Mennyibe kerül chatbotot fejleszteni?
Az előző cikkünkben arról írtunk, hogy általánosságban hogyan lehet a chatbotokat marketingre használni. Ezúttal azt a kérdést jártuk körül, hogy milyen chatbot megoldások közül választhatunk, és azoknál mennyire mélyen kell a zsebünkbe nyúlni.
A chatbotok mellett szóló érv leginkább az szokott lenni, hogy az emberek betegek a mobil applikációktól. Túl sok van belőlük, és telepíteni kell őket. A chatbotoknál ez a probléma nem áll fenn – mert üzenet küldő programokba, például Facebook Messengerbe, Viberbe épülnek be -, illetve elvben kevesebb előforrásból lehet előállítani őket. Legalábbis ezt szoktuk hallani, csakhogy a valóság ezúttal is árnyaltabb.
Kell nekem egyáltalán chatbot?
Akárcsak egy mobil alkalmazásnál, a chatbotoknál is – az üzleti szempontok figyelembe vétele mellett – azt a kérdést érdemes először feltenni, hogy a chatbot megoldja-e az igazi felhasználói problémát? Azért ne fejlessz egy chatbotot, mert neked egy személyes problémádra megoldást jelent, vagy mert valamelyik nagy márka is megtette. Azaz kutatással pontosan fel kell térképezni a felhasználói problémákat és igényeket és ez alapján meghozni a döntést.
A másik kérdés, amit egy esetleges chatbot fejlesztés előtt érdemes megvizsgálni, hogy
a fejleszteni kívánt szolgáltatás egyáltalán “lefordítható-e” természetes nyelvre, dialógusra.
Minél komplexebb folyamatról van szó, annál kisebb az esélye, hogy párbeszédre épülő megoldást lehet készíteni. Például egy pizza rendelés eléggé egyértelmű, mert mondjuk egy közepes szalámis pizzát kérünk. Itt a változók száma elég kevés, így a párbeszéd is egyszerű, olyan mintha egy étteremben rendelnénk, ennélfogva chatbotba ültetni a folyamatot egy megfontolandó opció lehet. Azonban, ha egy bonyolult termékről van szó, ahol tulajdonságokat akarunk összehasonlítani, termék véleményeket megtekinteni, utána pedig vásárolni is, azt meglehetősen nagy kihívás dialógusba lefordítani, és nem biztos, hogy érdemes.
Nem mellékes kérdés a demográfia sem, ha a célcsoportod az idősebb korosztályból kerül ki, egyelőre a chatbotok nem jelentenek jó választást, mert ez a korosztály az élő kommunikációt preferálja.
Ugyancsak fontos kérdés, hogy a chatbot egyszerűbbé teszi-e a felhasználó dolgát (például a mobil applikációval vagy a weboldallal összevetve)? Például egy étterem asztalfoglalási folyamatának chatbotba való bevezetése akár jó ötlet is lehet, mert általában ha online foglalunk, egy weboldalon nem kapunk azonnali visszajelzést. Ellenben egy chatbotban azonnal megtörténik a foglalás, amiről a chatbot üzenetet is küld, azaz a megoldás jobb a megszokott folyamatnál, így lehet létjogosultsága a fejlesztésnek.
Hogyan lehet előállítani chatbotot?
Három lehetőség közül is választhatunk, ha chatbotot akarunk az üzletünk számára.
Az első lehetőség a “dobozolt”, azaz kész chatbot rendszer vásárlása, ami éppen illeszkedik az üzleti igényeidhez. Emellett rendelkezésre állnak a self-service rendszerek, amelyeket egy framework keretein belül viszonylag rugalmasan testreszabhatunk. Természetesen egyedi chatbot fejlesztése mellett is dönthetünk, azaz a nulláról húzunk fel egy programot.
Hogy melyik a legjobb választás számunka, azt a pénzügyi lehetőségeink, az üzleti sajátosságaink és a technológiai feltételek határozzák meg.
