Herdon Erika üzleti terve már akkor a fiókjában állt egy iskolai feladatnak köszönhetően, amikor még esze ágában sem volt a topmenedzseriről ékszerkészítői pályára váltani. Jó, hogy végül mégis megtette: a Heria Enamel márka tűzzománc ékszereit ma már hordják a legbefolyásosabb magyar nők, ahogy viselik színésznők Cannes-ban is. Magyarországon öt helyen, továbbá Németországban, Észtországban, jövőre pedig már Törökországban, Izraelben és Angliában is elérhetőek a kiegészítői.
Az idei Cannes-i Filmfesztiválon Kecskeméti Zsuzsi nyerte a legjobb színésznőnek járó díjat Mobile Phone Filmmaking kategóriában. A fiatal színésznő a díjátadón egy magyar tervező által direkt erre az alkalomra készített fülbevalót viselt. Az ékszer tervezője Herdon Erika, akinek ügyfelei között van az amerikai nagykövet felesége és Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal elnöke is. Az árai sem feltétlenül az utca emberére vannak szabva, a fülbevalók 40–200 euró, a nyakláncok 30–200 euró, gyűrűk pedig 60–100 euró között érhetők el, mérettől és az arany- vagy ezüstbevonattól függően.
„Az a társadalmi réteg, akit én megcélzok, nem fog nevesincs ékszert venni. A célcsoportom azok a húsz és negyvenöt év közötti nők, aki nagyon adnak arra, hogy mi van rajtuk, vágynak az egyediségre, szeretik, hogy csak nekik van ilyen kiegészítőjük – mondja Herdon Erika, amikor találkozunk. – De ott vannak a fiatal lányok is, akik keresik önmagukat és lehet, hogy ez az ékszer ad nekik löketet és önbizalmat. Tapasztalom, hogy valaki vesz egyet, kicsit ódzkodik tőle, mert túl nagynak találja, de felveszi, elindul, mindenki észreveszi, mindenki megdicséri. Aztán jön, és vesz még egyet.”
Herdon Erika és bátor ékszerei (Fotó: Sebestyén László)
Erika és a tűzzománc még Mátészalkán, a helyi művészeti iskolában találkoztak a gimnáziumi évek alatt, heti egyszeri hobbifoglalkozás keretében. „A gimi és a márka elindulása közötti időben olyannyira nem foglalkoztam a tűzzománccal, hogy amikor nekiálltam, azt sem tudtam, hol kell festéket venni, semmilyen felszerelésem nem volt hozzá. Érettségi előtt, baráti unszolásra beküldtem a tűzzománc képeimet a Kocsis Zoltán és Hauser Adrienn zongoraművész pár által szervezett ösztöndíjprogramra és versenyre. El sem mentem a díjátadóra, nem gondoltam volna, hogy bármilyen elismerésben részesülnek a munkáim. Aztán hívott az osztálytársam, hogy első helyezett lettem.”
Ekkor még meg is lett volna a szülői támogatás, hogy Erika komolyabban foglalkozzon a tűzzománccal, felismerték a tehetségét. De ő inkább három közgazdász diploma, majd a pörgős projektmenedzseri és pályázatírói állás mellett döntött.
„Az üzleti szemlélet az egyetemnek és a munkának köszönhetően gyorsan kialakult bennem, tudom hogy hogyan kell egy vállalkozást felépíteni. Mindig tudtam, hogy nekem egyszer valamit önállóan kell majd csinálnom.”
Új élet a fiókból
Hét év pályázatírói és projektmenedzseri munka után egy betegség rákényszerítette, hogy újragondolja és újratervezze az egész életét. Akkor jutott eszébe, hogy előhúzza a fiókból a rég hanyagolt kézügyességet és üzleti tervét, amit még 2016-ban, házi feladatként készített el stratégiai menedzsmentből. A tanártól akkor kapott „kicsit még gyúrni kell rajta, de megvalósítható” reakció később sok erőt adott.
