A ViddL viszonylag hamar reagált a koronavírusjárványra.
Először átálltak digitális aláírásra, hogy a megrendelőnek ne kelljen a futár
telefonján aláírnia semmit. Majd április elején elindították a HozdL nevű
szolgáltatást, aminek keretében a startup futárjai be is vásárolnak helyettünk,
maszkban, kesztyűben. Nyugdíjasoknak ingyen.
A ViddL-ről már írtunk a Forbes.hu-n, akkor épp egy nagyobb Hiventures befektetés előtt állt a startup. Ezt meg is kapták, ebből működik most a cég. „130 millió forintot kaptunk, ennek fele tagi kölcsön, vissza kell majd fizetni” – mondja Tüske Tamás ügyvezető, a ViddL egyik alapítója.
„Most olyan modellel működünk, ami rentábilis, növekedést mutat.” Szerinte emiatt képesek arra, hogy bevezessenek egy új terméket, ami a járvány idején pont jól jöhet az otthonukban rekedt embereknek. Ez a HozdL: a futár itt már nemcsak elhozza nekünk a megrendelt holmit, de be is vásárol helyettünk.
Két szolgáltatás, egy infrastruktúra
A megrendelő vagy majd a még megjelenés előtt álló mobilalkalmazásban, vagy a már üzemelő HozdL weboldalán leadja a rendelését, a ViddL futárja pedig bevásárol neki.
Bár az oldal tanúsága szerint most többek közt a kenyér és a tej a slágertermék, Tamás azt mondja, vannak, akik inkább elektronikai cikkeket hozatnak el. A HozdL indulása óta nagyjából száz megrendelést teljesítettek a futárok, akik egyébként a ViddL munkatársai, a két rendszer ugyanis egyazon infrastruktúrára épül.
„A ViddL utolsó kilométeres kiszállítása esetén úgy 200 forintot kapsz egy sikeres teljesítésért – mondja Tamás. – 10–12 sikeres teljesítést lehet megcsinálni egy óra alatt, mert nagy a címsűrűség. Eljössz a Nádor utcába és leadsz öt csomagot – ez teljesen reális szcenárió, a II., III., V., VI., VII., VIII. és IX. kerületekben napi 800 csomag is összejön.”
Hagyományos autóval nem lehet ViddL-ezni vagy HozdL-ezni, marad az elektromos jármű, a bicaj, roller, esetleg a gyalogszer. „Most összesen 40–45 futárunk van, és folyamatosan jelentkeznek újak.”
Már látszódik az ágazatban a válság hatása: míg Tamás szerint a korábban 2500 forintosra becsült maximális órabért egyesek keveselték, most a sok állásvesztett ember miatt egyre többen kopogtatnak a cég ajtaján, mert van, akinek egyszerűen nincs más lehetősége.
Így működik
A HozdL esetében a modell picit más. Először is Budapesten csak a II., III., V., VI., VII., VIII. és XIII. kerületben működik a szolgáltatás – azért csak ezekben, mert a ViddL is itt üzemel, a cég azonban gyors növekedésre számít. Főleg, hogy a ViddL-lel ellentétben a HozdL működik Győrött, Debrecenben és Szombathelyen is, mert a bevásárlási modell skálázhatóbb az utolsó kilométeres kiszállításnál.
A bérszámítás is eltér a ViddL-től. Egy szállítás bruttó díja 1500 forint, ez akkor is ennyi, ha a futárnak több helyre is be kell mennie a kért dolgokért – ebből kiszállításonként 900 forint a futár jussa.
Jelen esetben még a futárok döntik el, hol vásárolnak, és mivel sietnek, értelemszerűen a legközelebbi, illetőleg legnagyobb termékpalettával rendelkező kiskereskedelmi egységeket keresik fel.
Ezeket is délután, mert 9 és 12 óra között csak 65 év felettiek mehetnek boltba a kijárási korlátozás szerint. „Egy óra alatt, ha két bevásárlást megcsinál, 1800 forintra jön ki a futár órabére” – magyarázza Tamás. Van, aki reggel és délelőtt a ViddL rendeléseit teljesíti, délután pedig átugrik HozdL-ezni.
Nem lesz két tonna krumpli
A rendszernek persze vannak korlátai, a megrendelők egyelőre legfeljebb 10 ezer forintos vásárlásokat kérhetnek és 9 kilogrammnál nem hozathatnak maguknak nehezebb csomagot. Ráadásul az árak annak függvényében is változhatnak, hogy az adott futár hol vásárol be. Tamás szerint most azon dolgoznak, hogy meggyőzzenek kiskereskedelmi áruházláncokat az együttműködésről.
A terv az, hogy a HozdL vásárlói a jövőben egyszerűen összekattintgatják a partner árucikkeiből a pontos bevásárlólistát – így az árak is egységessé válnak, és a futároknak is könnyebb a dolga, mert nem lesz félreértés, hogy ki mit is szeretne pontosan. Ezeket most úgy próbálják feloldalni, hogy a futárok a kérdéses termékek esetén felkeresik a megrendelőt.
Ennél is fontosabb viszont, hogy a HozdL modellje csak egy nagyobb partner bevonásával lesz fenntartható, egyelőre ugyanis a cég nem keres túl sokat a megrendeléseken.
Sőt, ha a vásárlást kérő illető nyugdíjas igazolvánnyal rendelkezik, akkor a teljes szállítási költséget a cég állja, a vevő a termékek árán túl egy fillér nem sok, annyit sem fizet. Ezt a négy cégalapító egy saját költségen összedobott alappal oldja meg.
„Elsőnek száz megrendeléssel számoltunk, ez az 1500 forintos szállítási díjjal számolva 150 ezer forintos alapot jelent” – mondja Tamás. Nyugdíjasigazolvány birtokában elég az árut kifizetni, a szállítási költséget – aminek jelentős része a futár markát üti – átvállalja a cég négy alapítója által fedezett alap.
Hosszú távra terveznek
Tamás szerint a HozdL nemcsak a járvány idejére kitalált, hirtelen ötlet, hanem egy olyan stratégia, ami a koronavírus hosszútávú társadalmi hatásaira is reagál.
„Úgy látom, hogy a jelenlegi helyzet rengeteg változást hozott, és ezek itt fognak maradni. Ha te még életedben nem rendeltél online, de most mégis így veszel új fülhallgatót, akkor utána sem fog eszedbe jutni, hogy személyesen menj el egy elektronikai üzletbe és ott vedd meg.”
A pörgés egyébként is állandó, a csapat nagyja ugyan otthonról dolgozik, de van, akinek azért az irodában kell lennie, mert fél hattól este fél kilencig jönnek-mennek a futárok.
Főoldali kép: Orbital Strangers