A keresőkben történő rangsorolás egyik legfontosabb kritériuma, hogy mennyi és milyen minőségű link mutat az oldalunkra. Minél több és erősebb link mutat ránk, annál feljebb kerülhetünk a találati listán. Talán pont ezért egyre inkább terjednek azok a módszerek, amivel nemcsak a pénzüket dobják ki az ablakon a linket vásárlók, de akár hátrább sorolást is kockáztatnak a keresőben – hívja fel a figyelmet vendégszerzőnk, Csentes Zoltán SEO-szakértő.
A linképítés a keresőoptimalizálás (SEO) azon területe, ahol megpróbáljuk növelni a ránk mutató hivatkozások számát. Sajnos sokan ebben is az olcsóbb utat próbálják választani, és így teret engednek olyan linképítési módszereknek, amivel a KKV-k vagy bárki más könnyen megjárhatja.
Mégis hogyan lehet linket építeni?
A fizetős linképítést jellemzően két részre osztják a szolgáltatók:
- PR-cikkes linképítés,
- linkelhelyezés, meglévő tartalomban
A PR-cikkes linképítés lényege, hogy készül egy jellemzően 2–3000 karakteres cikk, ami számunkra fontos kulcsszóra épülve tartalmaz linket az oldalunkra. Ezt a cikket pedig a média kihelyezi az oldalán.
A linkelhelyezés módszer egy fokkal egyszerűbb és olcsóbb megoldás: ebben az esetben egy már régebben megírt tartalomban, utólag helyeznek el ránk mutató linket egy bizonyos kulcsszóra.
Mindkét módszer működhet, de csak akkor, ha valóban értékes hivatkozást kapunk.
De mitől értékes egy link?
A kereső algoritmusok már régen nem a ránk mutató hivatkozások száma alapján rangsorolnak, hanem a linkek minősége alapján.
Egy backlink akkor számít jónak, ha az:
- hiteles forrásból származik
- hasznos az olvasónak
- természetes módon keletkezett
Lehet akár több ezer ránk mutató hivatkozásunk, de ha ezek nem felelnek meg a fenti követelményeknek, akkor semmit sem érünk velük hosszabb távon.
25 link 30 ezerért legyen gyanús!
A hazai linképítő vállalkozások száma folyamatosan nő, ezzel együtt az árak is igen széles skálán mozognak. Vannak helyek, ahol már 1000 forintért vásárolhatunk linket, de a nagyobb sales house-oknál 10 és 100 ezer forint között kaphatunk linket.
A PR-cikkek 100 ezer fortinttól, akár milliós összegig is nőhetnek. Sok KKV egyáltalán nincs tisztában a linképítés szabályaival, veszélyeivel és naiv módon a legolcsóbb ajánlatot adó vállalkozást bízzák meg a munkával. Gyors eredményt ígérnek, olcsón.
Ezek a KKV-k jó esetben kidobják a pénzüket az ablakon, rosszabb esetben pedig organikus forgalom vesztéssel is szembesülnek, mert privát bloghálózatból (PBN) kapják majd a linkeket.
Mi a PBN és milyen veszélyei vannak?
A privát bloghálózat kizárólag linképítésre létrehozott weboldalak sokasága, aminek egyetlen célja van: manipulálni a kereső algoritmusokat.
A PBN hálózatok gyakran több 100, vagy akár 1000, sokszor egy tulajdonoshoz köthető, egy motorra – jellemzően WordPress – épülő blogokból állnak. A tartalmuk kivétel nélkül fizetett cikkek stock fotókkal, és közös jellemzőjük az impresszum teljes hiánya.
Amikor a linképítő magas DA (domain authority) értékű, jó minőségű domainekről ígér nekünk PR cikket pár ezer forintért, akkor számíthatunk arra, hogy ilyen hálózatra fog kikerülni a cikk.
A magas DA-érték félrevezető, és nem feltétlenül hazugság!
Ez úgy lehetséges, hogy a linképítő egy korábban erős DA-értékkel rendelkező, de már lejárt domain-t vásárol meg újra, majd felhúz rá egy blogot. Ilyenkor a domain még a régi DA értékeket mutatja egy ideig.
A lenti kép egy ilyen blog DR értékének alakulását mutatja:
Ez a domain fénykorában 48-as DR értékkel is rendelkezett, ami viszonylag jónak mondható a hazai interneten, végül az eredeti tulajdonos már nem regisztrálta újra. 2019-ben aztán jött egy leleményes ember és újra-regisztrálta a domaint, felhúzott rá egy WordPress-alapú blogot és elkezdte PBN-ként üzemeltetni.
Ami igazán félelmetes, hogy ez a blog még ma is 26-os DR értékkel rendelkezik, ami rendkívül félrevezető!
Csak idő kérdése, hogy a Google büntessen
A kutatásaim során rengeteg példát láttam arra, hogy sok ilyen PBN-ről érkező linkkel, rövid távon, tényleg lehet eredményt elérni. Valamiért a hazai vezető keresőmotoron még mindig át tudnak csúszni bizonyos PBN-hálózatok, annak ellenére, hogy egyértelmű mutatói vannak az ilyen oldalaknak.
Például elég csak megnézni, hogy milyen számban hivatkoznak a domainre, és a domain milyen számban linkkel más oldalakra. Ha azt látják, hogy a domain-re mindössze 40 oldal hivatkozik, ugyanakkor az 5000 domain-re linkkel, akkor az egyértelmű jele annak, hogy ott bizony nem „természetes” úton keletkeznek a linkek!
A Google tehát nagyon is jól ismeri ezeket a hálózatokat, és csak idő kérdése, hogy kijöjjön egy algoritmus frissítés, ami érvényteleníteni fogja ezeknek a linkeknek az erejét.
És amikor ez megtörténik, ezek az ügyfelek csak pislogni fognak, hogy miért nem jelennek már meg sehol a keresőben.
Mivel nagyon elterjedtek ezek a hálózatok, meg merem kockáztatni, hogy legalább olyan szintű rangsor változásnak lehetünk majd tanúi, mint amit utoljára talán a Penguin algoritmus frissítés során láthattunk.
3 tipp, hogy ne PBN linket vegyél
- Mindig kérd ki előre a domain listát
Az első és legfontosabb dolog, hogy attól semmit se vegyünk, aki nem hajlandó előre kiadni, megnevezni azokat az oldalakat, ahonnan linkeket fogunk kapni! Ezeket a legtöbb esetben azért nem adják ki, mert takargatni valójuk van! Vagy nagyon magas áron közvetítenek, vagy nem akarják, hogy utána nézzünk az oldalnak.
- Ellenőrizzük a hitelességet
A legtöbb hiteles, és már bizonyított weboldal valamelyik sales house-nál már biztos, hogy megtalálható. A kiadóknál szigorú előszűrés van ezen a téren, így ezek az oldalak megbízhatóak. Ha esetleg mégsem találjuk meg itt az oldalt, akkor a következő adatokat ellenőrizzük:
- Milyen az oldal forgalma
- Milyen az oldal DA/DR értéke
- Szerepel-e impresszum és tulajdonosi adatok rajta
- Milyen arányban linkel és linkelnek rá
- Hasznos, releváns tartalom van rajta
Olvassuk el a legutolsó 10-20 cikket rajta. Ellenőrizzük, hogy ezek minősége milyen, a bennük található linkek „természetes” módon keletkeztek-e? Ha szinte az összes tartalom fizetett cikk, az nem jó.
Csentes Zoltán
SEO-szakértő
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a szerkesztőség tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.