Nagyok, de könnyűek (Fotó: Heria Enamel)
Egy évvel a felmondása után pedig már el tudja mondani, hogy a váltás egyáltalán nem okozott neki bevételkiesést. „Már az első évben meg tudta hozni nekem azt a havi nettó 300–400 ezer forintot a márka, amit menedzserként, alkalmazottként kerestem” Jövőre pedig már felmerül a cégalapítás, mert már nehézkesen fér bele az egyéni vállalkozós, katás adózás nyújtotta évi tizenkétmillió forintos keretbe.
Szabó Ádám Csaba, az Error n’ more kerámia alapítója szerint Hedron Erika legnagyobb előnye a többi ékszerkészítőhöz képest, hogy egy nagyon alapos üzleti tervvel, tudatos stratégiával és marketinggel állt neki a márkaépítésnek. „Erikában a kísérletező szemlélet igazán különleges, semmi nem köti meg a kezét. Ugyanúgy friss jelenség a hazai zománcművészetben, mint a divatszcénában. A piacorientáltságon túl tovább árnyalja még a tervezői attitűdjét, hogy korábban modellként is dolgozott” – mondja Ádám.
„Lehet, hogy nincs kézműves végzettségem, de azt tudom, hogy hogyan kell megjelenni a piacon, milyen költségekkel számoljak, milyen lehetőségek vannak, milyen támogatásokat tudok igényelni. Sok művész azért nem jut egyről a kettőre, mert fogalma nincs arról, hogyan kell egy vállalkozást elindítani, és úgy van vele, hogy ha ő alkot, az szép, vegyék meg”– mondja Erika.
„Én felállok és addig megyek, addig nyomulok, ameddig észre nem vesznek. Ez a menedzserszemlélet kell hozzá. Nagyon sok ember csinál nagyon sok minőségi és értékes dolgot, lehet, hogy vannak, akik sokkal szebbet csinálnak, mint én, de ha ő nem próbál meg minden lehetőséget megragadni, akkor senki nem fog odaállni elé, hogy gyere, majd én felkarollak.”
Zománc ruhaanyagra
Erika a csepeli családi házuk alsó szintjét rendezte be magának műhelyként. Itt megy végig körülbelül heti ötven ékszer a két-három napos elkészülési folyamaton; eddig mindent egyedül csinált. Vörösréz alapból először formára kell vágni a leendő ékszert, utána jön a többrétegű iszapzománc festék, majd az égetés az ezerfokú medencében és a csiszolással, fényezéssel járó utómunka.
„Olyan jó lenne, ha lenne egy olyan napom, amikor nem kell Instagram-posztokat és videókat csinálnom vagy könyvelnem, és csak az ékszerkészítéssel foglalkozhatnék. De ez sohasem jön össze, mert mindig szólnak, hogy most itt kell tölteni, ott kell tölteni a boltot, akkor rohangálni kell. Olyan, hogy napi nyolc órát tudnék alkotni egybefüggően, nincs.”
Ruhákban is gondolkodik (Fotó: Sebestyén László)
Az eladásai eddig viszonteladói alapon működtek öt magyar (Mono Art and Design, Fian Koncept, Home of Fashion, Csendes Concept Store, Irsa Designer Shop) egy német és egy észt dizájnerboltban, jövőre pedig kaphatunk Heria Enamel ékszereket már Angliában, Izraelben és Törökországban is.
Ha minden a terv szerint halad, Herdon Erika saját boltja, ami egyben műhelygaléria is, 2020 januárjában nyílik a Palotanegyedben. Ha a bizományi boltok helyett saját maga intézik az eladásokat, az duplájára növeli a bevételeket.
Erikának esze ágában sincs lassítani, a márkaépítés, a növekedés, az egyre több külföldi és hazai együttműködés mellett tervei nem merülnek ki az ékszerben. Egy saját ruhakollekcióra is rá akarja rakni a zománcot, úgy egy márka alá tenni a technikát, mint még előtte senki, „azt a mintát, amit szabad szemmel nem látsz a zománcban, azt fogod látni az anyagon kinagyítva”.