Alexandra 25 évesen alapított vállalkozást, azóta építi az ország első márkatesztelő rendezvényeit. Bár négy éve minden napja hatalmas anyagi kockázat, most sem fél hatalmasat lépni és fejlődni.
„Hú, hát az nagyon durva.”
Mármint vállalkozást, káeftét alapítani 25 évesen. Mindezt a most 29 éves Czagány Alexandra mondja. Egy órája beszélgetünk, végig visszafogott, összeszedett, ez a mondat viszont őszinte lendülettel szalad ki a száján, elmosolyodik és fúj egy nagyot. Alexandra a vállalkozói létet, azt, hogy soha nincs megállás, a szülői házban már gyerekként is látta, saját munkatapasztalatot gyűjteni pedig 18 évesen kezdett, hat évnyi újságírói és PR területen szerzett gyakorlattal. 25 évesen mégis joggal érezhette úgy, hogy egyedül vállalkozást alapítani nagy ugrás.
„A kezdeti, szülői segítség nélkül nem ment volna.”
A kezdeti lendületéhez azért a családi mintákon túl több összetevő is kellett. „Évekig dolgoztam női magazinoknál, próbáltam mindig feljebb lépni.” Az utolsó munkahelyén egy PR-os munkakört osztottak rá, ahol egyszerre láthatta az ügyfél és a fogyasztó oldaláról a számokat, akadályokat, és hogy az egyes márkák valójában milyen távol állnak egy-egy fogyasztótól. Így jött neki az ötlet, hogy egy személyes hangvételű online magazinnal, egy kapcsolódó márkarendezvénnyel, egy nagyobb, stabil közösség kiépítésével az egyes termékeket a szokásos csatornák helyett közvetlenebb módon juttassa el a fogyasztókhoz. Miután az ötlettel megnyerte a Zsigmond Márta Médiadíj különdíját, felmondott munkahelyein, és létrehozta a Womanity Media & Events Kft-t.
„Amikor vállalkozó lettem, az egész életem megváltozott. Ez 24 órás munka, és hihetetlenül stresszes. Ezzel együtt persze jó érzés, hogy növekszik”
– mondja, de közben úgy tűnik, még egy percre sem bánta meg, hogy a saját lábára állt. 2015-öt tíz, az előző évet pedig 13 milliós bevétellel zárták, igaz, az eredményük egyelőre mínuszos. A cégben két éve Alexa párja, Szalma Ferenc is főállásban munkaerő, és a rendezvényeket megelőző hónapokban további 3-4 fő segítségük, illetve a helyszínen egy teljes stáb is van, de nincs olyan feladatkör, ami Alexandrán nem megy keresztül.
Alexandra és Ferenc
Látszólag azt csinálja, amit szeret: a márkákra, és főleg a nőkre fókuszál. A Womanity kisebb rendezvényekkel indult, utóbbi másfél éve alatt viszont már a negyedik nagyobb eseményére készül szeptemberben. Ahhoz képest, hogy a vállalkozó lánynak semennyi rendezvényes tapasztalata sem volt, nem rossz, hogy a Womanity Fesztiválon a Várkert Bazárban legutóbb már 1500-an vettek részt. Ők száz különböző márkát ismerhettek meg első kézből, az 1000-1500 forintos belépőjegyben benne volt, hogy mindent ki is próbálhattak.
„Minőségi énidő-nap” – így jellemzi a főszervező. De ahogy elmondja, a Womanity olyan, mint egy igazi jó hétvégi piac, csak a zöldséges helyett a legnagyobb autógyártók vagy kozmetikai márkák adnak tippeket és ajánlják a legfrissebb dolgaikat. Alexának ugyanis kulcsfontosságú, hogy a márkatesztelésnek ne legyen expószaga. Itt nincsenek épített standok vagy egyszerű szórólapozás. Minden kiállító saját programokkal készül, az autós a gyerekülés elhelyezéséről beszél, a nyelviskola rapid tanfolyamot tart, adott esetben a fogfehérítést is élesben nyomják – a szervezők tréningeket is tartanak a kiállítóknak arról, hogyan szólítsák meg a vendégeket, hogyan legyenek interaktívak. A hangulat is közösségi, az az 1500 nő, zömmel 25-45 év közöttiek felsőfokú végzettséggel, tudja, mit akar, és a másikról is feltételezi ezt. „A nők itt beszélgetnek egymással, érzik, hogy ez egy természetes közeg, megvan a közösségérzés, és így a közvetlenség is.”
Jellemző rájuk persze a márka- és médiatudatosság is, Alexandra olyannal még nem találkozott (bár kezdetben tartott tőle), hogy valaki csak azért vette volna meg a belépőt, hogy aztán minden stand szolgáltatásait, ajándékait bezsebelje. Nem is igen lehet mind a 70-100 partnert végigpróbálni egy nap alatt, különösen, ha a színpadi programokra is be akar nézni a tudatos nő. Másrészt viszont nincs választásuk:
nincs még egy ilyen típusú rendezvény, vagy egy kizárólag nőkre fókuszáló fesztivál az országban.
