platform, amibe beépíthetsz más szolgáltatásokat, újíthatsz. Így egyszerűbb gondolkodni új, izgalmas dolgokról, közösen az Infogrammal. Ilyen új megoldás például a Prezi AR (a Prezi kiterjesztett valóságra optimalizált változata), amit pár hete mutattuk be a Teden.
Egyáltalán, miért van szükség vizualizált adatokra a történetek elmeséléséhez? Bár ezt már megosztottuk, de a Prezi tényleg egy olyan eszköz, ami segít az embereknek feldolgozni a sztorijaikat. Az Infogram elsősorban egy eszköz, ami szintén ebben segít. Szóval miért van szükségetek külön a Prezire és külön az Infogramra, vagy talán a kombinációjukra?
Például az extrémen nagy szegénység a világban jelenleg csökken. A legtöbb ember mégis azt hiszi, hogy hatalmas szegénység van világban.
De meg kell nézni az adatokat, hogy valóban megértsd miért csökken ez a szegénység. Rengeteg ilyen helyzet van. Mikko tud erről többet mondani, amikor az anekdotikus információ, egy éhező gyerek képe talán félrevezeti az embereket, azt hiszik, ennyi az igazság.
M: Ez abszolút igaz, ezért kell specializálni. Missziónk, hogy megnöveljük az adatok iránti érdeklődést a világban. Ez egy nagy dolog. És a műveltségbe beletartozik az írás és olvasás is ugye? De nem csak valaminek az olvasása elérhető, te is tudsz írni valamit, hogy megértsd, hogy a sztori, hogy állt össze. A felhasználókat minél komfortosabb helyzetbe hozni, rengeteg adat jelenik meg a médiában, és ezeket meg kell érteni. Szóval nekünk csak ott kell lenni, hogy segítsük a jobb megértést.
A két szoftverben vannak technikai hasonlóságok is?
M: A termék technikai részletei? Ez szerintem kevésbé fontos, Péter ugye említette a Prezi Next platformot, ami extrémen erős újítás és sokkal több lehetőséget és kihívást látok ebben.
P: Ti srácok ugyanazt az utat jártátok végig, mint mi…
M: Igen, erről mondhatok egy keveset, szóval az Infogram neve magába foglalja az alapötletet is, hogy egy infografikákat készítő eszközt hozzunk létre, leprogramoztuk, elkezdtünk az üzleti oldalával foglalkozni, bevonni minél több embert. Szóval ez nálunk egy nagyon természetes következő lépés volt, hogy a felhasználóink már csinálják és használják a termékünket és gyártják a saját adatvizualizációjukat.
Mikko Järvenpää, Infogram CEO
A létrejött termék tehát egy Prezibe integrált Infogram lesz vagy egy teljesen új dolog?
P: Mivel még nem volt semmilyen termékbejelentésünk, csak ti spekulálhattok szabadon mint újságírok.
Arról, hogy az utaink hogyan keresztezték egymást van egy érdekes infó, amit elmondhatok. Néha a cégeknek nem megy jól, és ilyen helyzetbe kényszerülnek, ezeknek a srácoknak (az Infogramnak) viszont nem kellett eladniuk a céget.
Ki keresett meg kit először?
A két vezető egy San Franciscó-i irodában találkozott öt évvel ezelőtt, és azóta is kapcsolatban maradtak, hogy ötleteljenek, például ennek az eredménye lett a hackathon is, ebből tudták, hogy tudnak együttműködni.
A Prezinek vannak ehhez hasonlóan baráti kapcsolatai más adatvizualizációval foglalkozó cégekkel?
P: Persze sok van, de neveket nem mondhatok. Hogy fogunk-e más cégekkel együttműködni, azt így előre nem lehet tudni, az biztos, hogy nem erre építünk stratégiát, hogy a Prezi növekedésbe kezdjen. De beszélünk más cégeket is a miknek van valamilyen relevanciájuk a missziónkkal kapcsolatban. Ilyen összeillést találtunk ugye az Infogrammal, akikkel feltehetően új utakat találunk a munkában.
Az ügyfeleitek között vannak médiacégek, illetve az üzleti szférából érkező felhasználók is, melyik körében vagytok népszerűbbek? Melyik használja többet az Infogramot?
M: Ezt biztosan mondhatom, hogy a üzleti szférában a legnagyobb a növekedésünk.
A fizetős vagy az ingyenes felhasználók vannak többen?
M: Mivel először egy próbaverziót próbálhatnak ki és a limitált próbák lejárása után tudnak előfizetni, így válnak fizet ügyfelekké, a válaszom mindkettő.
Hányan vannak a fizető és nem fizető felhasználók?
M: A számokon túl, nekünk több mint 3 millió regisztrált felhasználónk van. 5 milliónál is több darab tartalom, amit 1,5 milliárdszor néztek meg. Ezek azok az egzakt számok amiket megoszthatok.
Az Infogramnál fizető felhasználók között a cégek vagy a magánszemélyek vannak többségben?
M: Mi is a saját termékeinket használjuk magunk promózására, vannak adataink, amit vizualizáltunk…
Mi a helyzet a Prezivel ebben a kérdésben?
P: Amikor a Forbes címlapján voltunk (2015 február) 50 millió felhasználó készített már Prezit, ők alkotják a legnagyobb adatvizualizációs közösséget online prezentációk tekintetében, de azóta ez a szám 80 millió, akik 325 millió Prezit hoztak létre. A Preziket 3 milliárdszor nézték meg, de ez csak a szám, akik online ráklikkelnek, azt nem tudjuk mekkora közegnek mutatja meg offline.
A fizetős felhasználók százalékát el tudod mondani?
P: Nem. De mindkét vállalatnak pozitívan a mérlege, be tudják fizetni a számlákat.
A kollégám becslése szerint 5 és 10 millió dollár között fizethettetek az Infogramért. Eltalálta?
P: Nincs hozzáfűznivalóm ehhez, úgy értem, ennek a ti spekulációtoknak kell lennie, de annyit mondhatunk, hogy pozitívan jövünk ki. Másfelől privát cégek vagyunk, és nem kell ezeket az információkat megosztanunk, de a felvásárlás a készpénz és részvény keveréke volt.
Felvásárlás, így minden infogramos mostantól tulajdonos a Prezinél, mint részvényes, ahogy a Prezi összes alkalmazottja is.
A felvásárlást bejelentő közleményben azt írtátok: a Prezi mostantól képes arra, hogy startupokat vásároljon. Ezek lesznek a következő lépések vagy ez csak lehetőség?
P: Ahogy említettem, ha találunk valami hasonlóan passzolót, ahogy most. Igen, ez megtörténhet újra. De nem ez a cég célja, hanem az emberek közti kommunikáció segítése. Szerintem egyszerre vagyunk opportunisták és antagonisztikusak.