Rejtett kóddal látja el a felhasználók képeit a Facebook, ami nem csak azt követi le, hogy kik látják és osztják meg a képet, hanem azt is, hogy ki tölti le majd újra fel – írja az amerikai Forbes.
A kódot egy twitterező szúrta ki, mikor szerette volna megnézni egy általa talált kép forrását. A kódban talált nyomok alapján a Facebook a kép letöltése után is követni tudja annak útját, felismeri, ha valaki ismét feltölti azt, és a gyűjtött adatok alapján célzott reklámokkal bombázhatja a megosztás körébe tartozó felhasználókat.
Ez a fajta ellenőrzés nem újdonság, és nem is kifejezetten titok, hisz a nagyobb techcégeknek is érdeke, hogy megelőzzék a szerzői jogsértéseket, amire kiváló módszer a forrásvédelem. Csakhogy ez esetben a Facebook jó eséllyel minden képet feldolgoz, és mivel a cég portfóliója messze túlmutat az oldalon, a bele tartozó appokon terjesztett tartalmak útját is követni tudja.
Fontos persze tudni, hogy maga a kód erre nem képes – ha letöltünk egy képet a Facebookról, az automatikusan nem nyújt kiskaput Zuckerberg számítógépének, és ha feltöltjük mondjuk Redditre sem fog történni vele semmi. Megfelelő elemzőszoftverrel viszont kiderül, honnét származik, és mivel a fájlok ide-oda küldözgetése újabb adatokkal vértezheti fel őket, a Facebook kezébe kerülve a cirkuláció összes állomása felfedhető – legalábbis elméletben.
Szakértők szerint a rendszer hátterében bizonyára hirdetési szándék áll, hisz minél jobban ismerjük egy potenciális ügyfél érdeklődését és ismeretségi körét, annál hatékonyabban vonhatjuk be őket különböző marketingkampányokba.
Ezzel a húzással a világ pénzrendszerét is bedöntheti a Facebook
A kódot felfedező Edin Jusupovic szerint „ez csak a jéghegy csúcsa”, mert ezeket a kódokat még könnyen fel lehet fedezni. A mesterséges intelligencia terjedése azonban olyan minták kifejlesztését teszi lehetővé, amelyek már észrevehetetlenek az emberi szem számára, így tulajdonképpen nincs akadálya annak, hogy a Facebook mindent megtudjon rólunk.
Kép: Glen Carrie // Unsplash