Dobozolt megoldások használata
Talán hihetetlen, de már több ezer működő, kész chatbot megoldás van a piacon. Hasonlóan az App Store-hoz iOS-en vagy Google Play Store-hoz Androidon, már a chatbotokra is találhatunk piactereket, ahol kész chatbotok közül válogathatunk. Jelenleg már elérhető például a Telegram storeja. A Slacknél nincs kifejezetten chatbot piactér pillanatnyilag, de az app felületeken elérhetők a botok is. A Faceook és a Viber egyelőre ugyan nem rendelkezik chatbot store-ral, de várhatóan erre sem kell már sokat várnunk (a fejlesztőket már beengedték a platformra, köztük egy magyar csapatot is). A platform specifikus piacterek mellett általános chatbot lista oldalakon is tudunk keresni. A kész rendszerek árazása széles skálán mozog,
többnyire havi 20 dollár, azaz 5800 forint körül kezdődik.
A dobozolt chatbotok egyik legnagyobb előnye, hogy költséghatékonyak, nem kell sokat költeni a fejlesztésre. Ha viszonylag egyszerű a chatbottal megoldani kívánt probléma, akkor nagy rá az esély, hogy fogsz találni megfelelő botot.
Persze a dobozoltságnak több nagy hátránya is van, különösen hogy egyedi igények kiszolgálása nem lehetséges, így a vállalatok jelentős részénél nem jöhet szóba.
A self-service chatbot rendszerek
Az önkiszolgáló platformok segítségével elvben viszonylag egyszerűen mi magunk is tudunk chatbotot építeni. Némelyeknél szükség van bizonyos fokú fejlesztői tudásra, másoknál egyetlen sor kód megírása nélkül lehet botot előállítani. Ilyen például a Chatfuel nevű rendszer, ami Facebook Messengeren és Telegramon is működik, ráadásul 100 ezer válaszig havonta ingyenes.
A self-service chatbot rendszerek előnye, hogy kis volumennél ingyenesek, vagy alacsony havidért vehetők igénybe.
Részletes tutorial alapján akár fejlesztői tudás nélkül is lehetővé teszik chatbotok készítését
Ami a költségeket illeti, a használt botok számával arányosan a havi díj meredeken emelkedhet, azaz ez a megoldás nagy volumennél és több botnál már nem biztos, hogy megéri.
Egyedi fejlesztésű robot
Ha valamilyen okból a fenti két opció nem jöhet szóba, akkor érdemes egyedi fejlesztésen gondolkodni. Ebben az esetben egy ügynökséget, vagy egy szoftverfejlesztő céget kell felbérelni a feladatra.
A tervezés és beállítás 1,5 millió forintról indul és akár a több tízmillió forintot is meghaladhatja igényelt integrációktól függően.
A végső fejlesztési költség attól függ, hogy milyen extra funkciókra van szükségünk például analitikai felület, közvetlen hozzáférés az adatbázishoz, vagy összekapcsolás egy CRM rendszerrel.
Az egyszeri setupot többnyire havi karbantartási díj követi, ami szintén jelentős összegre rúghat. Emellett a havi díjnál szerver költséggel is számolni kell.
Összességében az egyedi fejlesztésű chatbotoknál számíthatunk a legjelentősebb költségekre, viszont elvben bármilyen egyedi funkcionális igényt megvalósítható velük. Ugyancsak az ilyen rendszerek mellett szól, hogy a profi cégek megfelelő UX háttérrel rendelkeznek, hogy azonosítsák a felhasználói és üzleti célokat és megtalálják az egyensúlyt a két elvárás között. A fejlesztést követő karbantantartás nagy előnye pedig, hogy folyamatosan fejleszteni lehet a chatbotot.
Boros Norbert, a The Cave társalapítója és stratégiai igazgatója.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tajgai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.