Nem gyárt több A380-at az Airbus, az utolsó új gépeket a héten szállítják az Emiratesnek – írja a BBC Business.
Az égi óriás, az Airbus A380 nem vonul teljesen vissza, de új már nem fog készülni belőle. Az utolsókat az Emirates kapja, a vállalat flottájának nagyjából fele A380-akból áll.
Az A380 a legnagyobb utasszálító repülőgép. Standard konfigurációjában 545 utast tud szállítani, de ez 853 főig bővíthető. Az emeletes, 560 tonnás gépet négy hajtómű repteti.
Érdekes módon a hatalmas mérete ellenére nagyon könnyen vezethető repülőről van szó, szakemberek szerint ugyanolyan, mintha egy kisebb gépet vezetnének. Az 1990-es évek elején létrejövő projekt az európai Airbus szimbolikus járműve volt, amit a Boeing 747 ellen indítottak.
A kilencvenes években a szakma azt hitte, hogy a meglévő repterek a folyamatosan növekvő forgalom miatt rendkívül zsúfoltak lesznek, ezért kezdett az Airbus és a Boeing is nagyobb gépek gyártásába, hogy egy leszállással több forgalmat tudjon kiszolgálni.
Máshogy alakult a piac
Az eredeti elvárásokkal szemben jelentősen átalakult a légiipar, mire az első A380 felszállhatott. A Boeing ekkor már átállt a takarékosabb, hosszabb távokat is kiszolgáló 787 Dreamliner gyártására.
A Dreamliner aerodinamikájából, kialakításából származó gazdaságos, kevés üzemanyagot felhasználó hatékony gépe végül nem a hatalmas góliátok felé vitte az iparágat.
A légitársaságok is inkább ezeket a megoldásokat preferálták: ugyan kevesebb embert tudtak szállítani, de összességében olcsóbban kijöttek a kisebb gépekkel, míg az A380 már önmagában is drága volt, ami mellé üzemanyagból is rengeteget evett.
„Az A380 technológiája tulajdonképpen a nyolcvanas évekből származik” – mondja Peter Morris, légiipari tanácsadó. A repülőgép költségessége miatt az Airbus csak 251-et épített belőle, pedig 25 milliárd dollárt fektetett a gyártásba.
Ennek ellenére az Airbus szerint számos előnye volt a befektetésnek, a későbbi 350-es modellüket például megalapozhatta a gigászi gép. Ráadásul az Emirates is jól járt az A380-akkal: dubaji központjából kizárólag a hosszabb utakra használta, használja 118 repülőjét, amivel egy niche piacot szolgál ki.
Más légitársaságok azonban nem voltak ilyen szerencsések az A380-al, az Air France és a Lufthansa is nyugadalmaztatja a repülőket.
„Egy technológiai mesterművet alkottak, de rossz vízióval. Jó repülőgép volt, de nem annak az időnek, amiben született” – mondja Shea Oakley, légiipari történész.
Borítókép: Az A380 Emirates-színekben. Fotó: Wikimedia Commons