A külföldi online vásárlások idén az első negyedévben 28 százalékkal, azaz 121 milliárd forinttal nőttek éves alapon, ebből a Temu több mint 6 százalékot harapott.
Mi történik? Továbbra is óvatosan költünk, a fogyasztás növelése helyett inkább a megtakarítások visszaépítésére fókuszálunk. Mellette egyre nagyobb szerepet kap a külföldi online kereskedelem, főleg a Temu, sokan pedig az elhalasztott lakásvásárlásra álltak rá – írja a Portfolio.hu-n megjelent cikkében a Nemzetgazdasági Minisztérium két elemzője, Suppan Gergely közgazdász és Kisfaludy Tamás miniszteri tanácsadó.
Mit jelent ez? 2024 első felében a lakosság megtakarítási rátája évtizedek óta nem látott szintre, 16 százalék közelébe emelkedett a fogyasztás csökkenésével párhuzamosan. Noha a minisztériumi narratíva szerint a hazai kiskereskedelem lassan megkezdte a helyreállást, 2024 első negyedévében 2,2 százalékos, a másodikban 3,1 százalékos volumenbővülés volt éves alapon, és ez az EU középmezőnyének eleje, valójában ezek elég siralmas adatok. Főként, mert a kiskereskedelmi forgalmi statisztikák csak a belföldi üzletek forgalmát mutatják, miközben a magyarok külföldi (turisztikai és online) költései megugrottak.
Mennyit vásárolunk külföldről? A kínai online webshopok, a főleg amerikai streamingszolgáltatók és az online szálláskereskedők forgalma évről évre nő. A lakosság kiskereskedelmi kiadásai éves alapon 4 százalékkal nőttek 2024 első negyedévében (4337 milliárd forintról 181 milliárddal),
a külföldi online vásárlások ezzel szemben már 28 százalékkal (121 milliárd forinttal) nőttek éves alapon.
Ez mind a Temu lenne? Már a Nemzetgazdasági Minisztérium is elismeri, hogy a külföldi online vásárlások egyre nagyobb részét teszik ki a webshopos rendelések, ezek közül kiemelkedő a kínai Temu hazai térnyerése. A vállalat az idei év első negyedévében 1,6 millió magyar rendelést teljesített, 22,5 milliárd forintos forgalmat ért el. Ez a hazai online költések 6,4 százaléka.