Fekete Gergő egy skót fine dining étteremben tanult meg kovászos kenyeret sütni, majd tizenkét év külföldi munkatapasztalattal jött haza céget alapítani. Akkor az elsők között meglovagolva a kézműves hullámot indította az Artizán pékséget, most is az elsők közt lépett a házhoz szállítás terén.
„Nem szívesen regisztráltunk külső szolgáltatókhoz, egy kenyéren vagy egy pékárun emígy sem keresünk sokat, és inkább a saját alkalmazottaimat támogatom a kiszállítási díjjal” – mondja a házhoz szállításról Fekete Gergő, az Artizán pékség, és a Fågel by Artizán zabkásázó alapító tulajdonosa.
Gergőről 2020 januárjában írunk, nem sokkal azután, hogy
megnyitotta az ország első zabkásázóját az Artizán pékség szomszédjában.
„Soha nem érdekelt, hogy máshol mi van. Ha valaki túrós táskát akar, menjen másik pékségbe. Nálunk kakaós csiga sem volt másfél– két évig. Nem akartam kakaós csigát készíteni. Azt akartam, hogy másfajta péksüteményeket kóstoljanak” – mondta akkor a Forbesnak az interjúban.
Az Artizán különleges péksüteményeinek kínálatát erősen csökkentették. Az eddig körülbelül húszféléből öt maradt, köztük az egyik fő termékük is, a kardamonos masni. A kenyerek és péksütik mellett a Fågel kásáit is házhoz viszik, de a kásázót ideiglenesen bezárták. Most a Fågel termékei – amit anno azért nyitottak, mert kinőtték a százhúsz négyzetméteres pékséget – is a szomszédos Artizánban készülnek.
Az epres-bazsalikomos, sült banános, spárgás-pesztós termékeket 890 és 1100 forint közötti kiszállítási díjért viszik házhoz. Kizárólag csak a kapuig. Március közepén a belső kerületekkel indítottak, mostanra egész Budapestre kibővítették a futárszolgálatot. Az Artizán pékáruit és a Fågel kásáit reggel 10-ig lehet tőlük megrendelni, április közepétől a 10 után érkező kásarendeléseket a Netpincér viszi ki. A pékárukat egyáltalán nem szerették volna kiadni a kezükből.
Fekete Gergő nem szívesen tartaná meg a házhoz szállítást korona utáni időkre, de ha a vevők továbbra is igénylik, akkor „nincs mit tenni, a kereslet mondja meg, hogy mi legyen, nem én”.
A kézműves pékség tizenhat fős csapata a 60–70 százalékára csökkent. A legnagyobb bevételkiesést a kávéból adódó egyszerű profit adja.
„Sokkal többet dolgozunk, sokkal kevesebbért. A kiszállítást most azért csináljuk, hogy meg tudjuk tartani a vevőkörünket. Így próbálunk túlélni” – mondja Gergő a felére visszaesett forgalomról.
Borítókép: Sebestyén László