A résztvevő márkák 30-40 százaléka ma már visszatérő, húzónevek voltak már például a Richter, a Budapest Motors vagy a Porsche, az Abonett, a Microsoft, a Samsung, a Pandhy’s Hungary vagy a Libri. A fő bevételt persze ők, a kiállítók hozzák. Pénzükért cserébe a helyszíni megjelenés mellett online és print felületet kapnak a womanitymagazin.hu oldalon és a fesztivál nyomtatott lapjában – címlapon Alexandrával.
Womanity
A főszervező, bár nem tartja magát kemény feministának, jól láthatóan komolyan tenni akart a női ügyekért. A négymilliós költségvetéssel operáló eseményen a színpadi beszélgetések mellett például a Woman for Woman, az Alexandra által alapított díj zsűrizése is zajlik. „De nem akartunk beállni tizediknek, inkább összegyűjtöttük azokat a dolgokat, amik már segítenek a nőknek.” A sok információn és márkán túl az ilyen szervezeteket is: a Woman for Womanre bármilyen nőkért dolgozó csoport ingyen pályázhat, ha nyer, némi díjazásban és kitüntetett figyelemben is részesül. A rendezvény egyik mottója – „az ő sikere nem a te sikertelenséged” – a más nőkön segítő közösségek kiemelésében is érvényesül, mondja Alexa.
Mindketten nadrágot hordanak
Alexandra, bár bölcsész szakon, újságíróként végzett az ELTE-n, azt mondja, ennek csak előnyeit látta üzletasszonyként – a kommunikációs skilleknek hasznát veszi a tárgyalásoknál. Viszont többször rossz tapasztalatot jelentett neki pusztán az, hogy nő –
ő is ismeri az érzést, amikor egy multi tárgyalójában a vezető beosztású férfi egyszerűen nem vesz róla tudomást, és inkább csak a vele szemben ülő férfivel beszélget.
Alexandra most 29 éves, 14 éve van együtt párjával, de ma már a munkában is jól kiegészítik egymást. Ferenc logisztikus, a Womanityben is ezért a területért és a pénzügyekért felel. „Szerintem fontos a női-férfi egyensúly egy cégben” – mondja a lány, de elismeri, baromi nehéz elválasztani a munkát és a magánéletet, amikor egyébként is az otthonod az irodád, folyamatosan dolgozol, ráadásul a párod egyben az első számú üzlettársad. „Nem könnyű este hétkor lecsukni a laptopot” – mosolyog, később elárulja, most épp egy regényt is ír. Persze, hogy női fókusszal.
Amikor megkérdezem, mi az, amit a nők napirenden lévő, következő megoldásra váró problémájának érez, azt mondja, fontos lenne, hogy végre bátran vállalják az ambícióikat. „Jó lenne, ha végre nem gondolnánk, hogy túl kemények, vagy férfiasak vagyunk csak azért, mert kiállunk magunkért, főnökként viselkedünk, vagy egyszerűen üzletemberként működünk.”
Nem lehet kiszállni
„Fontos bejárni minden lépcsőfokot, de nem szeretek túl sokáig elidőzni egy-egy stádiumban” – Alexandra ezt érti a korai vállalkozásalapításra, és az ütemes növekedésre is. Bár szerinte három éve minden egyes hete maga az anyagi kockázat, idén mégis ismét nagyot vállalt, és a Womanity mellett egy családra fókuszáló, már sokkal nagyobb eseményt is meghirdetett. A 2018 márciusára kiírt Brand Tester Márkatesztelő Park koncepciója ugyanaz, viszont a Hungexpo hat-nyolcezer fő befogadóképességű tízezer négyzetméterén a lépték teljesen más.
Nagy kérdés persze számára is, hogy sikerül-e majd itt is megtartani a közönségben az összetartozás érzését, és lehetőleg megtartani a piacos-üzletes, közvetlen jelleget az építettstandos-expós szórólapozás helyett. Ennek eszköze lehet egyrészt a Womanity közösség, amelyre nagyban építenek (a Facebookon most 17 ezres követőtábornál tartanak), és egy országos edukációs turné, ahol általános iskolásokat tanítanak reklám- és internettudatosságra. Az osztályoknak versenyt is hirdetnek, a legjobbak saját kampányaikat a Brand Testeren mutathatják majd be.
„Nehéz volt elindítani egy céget, fenntartani még nehezebb. Viszont nem tudom, egyáltalán ki lehet-e szállni egy ilyen vonatból.”
Alexandra optimista, különösen, hogy idén már júliusra elérték a tavalyi teljes év bevételét. Ő egyelőre nem akar kiszállni a vállalkozói vonatból, a Womanity célja csakis a növekedés, önálló branddé válni. Sikerülhet, még mielőtt az ötletgazda betölti a harmincat.